Aare Anderson: taas hinnati omavalitsuste võimekust - Luunja vald on pingereas järjekindlalt tõusnud
Eesti kohalike omavalitsuste võimekuse indeksit on alates 2005.a. Siseministeeriumi tellimusel koostanud OÜ Geomeedia. Võimekuse all mõistetakse antud juhul eelkõige omavalitsuste potentsiaali ja eeldusi midagi ära teha, mitte niivõrd kohalike teenuste kvaliteedi ning efektiivsuse näitajaid.
Miks võimekust mõõdetakse? Eesmärgiks on pakkuda otsustajatele infot, teha järeldusi ja üldistusi - tuua välja nõrgemaid ja tugevamaid, tõusjaid ja langejaid ning hinnata arengutendentse, võrrelda ennast teistega.
Indeksi aluseks on võetud kokku 29 näitajat (indikaatorit), mis on jagatud 6 gruppi:
1.Rahvas ja maa (elanike arv, ülalpeetavate määr, maa maksustamishind jm)
2.Majandus (ettevõtete arv elaniku kohta, töökohti elaniku kohta jm)
3.Heaolu (tulud elaniku kohta, töötuse määr jm)
4.Finantsid (eelarve maht elaniku kohta; võlakoormus; põhivara elaniku kohta jm)
5.Admin. võimekus (hääletanute %, omavalitsuse töötajate arv, asutuste arv jm)
6.Teenused (haridusteenuste olemasolu, sots. kulud elaniku kohta jm).
Omavalitsuste võimekus väheneb Tallinna poolt Kagu-Eesti suunas. Pingerea esikomik aastail 2008-2011: Rae vald, Viimsi vald ja Tallinna linn. Linnade ning Tallinna lähivaldade võimekus on tervikuna märkimisväärselt suurem: 2008-2011 on pingerea esimese 50 hulgas on 24 linna või linnalist valda ning 9 valda Harjumaalt, samas vaid 17 valda mujalt. Pingerea esimesed 30 on aga eranditult linnad või linnalised ja Harjumaa vallad, ainsaks erandiks Ülenurme ja Jõgeva vald.
Luunja valla positsioon 2011.a. üldises omavalitsuste pingereas (linnad+vallad) 41., valdade arvestuses 25., väljaspool linnalisi valdasid ja Harjumaa „kuldset ringi" asuvate valdade seas 11.Tartu linn on üldises pingereas 9., meie naabrid Tartu vald 23.; Haaslava 127.; Vara 194.; Võnnu 195.; Mäksa 196.
Aastail 2009-2011 on Luunja vald tõusnud pingereas 26 koha võrra: 2009 - 67.; 2010 - 52.; 2011 - 41. koht.
Luunja valla parimad näitajad 2011.a. (max võimalik 100 p): rahvastiku taastootmispotentsiaal - 7. koht (97 p), võlakoormus (100 p), toimetulekutoetuste maht (94 p). Üheks halvemaks näitajaks on vaba aja kulud elaniku kohta (23 p).
Kas indeks peegeldab tõepäraselt omavalitsuste tegelikku võimekust? Mingil määral ilmselt peegeldab, kuid metoodika puudulikkuse tõttu on tulemus siiski küsitav.
Arvesse ei ole võetud paljusid näitajaid, mis peegeldavad omavalitsuste tegelikku võimekust oluliste teenuste osas (teede remont ja korrashoid, lasteaiateenuse osutamine jne). Samas on näitajaid, mis ei oma võimekuse seisu-kohast tähtsust (maa maksustamishind, valimistel hääletanute %, omavalitsuse töötajate arv). Aastate lõikes on väga suuri kõikumisi, nii on paljud omavalitsused ühe aasta jooksul langenud või tõusnud kümnete kohtade võrra.
Mitmed indikaatorid annavad väära pildi. Nt eelarve maht elaniku kohta on kiiresti arenevatel omavalitsustel väike, see aga tuleneb asjaolust, et nendes valdades on suur osakaal lastel, kes maksutulu ei too.
Usaldusväärseks saab pidada omavalitsuse kohta mingis vahemikus - pingerea alguses, keskel või tagaosas. Osad omavalitsusjuhid aga peavad pingerida täiesti kasutuks ning leiavad, et indeks loob tegelikkusest moonutatud pildi.
Võimekuse võti peitub mõnel juhul ka teatud eelistes. Nii on võimekaimaks tõusnud Rae valla edu üheks aluseks suured maavaldused, millest enamik paikneb Tallinna ringtee ääres. Ainuüksi ühe kinnistu müügist teenis vald 13,2 miljonit eurot. Samas on parim omavalitsus hädas lasteaia- ja koolikohtadega, ühistranspordi ning vaba aja veetmise võimalustega, lasteaia järjekorras on 1049 last.
Kõige suuremad ei pruugi olla kõige edukamad. Näiteks edestab Ülenurme vald oma suurt naabrit Tartu linna.