Sellega aga ei tahtnud õppetunnid eluks veel kuidagi lõppeda. Olles järgmisel päeval Cataniasse kohale jõudnud, ootasime oma kohvreid. Aga mida ei tulnud, oli ühe õpilase kohver. Seadsime sammud jälle infoleti (assistenza bagagli) juurde. Natuke ootamist ja saime nii palju infot, et „tavaliselt" saab kohvri kätte presto (varsti). Tegelikult tähendas see, et kohver saabus kahe päeva pärast.

Muidugi oli väga kahju, et kõikide nende sekelduste tõttu jäime ühest „tööpäevast" ilma, kuid sellele vaatamata säilitasime positiivse hoiaku: ees ootas ju kevadine Caltanissetta.

Ettevalmistused märtsi alguse reisiks algasid siiski juba kuid varem. Sel korral pidid õpilased tegema ettekande teemal „Kuidas positiivse käitumisega võidelda kiusamise ja vägivalla vastu?". Võhma gümnaasiumi ja ka teiste projektipartnerite videode ning esitlustega saate tutvuda projekti kodulehte külastades (http://folkloreanddance.weebly.com/).

Mida siis comeniuslased veel tegid? Sitsiilias veedetud aja jooksul õpiti selgeks mõned Itaalia rahvatantsud ja -laulud, osaleti itaalia keele tunnis ning tutvuti kohalike kommetega. Peale selle oli meil võimalus külastada mitmeid väga kauneid Sitsiilia linnu. Käisime Palermos, mis asub Conca d'Oro (Kuldse rannakarbi) orus Monte Pellegrino jalamil, Sitsiilia saare kagunurgas, linnas nimega Sürakuusa, Agrigentos (Templite orus - Valle dei Templi). Mõned tunnid veetsime Monreales. See Palermo külje all asuv linn on ehedaks näiteks kogu Sitsiilia kultuurilisest mitmekesisusest ning omapärast - kreeklased, foiniiklased, araablased, normannid, hispaanlased, austerlased - kõik on saarele midagi mälestuseks jätnud. Sitsiilia teebki põnevaks just kultuuride omapärane segu. Monreale katedralis bütsantsi stiilis kuldsed mosaiigid, araabia ornamendid ja saratseenistiilis maalitud laed on vaid üks näide selle Vahemehe saare mitmepalgelisusest.

Mandri-Itaalia "saapaninast" vaid 3 km kaugusel asuv Sitsiilia lummas meid lisaks juba nimetatud ajalooliste kohtade ja suurejooneliste arhitektuurisaavutuste ka looduse ja inimestega. Märtsi alguses on Sitsiilia põllumeestel käed-jalad tööd täis: ära tuleb korjata tonnide viisi mandariine ja sidruneid. Olles trotsinud Tallinnas ja Riias lumetormi, tundus vaatepilt mandariiniistandustele eriti südantsoojendav. Itaallased jätsid loomulikult ka kustumatu mälestuse. Pean tunnistama, et oma eelnevatel reisidel Mandri-Itaalias ei ole ma sarnast külalislahkust kohanud. Jah, itaallased on põhjamaalaste (vähemalt minu ja minu reisikaaslaste) jaoks veidi liiga lärmakad ning ei tea mitte midagi kellast või vähemalt mitte sellest, kus kella seierid parasjagu asetsevad, see-eest on nad aga väga sõbralikud ja abivalmid.

Pikalt võiks kõneleda veel Sitsiilia köögist (minagi proovisin ära ühe nende „spetsialiteedi" - mõõkkala viilud „carpaccio di pesce spada"), loodusest, Etnast jm, kuid kõikide muljete edasiandmiseks jääb leheruumist ning kirjasõnast väheseks. Tuleb ise ära käia. Siinkohal innustan kõik õpetajaid tegelema sarnaste projektidega. Muidugi on see aja- ja töömahukas ettevõtmine ning reisid kujunevad ka pigem ikka tööreisiks mitte puhkuseks, kogu vaev aga tasub end ära! Mul on ütlemata hea meel, et projekti "Folkloor ja tants tõkestamaks kiusamist ja vägivalda" raames said võimaluse reisida, keelt praktiseerida, teiste rahvuste, kultuuride ja kommetega tutvuda 13 Võhma gümnaasiumi õpilast. Minult on mitmeid kordi küsitud: „Mismoodi saab selle projektiga, tantsu ja folklooriga kiusamist ja vägivalda tõkestada?". Ma ütleksin, et ei saagi. Küll aga saab seda teha suunates lapsi ja noori huvitavate, kasulike ja kaasahaaravate asjadega tegelema. Ei piisa sellest, et öelda: „Ära nii tee!". Selgemast selgem on aga see, kui noorel inimesel on nii palju huvitavat tegevust, et rumalustega tegelemiseks aega ei jää, pole sageli vajagi öelda: „Ära nii tee!".

Seega, projekt jätkab huvitava pakkumist (kas pole mitte huvitav kohtuda ca 20 erinevast riigist pärit omaealisega?) - juba mai alguses võõrustab Võhma gümnaasium õpetajaid ja õpilasi Bulgaariast, Itaaliast, Poolast, Rumeeniast, Sloveeniast ja Türgist.