Elukoha andmed rahvastikuregistris on aluseks inimestele omavalitsuse teenuste saamisel ja valimisõiguse teostamisel, inimestele pakutavate teenuste (haridus, noorsootöö, raamatukogud, valla teede korrashoid, vallasisene transport) planeerimisel, kohutuste täitmisel ja inimestega suhtlemisel.

Elukoha registreerimine tähendab inimese elukoha andmete kandmist rahvastikuregistrisse. Rahvastikuregister on Eesti kodanike ja Eestis elamisloa või -õiguse saanud välismaalaste peamiste isikuandmete ühtne andmekogu, mida haldab ja arendab Siseministeerium.

Rahvastikuregistris olevaid elukohaandmeid sisestatakse või muudetakse isiku esitatud vastavasisulise elukohateate alusel.

Elukohateates esitatakse ühe elukoha aadressiandmed. Koos elavad isikud võivad esitada ühise elukohateate. Oma alaealise lapse või eestkostetava eest esitab elukohateate tema vanem, eestkostja või eestkosteasutuse volitatud esindaja. Elukohateatel kinnitatakse allkirjaga rahvastikuregistrisse kandmiseks esitatud andmete õigsust. Koos elukohateatega võib soovi korral esitada ka oma sidevahendite andmed.

Elukohateate esitamisel on vajalik koopia isikut tõendavast dokumendist kui dokumendid saadetakse postiga (koopiat pole vaja digitaalselt allkirjastatud elukohateate puhul ja isiklikult kohale tulles omavalitsusse) ja koopia ruumi kasutamise õigust tõendavast dokumendist.

Kui isik ei ole esitatud elukohateates märgitud ruumi omanik, lisab ta elukohateatele ruumi kasutamise õigust tõendava dokumendi koopia või ruumi omaniku loa. Omaniku luba peab olema kirjalik, kas omaniku allkiri esitatud elukohateatel või nõusolek eraldi dokumendina. Kaasomandis oleva ruumi aadressi kandmiseks rahvastikuregistrisse lisab elukohateate esitaja elukohateatele kõigi kaasomanike või nende esindajate nõusoleku elukohateate esitamiseks, välja arvatud juhul, kui ruumi omanike vahelisest kaasomandi kasutamise kokkuleppest ei tulene teisiti. Sellisel juhul lisatakse elukohateatele kaasomanike kokkulepet tõendav dokument.

Siinkohal tuleb tähele panna, et elukohaandmed ei anna mingeid õigusi omandi käsutamiseks. Kui omanik annab loa märkida elukohaks temale kuuluva ruumi aadress, ei teki ruumides elavatele isikutele mingeid täiendavaid õigusi omaniku ruumidele.

Juhul kui isiku elukohaks on märgitud omanikule kuuluv ruum aga elanikul pole õigust seda oma elukohana kasutada või elaniku ruumi kasutusõigus on lõppenud ja isik ei kasuta omaniku ruumi elukohana, siis on ruumi omanikul õigus esitada teade rahvastikuregistris olevate aadressiandmete muutmiseks. Ruumi omanik kinnitab oma allkirjaga asjaolusid, et isikul ei ole õigust kasutada omaniku ruumi oma elukohana ning isik ei kasuta omaniku ruumi elukohana. Ruumi omaniku taotlusest teavitab kohalik omavalitsus elanikku tähitud kirjaga rahvastikuregistris märgitud aadressil ja väljaandes Ametlikud Teadaanded. Kohalik omavalitsus ei rahulda omaniku taotlust, kui isik ühe kuu jooksul taotluse kättetoimetamisest või Ametlikud Teadaannetes avaldamisest tõestab dokumentaalselt oma õigust kasutada ruumi oma elukohana.

Isikul on õigus vaadata, kontrollida ja muuta oma andmeid rahvastikuregistris. Juurdepääsu andmetele võimaldab kohalik omavalitsus või registri volitatud töötleja AS Andmevara isiku avalduse alusel. Lisaks saab isik ise oma andmeid vaadata riigiportaalis rahvastikuregistri e-teenuseid kasutades, identifitseerides end ID-kaardiga või internetipanga kaudu. Andmetest vea leidmisel on isikul võimalik sellest teatada kohalikule omavalitsusele või riigiportaali kaudu registri volitatud töötlejale AS-le Andmevara.

Riigi, kohaliku omavalitsuse ja elanike vaheliseks paremaks suhtlemiseks palun kontrollida oma andmete õigsust rahvastikuregistris. Samuti tagada vajaliku teabe (sh kirjad, saadetised, valijakaardid, valla leht jms) laekumine teieni. Seega on soovituslik üle vaadata oma postkastid, tagada neile juurdepääs aastaringselt ning märkida neile oma maja ja/või korteri numbri või talu nimi. Juriidilise isiku postkastile märkida lisaks ka juriidilise isiku nimi.

Täiendavate küsimuste tekkimisel palun pöörduda Vastseliina Vallavalitsuse poole telefoni 785 1180, e-posti vald@vastseliina.ee teel või tulles ise vallamajja.