Head koostööd vallas piirab ühise vestlusruumi puudumine
Kuigi kodanikuühendused kiruvad sageli ametnikke viimasel minutil kaasamise pärast, siis polnud me ka ise seekord paremad - teavitus jäi viimasele minutile. Et magasime maha Tähtvere olulise infoallika - Valla Elu - tähtaja, kartsime, et Külakatlasse ei tulegi kedagi. Õhtuse telekavaga kõrvutades tundus teemagi igavavõitu. Sellest hoolimata tuli kohale aruteluks täpselt paras, paarikümnest inimesest koosnev seltskond. Nende seas külade ja korteriühistute, seltside ja volikogu esindajad, koguni kaks väikelast.
Suurema osa ajast kõnelesid vallaelanikud ise. Meie rolliks oli lihtsalt toetada arutelu, selgitada, mis on teile oluline. Püüdsime hoida vestluse osaluse teemas, kuid põnevaid kõrvalepõikeid ei keelanud.
Keskseks mureks olid juhtumid, mille osas tehtud otsus paistis vallaelanikele läbipaistmatu. Olgu see siis biogaasijaam või väiksematest näidetest Haagele kerkinud liumägi, mille kokkukuhjamine kohalikele ühistutele üllatusena tuli. Rohkem toodi näiteid hoopis väljaspoolt planeerimist. Teiselt poolt nähtus, et ka vallaelanike osalus on planeerimisaruteludel pigem hõre. Nende formaat - kitsas, ametlik ja „kaugel eemal" vallavalitsuses - on juba loomult peletav.
Laiemalt tunnistati, et valla kommunikatsioon on liialt ühesuunaline - vallavalitsuse veebikülg on küll hästi süstematiseeritud, kuid ei võimalda inimeste omavahelist suhtlemist. Ametniku vahendusel saab vaid ürituste infot üles riputada. Vallaelanikud ei tunne, et ka volikogu liikmed otsustamisel nõu küsiksid. Kohalik leht on paberil ja kord-kuus-tsükkel ei võimalda dialoogi isegi parima tahtmise juures. Ja kas dialoog olekski parim lahendus? Eeldaks see ju küsimise-vastamise stiili. Üks vallakogukond aga jõuab enesestmõistetavalt rohkem küsida kui käputäis ametnikke vastata. Aga kas vald on ainult vallavalitsus?
Kõik teed viivad keskpõrandale
Vajadus, milleni kõik mõtted kokku jooksid, oli ühine suhtluskeskkond, kus vallaelanikud saaksid isekeskis lahendusi otsida. Näiteks arutada läbi, millist liumäge ehitada ja mida sinna veel juurde kujundada, et tulemus toekas saaks. Ja alles siis väljakujundatud ideega vallavalitsuse juurde tuge küsima minna. Selles suhtlusruumis võiks ka vallavalitsus oma ideid enne kinnitamist testida. Suur probleem on ju ka küladesisese suhtlemisega. Kord puudub kooskäimiskoht, kord on kõigil ühtemoodi kiire. Aga koht, kus suurem osa ikka vahel samal ajal viibib, on internet.
Arutelus ei löödud lukku, milline võiks olla see keskkond, milles valla suhtlus aset võiks leida. Foorum vajab haldajat, mõnikord ka identifitseeritud sisselogimist ja niisama ei taipagi keegi sinna väga minna. Facebookis on küll kõik oma nimega, kuid sinna ei näe vähese internetikasutuse harjumusega inimesed. Tähtvere vallal veel Facebooki fännklubi puudub, aga ehk pole selle loomine suur kunsttükk. Võimalik on luua ka valla veebi täiesti eraldi suhtluskeskkond, peaasi, et see toetaks vaba arutelu ja aitaks vallaelanikel üksteiseni jõuda. Külade kaupa koondamine säästaks ehk ka külavanemat. Elik - vaja ei ole keskkonda „ametnik vastab", vaid „vallaelanikud arutlevad ja panevad ise vajadusel seljad kokku".
Lisaks kiiret kontakti pakkuvale netikeskkonnale oleks vaja ka rohkem vahetut, sünergiat loovat suhtlusvõimalust, milleni viivaid lahendusi võiks vald toetada. Näiteks pole Haagel senini kooskäimise kohta isegi ühistu koosolekuteks. Rahingel on küll tore Külakatel, mida ka teised külad kasutavad, kuid naabermajade inimestega suuremaks kokkuistumiseks oleks Haage elanikel vaja lähemat asupaika. Läbi käis, et üldkasutatav ruum võiks asuda endises Sideehituse hoones Haagel või Eesti Tõuloomakasvatajate Ühistu äsjaremonditud kontorihoones Märjal. Osalejad soovisid ka planeeringute arutelusid rohkem küladesse tuua, või siis Rahingele, kuhu tee juba selge.
Lahendused vajavad edasimõtlemist
Arutelus hakkas kujunema info liikumise ja arutelude läbiviimise süsteemne kava. Igal külal võiks olla oma väike esindajate ringkond (külavanemat kui sellist pole tingimata vaja), kellega omavalitsus võiks vastavalt kontakti võtta. Ka ühistud peaksid saama ise oma rahva seas infot levitada ning olulisemaid punkte ühistu üritustel läbi arutada. Küladevahelise suhtluse taastamisele kunagi soikunud külade ümarlaua näol võiks samuti mõelda, ühtlasi otsida lahendusi eestvedajate läbipõlemisohule. Kõige rohkem pakkus aga kõneainet volikogu liikmete kontakt kohalike elanikega. See, kuidas panna volikogu liikmeid külaelanikega küsimusi läbi arutama, nii et otsused põhineksid alt-üles liikunud vajadustel ja arvamustel, on teema, millele tuleks lahendusi otsida volikogu liikmete endi poolt. Aga ehk aitaks siingi eeskätt vallaelanike omavahelise killustumise vähendamine?
Meie arutelu Külakatlas tõestas, et mitmest teemast koos rääkides jõuab headele tulemustele. Nii säästab ka aega, mis muidu kulunuks mõne kitsa küsimuse üksipulgi läbiarutamisele. Samas puudutab planeerimine paratamatult ka üksikuid-kitsaid juhtumeid. Vallaelanikud leidsid, et plaanidest tuleks teada anda juba enne menetluse algust ning võtta aega, et arutleda objekti ja selle asupaiga üle vabalt ning sisuliselt. Kindlasti on selleks, et inimesi kokku saada, vaja leida rohkem päästikuid. Selleks tuleks pakkuda infot puust ja punaselt - kaardi peal ja lihtsas keeles.
Üritusel jäi kokkuvõtmiseks aega napiks, kuid selle kirjalikud kokkuvõtted tulevad peagi valla kodulehele. Õhkuvisatud ideed vajavad aga edasiviimist. Vallavalitsus kavandab selleks eraldi siseseminari, et otsida nendele mõtetele lahendusi.