Heino Saar: rahvaloenduse andmed näitavad, et Luunja vallal on tulevikku
Tegeliku vabaduseni jäi veel mitu keerulist aastat.
Äsja lõppenud aasta jõulujumalateenistusel minu kodukirikus ütles õpetaja, et Eestis ei ole iialgi varem elatud nii jõukalt, kui praegu, kuid kunagi ei ole olnud ka nii palju eluga rahulolematuid inimesi. See on mõtlema panev lause, millele kindlasti ei ole ühest selgitust, kuid mis ilmselgelt viitab rahva majanduslikule kihistumisele ning jõukuse väga ebaühtlasele ja ebaausale jagunemisele. Kuue suurema erakonna ülalpidamiseks on käesoleva aasta riigi eelarvest eraldatud 5,4 miljonit eurot. See on peaaegu kahe Luunja mõõtu valla aastaeelarve. Tekib küsimus, kuidas erakonnad selle raha tagasi teenivad. Meie riigi juhtimises ei ole ju viimastel aastatel toimunud mingeid edasiviivaid arenguid. Võimulolijate ainuke eesmärk on toimida nii, et pärast järgmisi valimisi pehmele kohale tagasi pääseda. Seetõttu ollakse väga ettevaatlik igasuguste muudatuste tegemisega, kuna need tahes-tahtmata mõnele grupile inimestest ei meeldi. Rahvas on pettunud erakondlikus poliitikas ning ei tea, missugust parteid usaldada. Reformierakonna rahastamisskandaal ärritas küll rahvast, kuid kõik erakonnad jäid kriitikaga väga vaoshoituks. Ilmselt on põhjuseks see, et ka teiste parteide kodutanumal ei ole asjad päris korras.
Arusaamatuks jääb Eesti suurima liikmete arvuga Keskerakonna võitlus astmelise tulumaksu eest. Kõik korraldatavad küsitlused näitavad sellele suurt toetust, avalikult on astmelist tulumaksu toetanud ka mitmed Eesti varakad inimesed. Ometi suudab võimul olev Reformierakond mitu aastat järjest eelarve menetlemise ajal tõrjuda kõik keskide poolt esitatud muudatusettepanekud väitega, et muudatusteks ei ole seaduslikku alust ning et Keskerakond ei ole tulumaksuseaduse muutmiseks esitanud ühtegi nõuetele vastavat eelnõu. Kas tõesti ei leia Keskerakond kedagi piisavalt tarka inimest, et asi ära teha? Või on tegelik põhjus hoopis selles, et riigikogulase kõrge palga maksustamist suurema protsendiga tunnetab kõrge palga saaja oluliselt rohkem, kui väikese palgaga leppima pidav inimene tajub oma piskut rahalist võitu. Toime ei tulda astmelise tulumaksu kehtestamisega, küll aga peetakse demonstratiivselt Riigikogus „ööistungeid'' eesmärgiga vähendada elektriaktsiisi mõne protsendi võrra. Iga natuke matemaatikat jagav inimene saab aru, et see on laus-tsirkus, millest küll ühelegi kodutarbijale erilist tulu ei tõuse.
Ammu äraleierdatud haldusreformi kõrval paisati möödunud aastal ühe ministeeriumi poolt väga jõuliselt välja muudatused hariduse, eeskätt gümnaasiumihariduse osas. Tänast demograafilist olukorda arvestades näib see igati aruka ja vajaliku ettevõtmisena. Paraku, riigi tasemel ei ole haridusreformiga segaduse tekitamisest kaugemale jõutud. Pidada valitsuse poolt suureks heateoks, koguni reformiks pensionide 5 % -list tõusu ja kõige väiksema sissetulekuga perede lastetoetuste tõusu alates kolmandast lapsest 57,48 euro võrra on küll naeruväärne. Mis kõige hullem, kõrgema toetuse taotleja peab iga kuu käima valla- või linnavalitsuses tõestamas, et tema pere sissetulekud ei ületa kindlaksmääratud vaesuspiiri. Kas see ei ole inimväärikuse alandamine? Uus vajadusepõhine lastetoetuste maksmise kord hakkab kehtima alles teisest poolaastast ning ilmselt on inflatsioon selleks ajaks osa lisarahast juba ära söönud.
Alanud aasta on taaskord kohalike valimiste aasta. See, et valimised on tulekul, paistab välja ka meie vallavolikogus. Mõned volinikud püüavad rohkem „pildil olla", käies olukordade lahendamisel ja otsuste vastuvõtmisel välja uusi ja erinevaid seisukohti. Kui need tulevad asja otsustamisele kasuks, siis on see igati tervitatav. Sageli juhtub aga, et püütakse põhjalikult analüüsitud ja läbiarutatud probleemides vastuargumente otsida, millega viidetakse asjatult aega, suurendatakse ametnike töökoormust ning halvimal juhul võivad valla arenguks vajalikud otsused tegemata jääda.
Möödunud aasta detsembri teisel nädalal saabus Eesti 226 omavalitsuse tõehetk, kui Statistikaamet avaldas vii mase rahvaloenduse andmed omavalitsuste lõikes. See, et elanike arv kasvas võrreldes 2000. aasta rahvaloendusega ainult Harjumaal 5,13% ja Tartumaal 0,46% ning kogu Eesti rahvaarv vähenes 5,5%, oli teada juba varem. Omavalitsuste lõikes kasvas rahvaarv kokku ainult 30 omavalitsuses (sh 13 omavalitsuses Harjumaal ja kahes Raplamaa vallas liitumise tulemusena). Paljudes valdades ja linnades on inimeste arv vähenenud enam kui veerandi võrra. Luunja vald on selles tabelis 65% tõusuga väga väärikal 6. kohal. Meist eespool on neli Harjumaa valda ning üks Pärnumaa vald. Selle näitajaga edestame maakonnas ka Ülenurme (62,2%) ja Tartu (36,5%) valdasid. Rahvaloenduse andmetel oli meie vallas 31. detsembri 2011 a. seisuga 4207 elanikku. Rahvastikuregistri järgi aga oli see arv märksa väiksem (3673 elanikku). Kuid just Rahvastikuregistri andmete põhjal laekus vallale 2012 aastal üksikisiku tulumaks. Seega 534 inimest elas siis meie valla territooriumil, kes mingil põhjusel või põhjuseta ei olnud ennast registreerinud vallaelanikuks. Lihtsa arvutuse teel leiame, et seetõttu laekus vallaeelarvesse 2012. aastal ca 216 tuhande euro võrra vähem üksikisiku tulumaksu, kui oleks õiglane. Seda on peaaegu sama palju, kui vald suutis 2012. aasta jooksul kulutada teede ning tänavate hoolduseks ja remondiks. Loomulikult kaasnevad elanike registreerimisega vallale ka kulud, eelkõige seoses lasteaia- ja koolikohtadega, samuti sotsiaalhooldusega. Samas kasutavad osasid teenuseid, mida vald osutab (eelkõige teede ja tänavatega seonduv ning tiheasustusega aladel tänavavalgustus) kõik meie territooriumil elavad inimesed.
Rahvaloenduse andmed on seega meile igati rõõmustavad ning näitavad, et Luunja vallal on tulevikku. Kõige olulisemaks põhjuseks selles on loomulikult valla asukoht. Tartu, kogu Lõuna Eesti keskuse lähedus, pakub paljudele inimestele tööd, samuti on olnud eelduseks ettevõtjatele oma äritegevuse loomiseks ja arendamiseks. Kaunis maastik linna läheduses ning kõvakattega teedevõrgustik on soosinud intensiivset elamuehitust. Alahinnata ei saa volikogu poolt aegade jooksul tehtud õigeid otsuseid ja vallaametnike igapäevast tööd. Suurenev elanike arv toob vallale juurde nii tulu kui ka kohustusi. Seega ei saa kasvav vald kunagi loorberitele puhkama jääda, samas ei ole kahaneval vallal varsti millelgi puhata.
Mõned staažikamad volinikud võiksid enne valimisi tagasi vaadata ning mõelda, kuidas oleks võinud minna, kui üks või teine oluline otsus ei oleks tulnud selline, kui enamuse toetusel vastu võeti. Hea oleks, kui seda teaksid ka valijad, sest see info oleks oluliselt tõepärasem sellest, millest räägitakse või kirjutatakse vahetult enne valimisi.
Natuke manitsemise moodi välja kukkunud loo tahan siiski lõpetada heade mõtetega. Tahtmata mingil moel halvustada neid, kellel on soovi ja võimalust minna välismaale paremat palka ja/või elu otsima, arvan, et seni, kui meil ja meie lähedastel on tervist, saame oma armsal Eestimaal ka edaspidi hakkama.
Jagugu tervist, kordaminekuid ja õnne alanud aastaks kõigile!