1956. aastal lõpetati Lanzi tootmine ja samas tehases hakati monteerima John Deere'i traktoreid. Kuumpeamootoriga traktorid olid eriti hinnatud seetõttu, et neis sai kasutada kõikvõimalikke kättesaadavaid raskeid kütuseid (vana läbitöötanud õli, masuuti, Kiviõlis toodetud põlevkiviõli).

Teiseks olid need äärmiselt lihtsa ehitusega ja seetõttu vastupidavad. Sillaotsa Talumuuseumisse jõudis traktor juba muuseumi asutaja Aleksei Parnabasi eluajal, 1985. aastal. Märjamaa raudteejaama taga aastaid seisnud masin kingiti Vello Siimarile veebruaris 1973. Vellol selle käivitamine ebaõnnestus ja traktor seisis põlluveerel 12 aastat. Sillaotsa Aadu palve peale traktor muuseumile anda Vello seda ka tegi. Seega võib Vello Siimarit Velise-Nõlva külast nimetada sõna otseses mõttes Sillaotsa Talumuuseumi suurannetajaks, kuni keegi ettevõtjatest või firmadest ei pretendeeri sellele nimetusele.

Muuseumis olevale varale annab palju väärtust, kui teame esemete päritolu ja lugusid tema kohta. Selle traktori ajalugu on teada vaid alates aastast 1973. Inimene, kes traktori Vello Siimarile pulmadeks kinkis, ei kõnni juba ammu enam maiseid radu. Seega oleks muuseumile äärmiselt väärtuslik teave, kui kellelegi lugejatest meenub mingi niidiots enne 1973. aastat: kuidas jõudis kuumpeatraktor Märjamaa raudteejaama linaladude naabruses olevasse majapidamisse.

Eero Kotli tundis AS Kaarma KT töömehi, teadaolevalt ainsaid Eestis, kellel on kogemust kuumpeatraktorite restaureerimisel. Tema soovitusel võtsin ühendust ASi juhataja Jüri Vilimaaga. Töömeeste kohal käies sai koostatud restaureerimise ligikaudne eelarve (15 000 eurot), lisaks veel Saksamaalt tellitavad varuosad. Hakkasin sõitma ja kohtuma valla ettevõtjatega. Kokku olen tänaseks kohtunud 47 ettevõtjaga.

Üllatavalt hästi on sellesse ettevõtmisse suhtutud: 44 on lubanud toetada ja 19 puhul on ka rahanumbrid kokku lepitud. Septembriks sai pool summast (8205 €) kokku ja tekkis julgus traktor restaureerimisele viia. Toetajaid on ka väljastpoolt Märjamaa valda. Näiteks tasuta transporditeenust pakkus Sandor Järvala Kehtnast. Praktilist abi - suurtele detailidele tasuta haavelpuhastust - pakub Oniar OÜ Märjamaalt. Vahetult enne jõule kohtasin Vana-Vigala tehnika ja teeninduskooli direktorit. Tema leidis võimaluse toetada restaureerimise-järgse värvimisega.

Originaalvärvitoonide numbrid on restaureerijatel olemas. Traktori olulised ja restaureerimist vajavad sõlmed on lahti võetud ja enamik varuosi tellitud. Tänaseks on Saksamaalt kaks saadetist varuosi kohale jõudnud. Minul on põhjust uuel aastal tänada nende arvete tasujaid Rein Ungat, Tiit Laurit ja Hanno Marrandit.

Kui nüüd kellelgi tekib küsimus, miks vallavalitsusele alluva muuseumi museaali restaureerimisel ei osale rahalises mõttes vald, siis vastan. Hetkel on muuseumis tunduvalt olulisemaid kohti, millesse investeerida.

Kui kõik jätkuvalt laabub, see tähendab, et allakirjutanu pole „võlavanglasse pandud" ja Lanz Buldog restaureerituna Sillaotsale tagasi toodud, siis hetkel puudub ruum, mille katuse alla teda paigutada (riistakuuris täitus traktorist vabanenud koht juba järgmisel päeval). Traktorite varjualuse eskiisprojekt on valmis. Selle kulud said kaetud 2012. aasta juulis toimunud Masinapäeva tuludest. Nüüd jääb oodata Euroopa Liidu raha avanemist ja selles projektis on juba vallal omaosaluse kohustus.