Seoses sellega pidasin vajalikuks kutsuda kokku erakorralise Kiili Gümnaasiumi hoolekogu koosoleku. Koosolekuks palusin kirjalikud selgitused lahkunud õpetajatelt ning koosolekul kuulasime ära direktori ja õppealajuhataja selgitused koolis toimuva ja edasiste plaanide kohta. Lahkunud õpetajad tõid oma selgitustes põhjustena välja talumatud pinged algkooli õpetajate kollektiivis.

Kooli juhtkond ei eitanud pingeid ning selgitas, mida on ette võetud olukorra lahendamiseks. Hoolekogu otsutas avaldada usaldust ja toetust kooli juhtkonnale ning leidis, et kooli direktori ja õppelajuhataja tegevus olukorra lahendamisel on olnud korrektne. Samas oli hoolekogu seisukohal, et pinged kollektiivist ei kao enne, kui ei parandata algkooli sektsiooni juhtimist.

Õpetajad usaldavad

Tänaseks on toimunud kooli kollektiivis direktori usaldushääletus. Enamus kooli personalist toetas kooli juhti (hääletustulemus andis koolijuhile toetuse protsendiks 63,63%). Koolijuhti ei toetanud hääletanutest 11 õpetajat ning täitmata või rikutud hääletussedelid oli 5. Seega seisab lähiajal koolijuhil ees hulk tööd 11+5 õpetaja usalduse saavutamise nimel.

Ma ei taha rohkem peatuda aastavahetusse jäänud sündmustel.

Leian, et hoolekogu oleks võinud varasema sekkumisega võinud pingeid vähendada ning täna töötaksid lahkunud klassijuhatajad veel Kiili koolis edasi. Suheldes lastevanematega, õpetajatega ja kooli juhtkonnaga tajusin, et hoolekogu võimalused kooli erinevate huvigruppide koostöö toetamisel on alahinnatud ning vähe teadvustatud.

Hoolekogu on alaliselt tegutsev organ, kelle ülesanne on erinevate huvigruppide ühistegevus õppe ja kasvatuse suunamisel, planeerimisel ja jälgimisel ning õppeks ja kasvatuseks paremate tingimuste loomine.

Tänases hoolekogus on 11 liiget, kellest viis on lastevanemate esindajat, kaks kooli õpetajate esindajat, üks valla esindaja, üks kooli toetava organisatsiooni esindaja, üks kooli vilistlaste esindaja ja üks õpilaste esindaja. Lisaks viiele lastevanemate esindajale on ka teistel esindajatel lapsi Kiili koolis. Lastevanemate esindajad peaks valitama iga õppeaasta esimesel lastevanemate üldkoosolekul. Kahjuks on üsna vähesed lapsevanemad huvitatud hoolekogu töös osalemisest ning seetõttu pole tulnud valimisi korraldada.

Hoolekogu on toeks

Põhikooli- ja gümnaasiumiseadus sätestab hoolekogu õigused, kohustused ja ülesanded eri paragrahvides ning lisaks täiendab neid kooli põhimäärus. Reeglina piirduvad hoolekogu ülesanded nõusoleku andmise, arvamuse väljendamise või ettepaneku tegemisega. Kui tegemist on seadusest tulenevate toimingutega, siis hoolekogul ei ole õigust asjaga mitte tegelda.

Kui hoolekogu ei tee tema pädevuses olevate asjade kohta ettepanekuid, siis need ei rakendu. Nõusolekut eeldavad asjad aga ei hakka hoolekogu mittenõustumisel kehtima. Näiteks: lõimitud aine- ja keeleõppe kasutamine, haridus- ja teadusministri kehtestatud koolivaheaegadest erinevate vaheaegade kehtestamine, klasside piirnormi suurendamine jne.

Seaduse järgi on kooli hoolekogul küllaltki oluline roll õppe ja kasvatuse suunamisel, planeerimisel ja jälgimisel koolis. Samas peame arvestama sellega, et kooli juhib siiski direktor. Hoolekogu on direktorile toeks oluliste asjad otsustamisel. Seadused loetlevad punktid, kus hoolekogu peab võtma seisukoha. Leian, et hoolekogu (esindades erinevaid kooliga seotud huvigruppe) võiks anda nõu ka teistes kooliga seotud küsimustes, mis otseselt mõjutavad õppe ja kasvatuse tingimusi või selle korraldamist. Seadusega ei ole keelatud tuua välja erinevaid tahke ning juhtida kooli juhtkonna ja vallavalitsuse tähelepanu kitsaskohtadele, mis vajavad lahendamist.

Kui koolipere liikmed näevad kooli korralduses puudujääke, mis takistavad õppe- ja kasvatustöö tegemist, siis on neil võimalus pöörduda ka kooli hoolekogu poole. Meil ei ole küll palju seaduslikku jõudu sekkuda otseselt kooli juhtimisse, kuid me saame anda omapoolse hinnagu ning juhtida kooli direktori ning vallavalitsuse tähelepanu puudustele.

Sama kehtib ka lastevanemate kohta, kes arvavad, et nende last koheldakse koolis ebaõiglaselt. Sellistel juhtudel on üsna raske lahendada olukorda koolisiseselt, sest kui probleem puudutab pedagooge isiklikult, siis sageli asuvad õpetajad ringkaitsesse. Hoolekogu saab siin kõrvaltvaataja pilguga suunata osapooli paremale koostööle. Sageli ei pruugi olla probleem isikute tasandil ning ei vaja personaalset lahendamist, vaid koolipoolse suhtumise või töökorralduse muutmist.

Loodan, et pärast närvilist aastavahetust tagatakse kooliperele rahu edasiseks tegevuseks ning algkooli sektsiooni pingete leevendamiseks leitakse õpetajate lahkumisele parem lahendus.

Kõik huvigrupid, kes tunnevad muret koolis pakutava õppe- ja kasvatustöö kvaliteedi pärast, võivad pöörduda hoolekogu poole selleks, et ka hoolekogu võtaks seisukoha ning vajadusel soovitaks muudatusi õppeks ja kasvatuseks paremate tingimuste loomiseks.