Ma olen nõus, et demokraatia ei ole lihtne ning igas olukorras parimat tulemust andev valitsemisvorm, kuid midagi paremat ja usaldusväärsemat ei ole inimkond veel välja mõelnud. Eesti on parlamentaarne riik ja väga hea, et nii on. Ajaloost õppinuna väidan ,et suurim oht meie julgeolekule ja heaolule on see, et riiki puudutavaid otsuseid teeb piiratud ja valimistest mittesõltuv seltskond. Eesti riik on piisaval tväike, kõik tunnevad kõiki,101-liikmeline parlament on täiesti piisav kogu rahvahuvide esindamiseks.

Nagu on öelnud David Vseviov:“Võim on haigus, mis murrab varem või hiljem peaaegu iga normaalse inimese. ”Mida suurem on võim, seda suurem on hirm seda kaotada. Selleks, et vältida viimasesse haigestumist, ei tohi inimene olla võimu juures liiga pikalt. Ma usun, et viimane piir on kümme aastat – see käib ka parlamendiliikmete kohta. Siinjuures võtan mütsi maha Andrus Ansipi ees, kes loobus õigel ajal võimust. See otsus on tema parteile ja meie elanikkonnale vaid head teinud.

Tõsi, “tavainimesed” kurdavad ,et võim eemaldub rahvast ja ei arvesta meie arvamusega. Sellest sündis nn jääkeldri üritus ja rahvakogu. Ma väidan, et see kõik, ka Kallase ettepanek on asendustegevus sellepärast, et meie parlament ei ole täna piisavalt laiapõhjaliselt rahvast esindav ja tarkade lahenduste otsimisele orienteeritud kogu. Me peaksime iga päev mõtlema sellele, kuidas muuta seadusi, üldiseid hoiakuid ja teadmisi nii, et meie riigikogu täidaks oma rolli nii, nagu põhiseadus ette näeb.

Meil on parlamendiga seoses kaks tõsisemat probleemi. Esiteks ei ole riigikogu liikmed oma otsustes täielikult vabad ja sõltumatud, nagu nad peaksid olema. Riigikogu otsuseid tehakse tihi partei tagatubades, parlamendiliikmed järgivad parteidistsipliini ja hääletavad vastavalt juhistele, mitte oma parema äranägemise ja südametunnistuse järgi. Parteieliidi käskude põhjal hääletamine on mõistagi amoraalne, et mitte öelda seadusele sülitamine. Oleme kuulnud ja näinud n-ö värviliste pliiatsite alusel hääletamisi nii parlamendis kui ka kohalikes volikogudes. Minu meelest peaks selline teguviis olema kriminaalkorras karistatav, sest see õõnestab meie kõige tähtsamat väärtust– demokraatiat.

Teiseks probleemiks on see, et enamik parlamendiliikmetest ei ole rahva paremad pead, vaid kaalukas osa saadikuid on riigikokku pääsenud tänu parteikontori seatud nimekirjadele ja praegusele valimissüsteemile, kus partei esinumbrite tohutu häälte arv toob esinduskogusse tundmatuid ja väheste valijate toetusega saadikuid.

Ka Siim Kallas viitas oma artiklis parteide juhtimise probleemidele ja tal on õigus. See tähendab, et me peaks tegelema keerulise situatsiooni algallikaga ,mitte uue, rahva tahtest mittesõltuva valitsemisvormi loomisega.

Üheksakümnendate alguses oli meil vaja teha vägapalju kiireid ja radikaalseid otsuseid. Ma möönan, et tollal võis üheksaparteiline lainetav parlament olla kiirele arengule takistuseks ja mõneparteiline distsiplineeritud riigikogu oleks olnud parem tööriist. Tolleaegse vaimu- ja ärieliidi märkimisväärne kaasamine parlamendiväliselt otsustusprotsessidesse andis tõhusa tulemuse– toona oli otsuse tegemine isegi tähtsam, kui selle arukus.

Kuid täna on olukordtäiesti teistsugune, meie riik on hästi toimiv ja me peame tegema õigustatud ja tarku otsuseid. Sellised otsuseid saab teha vaid rahvaesindus, kus igal 101-st parlamendiliikmest on personaalne, vaba, põhjendatud ja just tema piirkonna valijaid esindav arvamus.