Kaberneeme sadama ehitajad tahtsid oma paatidele hoiukohta - välja kukkus täiesti uus sadam

 (40)
Kaberneeme sadama ehitajad tahtsid oma paatidele hoiukohta - välja kukkus täiesti uus sadam
Tarmo Nurmetalo ja Raivo Mererand on rahul, et Kaberneeme küla sai uue sadama.Foto: Merike Metstak

“Tahtsime oma paatidele korralikku hoiukohta aga välja kukkus täiesti uus sadam,” ütlevad sadama omanikud. Kõik kolm meest on Kaberneeme külaga tihedalt seotud – elavad või suvitavad siin.

“Ega me ise mingid sadamaehitajad ole, aga hea meel, et oleme saanud kohalikule elule kaasa aidata,” ütlevad Tarmo Nurmetalo ja Raivo Mererand, kui kohtume Kaberneeme sadamas, kus mehed koos projektijuhiga vaatavad üle nii-öelda viimaseid pintslitõmbeid. On jäänud veel plats korda teha. Parajasti käib uue ja korraliku slipi juures haagiste parkla pinnakattetihendamine. Slipp on kaldtee, mida mööda lastakse laevu vette või tõmmatakse neid vintside abil välja. Plats on mõeldud treilerite ja paatide hoidmiseks haagiste peal. Parkla tehakse neile merehuvilistele, kes ei soovi omaalust püsivalt kai ääres hoida. Siit saab mugavasti paadi autohaagiselt vette lasta, meresõidu ära teha ja taas aluse haagisele tõmmata. Kõik meresõidu harrastajad ei pea kindlasti kaiäärset püsikohta rentima.

Mehed ostsid Kaberneeme sadama kinnistu ja seal olevad hooned alles aasta tagasi ning täna võib öelda, et uus sadam on valmis.

“Oktoobri alguses 2014 kirjutasime ostulepingu alla. Viimasel hetkel, sest taotlusvoor hakkas kohe-kohe sulguma, vaid kolm nädalat jäi aega projekti kirjutamiseks. Oktoobri lõpuks pidime projekti taotluse esitama, oli väga kiire ja pingeline aeg nõuetekohaste paberite vormistamiseks. Toetuseta poleks me seda kõike suutnud ära teha,” räägib Raivo Mererand. EASi väikesadamate toetusmeede on kuni 200 tuhat eurot, millest 30 protsenti peab olema omanike poolne omafinantseering. “Kokkuvõttes: 200 tuhat eurot tuli EAS-ist, ise panime teist sama palju juurde, näiteks idamuuli tegime puhtalt omavahenditest,” kinnitab Raivo Mererand.

Vanast sadamast ei jäänud midagi alles

Tarmo Nurmetalo räägib, et tegelik ehitus läks lahti alles selle aasta aprilli lõpus. “Enne oli palju paberitööd, alustuseks pidime sadama ära registreerima. Minimaalseks süviseks sai märkida pool meetrit, vaid aerupaadiga võis siin heal juhul randuda,” meenutab ta.

Juunis läks töö täie hooga lahti. Olemasolevad vabad kaid lammutati osaliselt põhimõttel, et lammutada tuleb nii vähe kui võimalik. Toimus liivatäite väljavedu ,akvatooriumi süvendamine, geotekstiili ja graniitkivide paigaldamine. Ehitati väljasadama kai ja kai kalda kindlustus koos kivikatendi ja slippteega. Kaks ujuvkaid pandi ankrusse juulis, mere põhja sadamas süvendati kuni 2,5 meetrini. Kaberneeme jahisadama rekonstrueerimisel tehti EAS-i toetusrahadega veel uus välisvalgustus, uued vee- ja elektritrassid, inva WC ja pesuruum, ning paigaldati merre navigatsioonimärgistus. Ehitaja oli OÜ Bauest.

Tarmo Nurmetalo jätkab: “Sadama kasutajatele on pesemisvõimalused, turvaliseks sadamasse sisenemiseks on paigaldatud meremärgistused, ujuvkaidel on vee- ja elektrivarustus. Külalisjahid saavad end siin vooluvõrku lülitada ja puhtajoogivee paake täita. Viimased paar aastat oli siit üsna võimatumerele pääseda, akvatoorium oli liiva täis. Ega meil mingit erilist ärihuvi ei olnud. Selleks, et endale head, turvalist ja nägusat paadikohta saada, pidime siia sadama tegema,” kinnitab Tarmo Nurmetalo tõsimeeli. Raivo Mererand täiendab, et eelmine omanik oli sedavõrd hea, et hoidis oma võimaluste piires seda kohta viimased kümme aastat siiski sadamana. “Ärihuvi meil tõepoolest ei olnud, me ei tahtnud sadamat ehitada ega ka rendiäri ajada. Kõik kukkus nii välja nagu täna näha kuidagi loomulikult,” sõnab Raivo Mererand.

Nurmetalo kommenteerib: “Nagu mõistate, on see rohkem sotsiaalprojekt. Töökohti tuleb kaudselt juurde Oko restorani kaudu – külalistele see koht meeldib üha rohkem. Meie hoiame taristu korras, loodame ka toetuste peale. Tegime endale sadama, aga kasu saavad sellest ju väga paljud inimesed.”

Mehed ei uskunud, et seekõik nii kiiresti õnnestub, sest kellelgi neist ei olnud sadama ehitamise kogemust.

“Kusagilt ei loobitud kaikaid kodarasse, vald ja kõik teised ametiasutused suhtusid toetavalt ja õnne oli ka,” ütleb Raivo Mererand.

Kõik meie valla väikesadamad on korras

Jõelähtme vallas on kolm väikesadamat: Neeme, Koljunuki ja Kaberneeme, mis kõik on korda saanud ja navigeeritavad. “

Loe veel

Väikesadamate areng on meil viimastel aastatel olnud tohutu kiire. On märkimisväärne, et kõik väikesadamad on lõpuks korras ning ühe pikema merepiiriga Jõelähtme valla inimestel on nüüdsest võimalus merele pääseda. Samuti oleme muutunud külalisjahtidele igati ligitõmbavaks,” sõnas vallavanem Andrus Umboja.

“Tere tulemast Kaberneeme! Järgmine navigatsioonihooaeg algab 1. mail. Pädeva sadamakapteni teenuse ostame sisse, meil ei ole vajadust palgata tööle pika habemega põlist meremeest. Sadam avaneb otse paljude saartega Kolga lahte, mis on kindlasti Eesti põhjaranniku ligitõmbavaim piirkond väikesaarte erilise looduse ja randade poolest. Siit saab kalal käia, veesporti teha ja matkata. Sadamahoones asub külalistemaja, peosaal ning tunnustatud Oko Resto. Restorani kõrval on ilus liivarand. Võtke meiega varakult ühendust www.kaberneememarina.ee,” teatab Tarmo Nurmetalo.

Maaleht maksab igal kuul ühele tellijale Eesti keskmist palka ja nii 12 kuud järjest.
Telli Maaleht ja osale tellijapalga loosimises!
Vaata lähemalt >

Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare