Kala müümise kunst: Humoorikatest kalamüügi-reklaamidest koostati näitus
Kui kala on järvest välja püütud, on tarvis see maha müüa. Värske kala teadagi rikneb ruttu, külmutatud kala jälle pole nagu see... Tähendab - tegutseda tuleb kiiresti. Kusagil ei osata kala suitsutada selliselt, nagu teeb seda rannarahvas ja mõistlik ongi müüa just suitsukala. Nii see kõik toimibki - värske kala suitsuahju ja mõne aja pärast võib seda juba teelistele pakkuda.
Kuidas müüa kala paigas, kus kalandus toidab peaaegu iga majapidamist? Kuidas püüda teelise pilku, et ta just sinu, mitte naabri maja juures auto kinni peaks ja just sinu kala ostaks? Lohusuu vallas kirendavad maantee perved imelistest käsitsi maalitud siltidest, üks pilkupüüdvam kui teine. Leidlikult on kasutatud kättesaadavat materjali ja teemat põhjalikumalt analüüsides võiks jõuda tõenäoliselt lausa koolkondade või vähemalt meistrite eristamiseni.
Kalameeste elujärje paranedes on hakatud reklaami tellima reklaamitöökojast. Karta on, et see tendents süveneb aja jooksul soovist naabrist mitte maha jääda. Nii pidasingi õigeks pildistada üles kõik need improviseeritud, omanäolised ja ilmselge huumorimeelega valmistatud reklaamid Rannapungerjalt Kalmakülani, et jäädvustada ja säilitada pisutki seda paikkonnale omast, kuid kahjuks kadumisohus käsitööliiki. Ühe toreda reklaami leidsin ka Alajõe vallast. Näitus nendest 12. augustil 2013 tehtud jäädvustustest koosnebki.
Tänan Eesti Kultuurkapitali Ida-Viru ekspertgruppi, Iisaku Muuseumi Sõprade Seltsi ja Iisaku Muuseumi.