Karjääriõpetuse tundides 8. klassis õpime tundma isiksuseomadusi, arendame suhtlemis- ja koostööoskusi, kujundame adekvaatsemat enesehinnangut, saame teadmisi haridusvõimaluste ja oma võimete seostest, saame teadmisi töömaailmast, mis aitavad teha teadlikke valikuid, arendame karjääriplaneerimise oskusi ja õpime kasutama erinevaid karjääriinfo allikaid.

Läbiva teema «Elukestev õpe ja karjääri planeerimine» käsitlemiseks viisime läbi traditsioonilise karjäärinädala. Stiilipäevadel said õpilased ja õpetajad kehastuda erinevate ametite esindajateks: esmaspäeval puhastusteenindajateks, teisipäeval riigikaitsjateks, kolmapäeval remonditöölisteks ja neljapäeval päästjateks. Reedeks oli planeeritud pidulik stiil, et pidurüüs võtta kokku esimene õppeveerand ning autasustada stiilsemaid ja tublimaid.

Vahetundidel vaatasid huvilised ajutises kinos ameteid tutvustavaid videofilme. Ainetevahelise koostööna sündis sisukas kunstinäitus. Nooremad õppurid joonistasid teemal «Minu tuleviku amet». Vanemate ülesandeks oli mõelda, kelleks saada, missugused on soovitud ametis tööülesanded ning uurida, mida, kus ja kui kaua peab selleks õppima. Lõpuks tuli joonistada ja vormistada kunstiline töö teemal «Minu karjääritee».

Naelad ja hakklihamasin

Esimest korda toimus klassidevaheline eelkutseoskuste võistlus Kalmetu Oskaja 2012.

Viieliikmeline võistkond pidi esimese ülesandena aja peale hakklihamasina kokku panema.

Ülesanne loeti tehtuks, kui vänta oli keeratud üks ring õigetpidi.

Teiseks ülesandeks oli toiduainete tundmine. Ära tuli tunda pipar, sinepiseemned, vürts, kaneel, nelk, kuivatatud basiilik, kuivatatud piparmünt, tatratangud, kaerahelbed, manna, riivsai ning karripulber. Iga õige nimetus andis -5 sekundit.

Kolmas ülesanne oli niinimetatud kaitseliidu mäng, kus eri pikkusega tokid tuli paigutada aukudesse nii, et need oleksid ühetasa. Neljanda ülesandena pidi iga võistleja lööma klotsi sisse 2 naela, kokku 10 naela, kasutada oli 12 naela. Iga kõver nael tõi +5 sekundit.

Viiendaks ülesandeks oli kümne tööriista äratundmine ja nimetamine: nihik, vineerisaag, kruustangid, pitskruvi, kellu, vooluindikaator, segukamm, polditangid, klaasinuga ja lood. Vastamist lihtsustasid töölehel antud valikvastused. Taas andis iga õige nimetus -5 sekundit. Viimase, kuuenda ülesandena, tuli tekile panna ümber tekikott. Ülesanne ja ühtlasi ka kogu võistlus loeti lõppenuks, kui tekk oli sirgelt tekikoti sees ja põrandale laotatud.

Kõige paremaks osutusid seitsmenda klassi võistlejad, kes suutsid kõik ülesanded sooritada 11 minuti ja 42 sekundiga, saades teise ülesande eest -25 sekundit ja viienda eest -45 sekundit.

Neljapäeval said kõik end proovile panna ametite viktoriinil. Küsimused puudutasid videofilmides kujutatud ameteid. Õpilased teadsid hästi, et automaalri põhitöö on autode värvimine; et ehitusinseneri tööks ei ole mitte ainult hoonete ehitamine, vaid ka lammutamine; et koostelukksepp töötab ehitusel; et mehitatud valve on erivahenditega varustatud inimene; et loots on laevajuht sadama veealal; et kes tahab saada optometristiks, peab hästi põhjalikult tundma optikat, mida õpitakse ka põhikooli füüsikas ja et andragoog tegeleb täiskasvanute õpetamisega.

Samal päeval viisid külalised Viljandimaa Rajaleidja keskusest kõikidele klassidele läbi karjääriõpetuse tunni koos karjäärimängudega.

Karjäärinädalal osalesid ka lapsevanemad, täites ankeetküsitluse. Saime aimu, missugused ametid on meie laste kodudes esindatud. Väga paljud emad-isad andsid nõusoleku edaspidiseks koostööks.

Süsteemi arendamine

Sihtasutus Innove karjääri- ja nõustamisteenuste arenduskeskus kutsus õppeaasta alguses programmis «Karjääriteenuste süsteemi arendamine» karjääriõpet edendavate koolide koostöövõrgustikuga liituma uusi koole. Otsustasime kandideerida, et saada vastuseid küsimustele, millised on tõhusad ja tulemuslikud õppemeetodid karjääriõppes ning kuidas saavutada läbiva teema «Elukestev õpe ja karjääri planeerimine» käsitlemisel häid tulemusi. Koostöövõrgustikus osalemine võimaldab saada teadmisi seoses õpilaste karjääri planeerimist toetavate tegevustega. See on õpikeskkond, milles teadmiste edasiandmiseks praktikult praktikule kasutatakse aktiivõppe meetodeid.

Nüüd on teada, et meie kool vastas kandideerimistingimustele ja osutus valituks karjääriõpet edendavate koolide koostöövõrgustikku.

Üks oluline element karjääriõppes on õppekäigud ettevõtetesse. Kolmanda kooliastme õpilastel avanes võimalus ainetevahelise integratsiooni projekti raames külastada 13. novembril teatrit Vanemuine. Vaatasime muusikali «Mary Poppins» ning tutvusime teatri köögipoolega, täites ühtaegu töölehte teatri tööelu puudutavate küsimustega.

Oleme veendunud, et teadlik abistamine ja nõustamine aitab kaasa teadlikule valikule.