Peaaegu kõik vastanud lapsevanemad (97%) ja klassijuhatajad (98%) olid arvamusel, et klassijuhatajal on väga suur roll õpilaste väärtushinnangute kujundamises ja klassijuhataja kui klassikollektiivi kujundaja aitab oluliselt kaasa lapse arengule. Ja põhiprotsessiks koolis, nagu me teame, ei ole mitte õpetamine ega kasvatamine, vaid õpilase areng. Õpilastel palusin kommenteerida väidet: klassijuhatajal on suur mõju minu kujunemisel heaks inimeseks. 150st teismelisest noorest vastas koguni 126, et see on tõesti nii.

Millised on lapsevanema ootused?

Enam-vähem kõigi lapsevanemate seisukohad on ära öeldud 5 lapsevanema kirjelduses:

*Kõige tähtsamaks pean klassikollektiivis ühtsustunde loomist, et osatakse ja tahetakse üksteist aidata, kuulata, õpetada. Klassijuhataja peab kindlasti tundma oma õpilasi ja märkama nendega toimunud muutusi käitumises, õppimises, suhtlemisel ja kindlasti vanemaid sellest muutumisest teavitama.

*Klassijuhataja missioon on tagada turvaline, toetav ja rahulik õppekliima klassis, tegeleda väga järjekindlalt ning eesmärgipäraselt laste sotsialiseerumisega, anda lastele kogeda eduelamust käitumisnormide kinnistamisel, luua klassist toimiv pere - ühtehoidev, üksteist toetav ja empaatiavõimeline.

*Klassijuhataja peab olema nagu koolipoolne lapsevanem, kes tunneb kõiki oma klassi õpilasi hästi ja on vajadusel õpilase ning aineõpetajate vahelise suhtlemise üheks viisiks (eriti probleemide korral). Ta peab omama tervikpilti õpilasest koolis üldse, samas, kui aineõpetaja teab reeglina õpilast vaid oma ainetundide põhjal. Klassijuhataja on õpilasele usaldusisik, kelle poole ta julgeb alati pöörduda, kes annab nõu ja aitab kooliprobleemide lahendamisel (vajadusel koostöös lapsevanematega).

*Klassijuhatajal tuleb kujundada oma klassi ühine nägu ja hing, teha aktiivset koostööd vanematega, olla hea kuulaja, suunaja, toetaja, abistaja, olla õpilasele usaldusisik, jälgida, et klass suudaks olla parim, eeskujulik kõikides ettevõtmistes, julgustades tugevamaid ja toetades klassi nõrgemaid.

*Klassijuhataja roll on klassi, kui ühtse meeskonna, loomine koos kõige sinna juurde kuuluvaga. Hea meeskond koosneb väga erinevatest isiksustest (rollidest), tuleb leida, kes on kes ning vastavalt rollile jagada meeskonnas ülesanded, selgitades, et iga meeskonnaliige on ainulaadne ja vajalik. Oluline on oma õpilaste kaitsmine ehk nende eest seismine igal tasandil (õpetajad, õpilased, lapsevanemad), kui vaja siis olla vahendaja kooli ja lapsevanema vahel.

Kas koostöö toimib?

Küsimusele koostöö olulisuse kohta klassijuhataja ja lapsevanema vahel olid samuti mõlemad pooled ühel arvamusel, et see on ülioluline. Kuid kas see koostöö ka toimib? Kuigi üle 90% lapsevanematest vastas, et nende koostöö klassijuhatajaga on väga hea või hea, saab igat asja veel paremini teha. Lapsevanemate ettepanekud klassijuhatajatele võib kokku võtta järgmiselt: lapsevanemad soovivad, et klassijuhataja annaks kohe (operatiivselt) infot tema lapse kohta probleemide ilmnemisel (samuti siis, kui laps on midagi hästi teinud ja väärib kiitust).

Paljud lapsevanemad sooviksid rohkem suhelda klassijuhatajaga ja seda mitte elektroonilisel teel, vaid silmast silma. Nõustun täielikult lapsevanemaga, kes kirjutas: „Ainult elektrooniline suhtlemine on elutu, pealegi puudub kirja teel suhtlemisel võimalus veenduda, kas teine osapool mõistab 100% kirjapandut". Probleemina suhtlemisel mainisid lapsevanemad ka mõlema poole ajaressurssi, mille pärast kannatab koostöö (ajapuudus nii lapsevanematel kui klassijuhatajatel).

Sõbralik, mitte kuri, abivalmis, mitte ükskõikne

Milline inimene sobib lapsevanemate arvates nii vastutusrikkale tööle, kui seda on klassijuhataja amet? Lapsevanemate arvates peab see inimene olema eelkõige suure empaatiavõimega, usaldatav ja hooliv ning arvestama sellega, et lapsed on erinevad. Väga tähtsateks iseloomuomadusteks peavad lapsevanemad klassijuhataja puhul inimlikkust, rahumeelsust ja sõbralikkust.

Samuti tahetakse seda, et klassijuhataja oleks hea kuulaja, et ta leiaks iga lapse jaoks aega.

Uskumatu, aga õpilased suutsid leida klassijuhataja iseloomustamiseks kokku 207 erinevat omadussõna (93 sõna, milline peaks olema ja 114 sõna, milline ei peaks olema).

Hea klassijuhataja on: sõbralik (67 vastajat), abivalmis (41), mõistev (34), tore (31), hooliv (26), tark (25). Hea klassijuhataja ei ole: kuri (70 vastajat), ülbe (26), ükskõikne (25), väga range (17), igav (16), hoolimatu (10).

Õpilaste vastustest selgus veel, et 90% 7.-9. klassi õpilastest suhtleb oma klassijuhatajaga iga päev või vähemalt 2-3 korda nädalas. 94% õpilastest vastas küsimusele läbisaamise kohta klassijuhatajaga, et läbisaamine on väga hea või hea.

Küsitluses soovisin saada informatsiooni ka klassijuhatajate töökoormuse ja töötasu kohta. Nii lapsevanemad kui klassijuhatajad ise arvestasid klassijuhataja keskmiseks töökoormuseks 12 tundi nädalas. Suurema osa lapsevanemate (80%) arvates oleks õiglane töötasu selle töö eest vähemalt 200 eurot.

Teadmiseks, et klassijuhatajate palk tõusis Eesti Vabariigi Valitsuse poolt kehtestatud määrusega alates 1. jaanuarist 2013. a 67lt eurolt 72 euroni (brutopalk). Head meelt teeb see, et Saue vald maksab nii õpetajatele kui klassijuhatajatele suuremat palka kui riiklikult kehtestatud alammäärad.

Klassijuhatajatele teevad nende töö juures rõõmu eelkõige lastega koos tegutsemine, sära laste silmis, õpilaste kordaminekud ja edusammud nii õppetöös kui ka omavahelistes suhetes, vanemate tänu. Väga ilusasti kirjutas üks klassijuhataja: Enim rahuldust minu töös pakub mulle oma klassiga koosolemine - armastan ju neid! On huvitav näha, kuidas nad kasvavad ja arenevad!"

Läbiviidud küsitlustele toetudes saan veelgi enam kinnitada, et klassijuhatajatel on väga tähtis osa laste väärtushinnangute kujundamisel ja nende arengu suunamisel.