Esimesteks tootemärkideks olid krõpsusordid Sinine Vigur ja Piraat, viimane neist – hapukoore ja küüslaaugu mekiga näks, on populaarseim artikkel veel tänagi – pea 20 aastat hiljem.

Aja jooksul lisandusid krõpsudele juurde kartulivahvlid, paismaisi tooted, seemned ja pähklid jt nimetused ning firma portfellis on nüüd ette näidata ca 30 erinevat toodet

Kolm fookust

„Meie tegevuse võib laias laastus jagada kolme suunda-snäksid, linnutoidu tooted ja marjade sügavkülmutamine ja säilitamine,“ tutvustab ettevõtte pikaajaline juht Elmar Rusing. Ja kuigi Balsnacki tuntakse valdavalt kui kartulikrõpsu tootmise tehast, siis näiteks hooajati on müüduim artikkel hoopis linnutoit – talvel ostetakse seda rohkem, kui muud toodangut kokku. Tiivulistele mõeldud rasvapallid ja toidusegud lähevad hästi kaubaks nii Eesti eratarbijale kui ka ülelahe Soomes.

Kartulikrõpse valmistatakse valdavalt pooltoodetest. Toore ostetakse erineva kujuga pelletitena sisse -need peamiselt kartulihelvestest valmistatud torukesed, spiraalid ja rõngad maitsestatakse, röstitakse ja pakendatakse siis Ääsmäel poekõlbulikuks.

Ka küüslaaugu ja sibula maitseliste leivasnäkkide toore ostetakse sisse. Tonnide kaupa tuleb leivakuivikuid sisse Lätist, sest Eestis lihtsalt ei leidu koostööpartnerit, kes oleks valmis ja võimeline eelvalmistama kindla suurusega seibideks lõigatud ja kuivatatud leiba.

Külmutatud marjaäris toimetab Balsnack vaid külmutamise ja säilitamise niśhis, ise neid ei toodeta ega turustata.

Mahe ruulib

Sel kevadel täieneb Balsnacki tootevalik aga nelja uudistootega-nimelt tullakse turule maheteraviljast valmistaud hommikusöögikrõbuskitega. Nendega loodetakse uusi kliente juurde võita nii kodumaal, kui ka välismaistel turgudel. „Need tooted on tõepoolest 100% kodumaisel mahetoorainel põhinevad ja potentsiaalset huvi selle segmendi vastu näeme ka välismaal -Inglismaal, Austrias ja Sveitsis. Loo-dame ka kohaliku terviseteadliku tarbija südamed võita,“ on Rusing optimistlik.

Tuleviku tootearenduse plaanidesse mahuvad lisaks veel näiteks maitsestatud rosinad ning täisterajahust ja kiudaineterikkad rukkivahvlid.

Et plaanid realiseeruksid, on ettevõte eurotoetuste najal hakanud oma masinaparki uuendama, seniste seadmetega ei vea enam konkurentsis välja. Näiteks on tehase popkorni masin pärit aastakäigus 1969.

PRIA-lt saab firma ca 250 tuhande eurose rahasüsti, millest juba on uuendatud külmlao sisseseade ja linnutoidu tootmisliin, sel aastal investeeritakse mahekrõbuskite tootmisesse. Ka on kavas esitada veel üks projektitaotlus PRIA-le, et leida vahendeid laiendamaks tehase tootmispinda 500 m2 võrra.

Imikust pensionärini

Rusingu hinnangul võib noorimateks krõpsutehase toodete tarbijateks lugeda ilmselt lapsukesi ca 8 elukuust alates. „Perefoorumites on kirjutatud, et meie kamapallid on väikelaste seas väga armastatud, need pole liiga magusad ja neid võib julgelt ka päris pisikestele nosimiseks anda,“ teab firmajuht. Üldiselt olevat aga keskmist tarbijat isegi raske määratleda, sest sihtgruppi kuuluvad tõepoolest inimesed igas vanuses.

Samas süüakse Eestis krõpsu ligi kolm korda vähem kui näiteks Ameerikas. „Meil on inimese kohta ca 2-3 kilo aastas, seal tuleb ikka kümme kilo ära,“ teab Rusing.

Mis aga puudutab krõpsude kahjulikkust, siis peab mees seda rämpstoidu kuvandit valdavalt linnalegendiks. „Võtame näiteks popkorni – see on ju põhimõtteliselt puhas mais, vaid 6% õliga valmistatud, 60 grammisest kartulikrõpsu pakist saab ca 250 kilokalorit. Kui inimene ei söö krõpsu igal toidukorral hommikust õhtuni, siis ei ole siin kahjulikku midagi“ leiab Rusing.

KÜSI POEST KEVADEL: hommikusöögi krõbinate valdkonda plaanib ettevõte sel kevadel jõuliselt siseneda nelja erineva mahetootega, mille tooraine on ainult ja ainult eestimaist päritolu

Nimi: AS Balsnack International Holding

Tegutseb: 1992. aastast

Asukoht: Ääsmäe, www.balsnack.ee

Tegevusvaldkond: kartulikrõpsude, paisutatud maisitoodete, maitsestatud leivakrõbuskite, lindude talvise toidusegu tootmine, metsa-ja aiamarjade sügavkülmutamine ning säilitamine

Loodetav käive 2011: ca 4 miljonit eurot

Loodetav kasum 2011: ca 200 tuhat eurot

Töötajaid: 60 inimest, neist Saue valla elanikke ligi pooled

Tooteportfell: ca 30 nimetust

Tootmisvõimsus: ca 300 tuhat pakki nädalas, ca 1000 tuhat tonni aastas

Suuremad kliendid: ETK, Selver, Rimi, Maxima

Turuosa Eestis: ca 15-20% snäkiturust

Ekspordi osakaal: 20% Läti, Soome