Kohila Gümnaasiumis on õpilasuurimuste tegemine pikaajaline traditsioon. Saavutatud on vabariiklikult silmapaistvaid tulemusi nii humanitaar- kui reaalvaldkonnas.

2012/2013 õppeaastal ilmus õpilaste teadusajakirjas „Akadeemiake" korporatsiooni Sakala 2012. a esseekonkursil II koha võitnud 11. klassi õpilase Elina Libeki kirjutatud essee „Taasiseseisvunud Eesti on sama vana kui ennesõjaaegne: kuidas edasi?" Töö juhendaja oli emakeele õpetaja Tiina Sudi. Kohe-kohe on ilmumas vabariiklikul keskkonnavaldkonna õpilasuurimuste olümpiaadil III koha saavutanud abituriendi Tannar Tint'i töö "Kooliruumide õhu mikrofloora", juhendaja Edith Maasik.

Esimene uurimiskonverents toimus Kohila Gümnaasiumis aastal 2000. Alates teisest uurimiskonverentsist kannab see nime „Mõtleda on mõnus", mille pani sotsiaalteadlane, Tartu ülikooli emeriitprofessor Ülo Vooglaid. Läbi ajaloo on sellel uurimiskonverentsil lisaks õpilastele esinenud Eestis tuntud teadlased, kooli vilistlased: Tarmo Soomere, Kristjan Kannike, Tiit Lukki. Sel aastal oli maakondliku konverentsi peaesinejaks Eesti Mereakadeemia õppejõud Lia Pahapill ettekandega „Radoon meie majades".

Kohila Gümnaasiumi vilistlane Holger Saare tutvustas 2012. a Eesti Vabariiki õpilaste rahvusvahelisel keskkonnauurimistööde olümpiaadil INEPO esindanud uurimistööd „Müra koolis ja selle mõju õpilastele".

Keskkonnavaldkond on lai ning konverentsil käsitleti teemasid alates inimeste keskkonnateadlikkusest, liblikate liigilisest koosseisust, unilastest, juuste värvimisest looduslike vahenditega kuni nanoosakesi sisaldavate toodeteni meie poelettidel.

Käsitletud teemadega ja konverentsi fotodega saate tutvuda Kohila KHK koduleheküljel http://www.kohila.edu. ee/khk.

Õpilasuurimuste läbiviimise üheks võtmeteguriks on piisava arvu juhendajate olemasolu. See on riikliku õppekava rakendamise kitsaskoht, mille pigistamist hakkavad lähiaastatel tundma kõik gümnaasiumid.

Kohila Gümnaasiumi reaal- ja loodussuuna uurimuste juhendamist toetavad Kohila KHK koostööpartnerid, rõhutasid toimunud ümarlauavestlusel õpilasuurimuste tähtsust ja koostööpartnerite panustamise vajadust juhendamisesse. Just koostöös teadusasutuste, muuseumite ja ettevõtetega sünnivad aktuaalsed õpilasuurimused. Maakonnas toetavad põhikoolis keskkonnavaldkonda rahvusvahelised projektid.

Kehtna Põhikool tutvustas konverentsil Comenius projekti „Water the Spring of Life", Kohila Gümnaasium Latvijas Finierise poolt koordineeritavat Baltimaade projekti „Green Class", kus sel õppeaastal on uurimisteemaks „Kask ja kasega koos elavate liikide kohastumused eri aasta-aegadel." Projektis osalevad kõik 8. klasside õpilased. Sellised projektid mõjutavad õpilaste huvi valdkonna vastu. Näiteks Kohilas on gümnaasiumiõpilaste arv reaal- ja loodussuunas kahekordistunud. Õpilasuurimuste kirjutamine maakonna koolides on hoos.

Juba 2013. a sügisel on oodata kodulookonverentsi, mille korraldajateks on Rapla Maavalitsus koostöös maakonnalehega Raplamaa Sõnumid. Õpilastele teravat sulge ja juhendajatele kannatlikku meelt! Kohtumiseni järgmisel konverentsil.