Kokkuvõte kooliaastast
Juba talletatud varaga võib aga enam kui rahul olla. 2009/10. õppeaasta lõpetasid Haridus- ja Teadusministeeriumi kiituskirjaga Robin Saarniit 1. klassist, Katry Janus 5. klassist ning Markus Saarniit 6. klassist. Nende tunnistustel ilutsesid ainult “viied”.
Vabariikliku ainesektsiooni kiituskirja ning Võru Maavalitsuse tänukirja pälvisid 11. klassi õpilane Kuido Kanarik (maakondlikul ajaloo-olümpiaadil saavutatud esikoha ning vabariiklikul olümpiaadil 3. koha eest), õpetaja Ülle Orhidejeva. Kuidot ja Üllet tunnustas ka Misso Vallavalitsus ning Vallavolikogu tänukirjaga.
Võru Maavalituse tänukirja said 5. klassi õpilane Markus Saarniit (maakondliku ajaloo-olümpiaadi võitja), 7. klassi õpilane Reino Zuppur (maakondliku geograafiaolümpiaadi võitja) ja õpetaja Kaja Oru õpilase juhendamise eest.
Nimetamist väärivaid sündmusi ja saavutusi on veel palju. Kuid kõige selle juures tekib ikkagi küsimus, mida tuleks veel teha, et säiliks elujõulisena kodukool ja tiheneks koostöö lastevanematega? Mis on need väärtused, mis mõjutavad lapse mitmekümne kilomeetri kaugusele kooli panemist, kui käe-jala juures on kodukool? Kas lapsevanemaid heidutab otsus keskkooli osa sulgemise kohta, mis peatselt läheb volikokku kinnitamisele?
Küsimusi on veel mitmeid, mis keerlevad peas ja millele vastust on raske leida.
Võin kindlalt väita, et Eesti riigis pole ühtegi õppeasustust, kes ei saaks hakkama lapse lugema-, kirjutama- ja arvutama õpetamisega. Need on kõige elementaarsemad oskused, mille omandavad kõik õpilased, kes vähegi koolis käivad. Teadmiste omandamise tase sõltub muidugi paljuski õpilase individuaalsusest.
Keskkooli kadumine aga on Missos olnud päevakorral täpselt nii palju aastaid või rohkemgi, kui mina siin koolis töötanud olen. Vaadates statistikat, on selge, et õpilaste arv järjest väheneb ning paljud Eestimaa koolid peavad oma uksed sulgema või tegema läbi reorganiseerimisprotsessi. Misso kool on üks paljudest. Oleme tegutsenud eesmärgistatult ning suutnud vältida õpetamise kvaliteedi langust ja liitklasside tekkimist põhikooli vanemas kooliastmes. Õpilaste arvu stabiliseerimiseks koolis avasime 1. septembril 2009. aastal õpilaskodu, kus leidis oma teise kodu 12 last.
Tänaseks on kogunenud terve aasta jagu kogemusi tööks õpilaskoduga. Õpetajatele, kasvatajatele on see olnud õppimise aasta, kuid kokkuvõtteks peab tunnistama, et saime hästi hakkama. Rõõm õpilaskodu õpilaste edu üle on korvanud kõik raskused ja mured. Sellest rõõmust said osa ka lapsevanemad, kes käisid jõulupeol või muusikali vaatamas ja nägid, kui imetlusväärselt ilusasti laulsid ja esinesid õpilaskodu õpilased.
Kõik need õnnehetked ja laste saavutused annavad jõudu edasi tegutsemiseks. Oma kodukoha patrioodina julgen väita, et meie heaolu koduvallas sõltub meist endist. Peame ühiselt tegutsema selle nimel, et Missos säiliksid igapäevateenused: pood, sidejaoskond, arstipunkt, apteek ja kool. Kas paar krooni odavama ravimi või toidukauba pärast tasub ikkagi linna sõita, kulutades märksa rohkem kütuse või bussipileti peale? Kas elu Missos jääb kestma, kui õpilaste puuduses hääbub kool? Jäägu need vastused lugejate hooleks.