Iga autojuhi kohustus on enne sõitma asumist veenduda auto tehnilises seisukorras ja teeoludes. Esimese info teeoludest saab kätte ikka termomeetrist. Kui see näitab alla nulli, on ilmselge, et mõned teelõigud võivad olla libedad. Kui auto juurde minnes on talla all libe, on libe ka rehvide all. Lumi muudab teeolud raskeks. Uuemad autod annavad helisignaali või vilkuvate tulukestega märku, et on libedusoht.

Minu kogemus ütleb, et kõige libedam on tee siis, kui see on kaetud lume- ja soolaseguse n-ö pudruga. Neis tingimustes on rattal väga raske pidamist leida, vahet pole, kas on all naast- või lamellrehvid.

Suuremaid maanteid hooldatakse hoolikamalt ja tihemini, kõrvalteid hoopis vähem. Kuidas veenduda teeoludes kõrvalteele pöörates?

Kui põhimaantee on puhas ja hästi sõidetav, ei tähenda see, et kõrvalteed sellised oleksid. Lihtsaim viis ohutult autoroolis teelibedust hinnata on pidurdada. Pidurdamisel tuleb aga järgida ohutusreegleid. Kohe kindlasti ei tasuks pidurdada mitte kurvis, vaid ikka sirgel teel. Samuti ei tohiks olla läheduses kaasliiklejaid, kes võivad teie tegevust valesti hinnata ning ise liiklusohu tekitada. Teelibeduse prooviks ei pea pidurdus toimuma mitte suurelt kiiruselt, vaid piisab kuni 40kilomeetrisest tunnikiirusest. Tee on libe juhul, kui ABS–piduritega autol hakkab pärast kerget piduripedaali vajutust piduripedaal vastu töötama. Ilma ABS-ita auto läheb kergesti libisema.

Üks sõiduõpilane pakkus kunagi, et säärast proovipidurdust oleks mõistlik teha kiiruselt 120 km/t. Sel juhul võib katse aga suure tõenäosusega lõppeda kraavis.

Kuidas tunda ära, et teel on must jää?

Must jää läigib tulede valgusvihus. Samuti muutub rool tavapärasest kergemaks ja auto võib teel n-ö ujuma hakata.

Loe täispikka intervjuud Lääne Elust.