Tanklad ei ole ammu enam ainult autodele kosutavaks peatuspaigaks, vaid need on saanud väsinud teelistele ka turgutavaks kohvi ja söögipoolist pakkuvaks asutuseks. Siiski on tanklate peamine otstarve ikkagi pakkuda võimalust tankida neljarattalisi ning seda saab meie kandis teha õnneks väikeste vahemaade tagant ja ka erinevate kütuseliikide olemasolu on tagatud. Pikasillas asuvas Premium 7 teenindusjaamas on kaks tankurit, millest on võimalik osta bensiin 95-t, diiselkütust ning ka eridiislit.

Tõrvas asuvas Olerexis on lausa neli tankurit, kus on võimalik neidsamu kütuseliike osta. Ka Beetelas on neli tankurit, kuid seal kuuluvad valikusse bensiin 95 ja diiselkütus. Linna külas asuvas tanklas on tankureid kolm ja võimalik sealt kütuste seast valida kas bensiin 95-e, diiselkütuse või eridiisli vahel. Kõrgema oktaaniarvuga bensiini 98 siinkandis pakkumises pole, kuid seda on soovi korral võimalik osta Valgast või Karksi-Nuiast.

Ainuüksi kütusemüük tänapäeval ära ei tasu

Lisaks kütusele on võimalik Pikasilla Premium 7 tanklast osta erinevaid toidu- ja autokaupasid. Tankla kohvikus on võimalus maitsta erinevaid koha peal valminud koduseid sooje roogasid. Uuenduskuuri läbi teinud siseruumid pakuvad võimaluse väsitavast autojuhtimisest hetkeks hinge tõmmata ja rahulikult jalga sirutada. Premium 7 pakub lisaks võimalust osta kodugaasi ning pumbata rehve. Premium 7 tanklaketi turundusjuht Aiki Tiisleri sõnul ei olegi kütuse osakaal müüginumbrites nii suur, kui seda võiks arvata. “Kütuse- ja kaubamüügi osakaal Pikasilla teenindusjaamas on laias laastus suhtele 60:40 kütuse kasuks,” tunnistab Tiisler, et see on väga oluline osa käibest. Ka Tõrva Olerexi teenindusjaamas on võimalik soetada erinevaid auto- ja toidukaupasid, pumbata rehve ning rentida järelhaagist. Niivõrd olulist osa kaubamüügil aga neil pole, sest Olerexis moodustab toidu- ja autokaupade osakaal umbkaudu üheksa protsenti üldkäibest.

Beetela kütusejaam pole erand ja sealt on samuti võimalik soetada erinevaid õlisid ning autotarvikuid. Niisamuti ei puudu sealt ka toidukaubad ning erinevad kiirtoiduroad. On võimalus rentida järelhaagist ning tankla territooriumil on ka koht elektriautode laadimiseks. Et tanklaketid ennast ära elataksid ja toimiksid kasumliku ettevõtmisena, tuleb neid käigus hoida tihtipeale varajastest hommikutundidest hilisõhtuni. Kui alkoholimüügi keeld veel kaupmehi ei mõjutanud, olid Eestis paljud tanklad lahti ööpäevaringselt. Nüüd, kui üks olulisi tuluallikaid öise alkoholimüügi näol kadunud, ei näe paljud tanklad öisel müügil mõtet. Tanklate lahtiolekuaegade muutmise koha pealt on seisukoht kõigil ühine – lahtioleku aegasid plaanis muuta pole.

Beetela juhataja Kalju Tipka lisab :“Ebakindlad lahtioleku ajad põhjustavad klientidele ebameeldivusi.“

Konkurents on tervitatav ja edasiviiv jõud

Kuid kas ääremaal, kus rahvast niigi vähe, veel nii väiksel maa-alal ei tekita tanklate rohkus turuseisu, kus kõik virelevad ja proovivad ots-otsaga kokku tulla? Suuremate kettide esindajate sõnul on konkurents pigem kasutoov ja seda nii kauba pakkuja kui ka tarbija seisukohast. „Klientidel on võimalik valida oma meelistankla lähtuvalt teenustest ja kaupadest, mida keegi soovib ja mida erinevad tanklaketid pakuvad. Konkurents on tervitatav ja edasiviiv jõud,” sõnab Premium 7 esindaja Aiki Tiisler. Seevastu nendib OÜ Beetela juhataja Kalju Tipka, et väiketanklale on konkurents pigem kahjulik. Kuna piirkonna elanike arv on võrdlemisi väike, aga tankla ülalpidamiskulud suured, ei leia ta kokkuvõttes, et nii mitme tankla olemasolu väikeses piirkonnas on vajalik.

Paljude kütusetarbijate jaoks on oluline eelkõige kütuste hinnad ning see omakorda paneb tarbijaid meelistanklat valima. Kohalike tanklate eestkostjate sõnul sõltub nende hindade kujunemine ümberkaudsete kütusepakkujate tegevustest. Erinevad tanklaketid jälgivad enda sõnul pidevalt, kuidas on konkurendid igapäevaselt hindu muutnud. Vajadusel reguleeritakse hindasid operatiivselt vastavalt piirkonnas toimuvale. Beetela juhataja Kalju Tipka mainib, et nemad on väikesed tegijad turul ja neil keerulisem hakkama saada, sest tarnijad soosivad hinnapoliitikas rohkem suuremaid ettevõtteid. Vaatamata sellele püüavad nad müüa kütust nii odavalt, kui on võimalik.

Igal tanklal omad eelised

Pikasilla Premium 7 esindaja Aiki Tiisler leiab, et neil on võrreldes teiste Helme kihelkonna tanklatega eelis, kuna nad asuvad teistest tanklatest mõnevõrra kaugemal, teisel maanteetrassil. Lisaks toodi eelisena välja koha peal valmivate soojade roogade lai valik. Kuulsad Pikasilla hamburgerid on nii paljudegi noorema generatsiooni inimeste jaoks saanud legendaarseteks ja seetõttu on tegu vahel suisa kohustusliku peatuspaigaga. Kohalikule Pikasilla ümbruse rahvale täidab Premium 7 tankla ka kodukaupluse rolli, kuna muid toidupoode läheduses enam avatud pole.

Beetela OÜ toob enda puhul välja suurepärase asukoha linna ääres, Viljandi tänava kõrval. Lisaks sellele märgitakse eelisena ära laia kaubavaliku nii autotarvikute kui toidukaupade osas. Tõrva Olerexi eeliseks on samuti linna piiril olemine, kuid seda teisel pool linna Valga tänava kõrval. Trumpkaardiks on neil erinevate lisateenuste kõrval sõbralik ja inimlik teenindus. Kohalikud tanklad paiknevad nii strateegilistelt kui keskkonna suhtes heades paikades. Need on rahulikus kohas, kus liigset askeldamist muude kaubandusasutuste olemasolu tõttu ei ole ja samuti on keskkonnarisk asukoha tõttu oluliselt väiksem, kui need asuksid vahetult veekogude ääres. Kui peaks juhtuma märulifilmides klišeeks saanud tanklaplahvatus, oleks ka inimkaod meie tanklate puhul võimalikult väikesed.

Igal tanklal kindel klientuur

Lähtuvalt erinevate tanklate hüvedest on neil kõigil välja kujunenud enam-vähem kindel klientuur. Üldjuhul on autoomanikud väga lojaalsed kliendid ja eelistavad oma lemmikut igapäevaselt.

Kui tavapäraselt moodustavad kohalikud elanikud umbes poole Premium 7 klientuurist, siis suvekuudel muutub see vahekord suvitajate arvelt. Klientide hoidmiseks ja võitmiseks arvestatakse nii palju klientide soovidega kui võimalik ja pakutakse suurepärast klienditeenindust. Ka Beetelal ja Olerexil on välja kujunenud kindlad kliendid, kellele pakutakse võimalikult palju meelepärast. Kliente on saadud ja hoitud usaldusega kui ka erinevate soodustust pakkuvate kliendikaartidega. Nagu igal ettevõttel on ka tanklatel omad probleemid nende haldamisel. Kui mõelda võiks, et peavaluks on tihedad kontrollid riigiametite poolt, siis seda peetakse vastupidiselt väga vajalikuks. Murekohtadeks on aga tanklate uuendused. Beetela juhataja Tipka sõnul vajab nende teenindusjaam uuenduskuuri, kuid see nõuab suurt investeeringut, mis pole hetkel mõeldav – eriti ajal, kui inimesed piirkonnast üha rohkem ära kolivad. Kuid vastavalt võimalustele on siiski plaanis ka uuendusi läbi viia neid targalt kalkuleerides. Just läbimõeldud ja targad otsused ettevõtete juhtimises annavadki võimaluse, et lähiaegadel pole siinkandis ükski tankla oma tegevust lõpetanud.

Ka Tõrva KEKi linnaosa õhtuti värviliste valgusreklaamidega ilmestav Olerex soovib oma teenindusjaama müügisaali ümber ehitada, kuid see on komplitseeritud, kuna tegu on rendipinnaga. Olerex AS regioonijuht Aavo Hummal: „Tõrva linna oleks hädasti vaja uut, kaasaegset teenindusjaama. Kas selle teeb Olerex või keegi teine, seda näitavad lähemad aastad.” Premium Pikasilla teenindusjaam läbis eelmisel talvel rekonstrueerimise ning sai Premium 7 kontseptsioonile vastava uue sisu. Seega seallähiajal suuri muutusi kavas pole. Küll aga tuleb aeg-ajalt ette üldisi haldusalaseid muresid, kuid needki saavad kohe kiirelt lahendatud. Igaljuhul on meie kandi sõidukiomanik igati heas seisus, sest tankimise ettevõtmiseks suurt pingutust tegema ei pea ja vajadusel on olemas ka võimalus, tänu teenindusjaamade kaubavalikule, kiirkorras kõrvaldada autol pisivead.