„Minul autojuhina oli tol hetkel valida - kas hakkan tööle kauplusautoga ja sellega mööda külasid ringi sõitma või valin kütuseauto," meenutab mees mitme aastakümne tagust aega ning lisab, et tema valis kütuse.

Hepa kujunemisloost

"Eesti krooni tuleku algusaegadel tekkis mul võimalus see kütuseauto ära osta ning kuna kütusemüügiga tegelemisest oli mul juba ettekujutus olemas, siis nii õigupoolest kõik algaski," vaatab Helmet ajas tagasi. Esialgu tegutses mees FIEna üksinda, kütuse müügikohtadeks olid Järvakandi, Kehtna ja Lelle.

1993. aasta 5. detsembril sai loodud AS Hepa, mis tänaseks on muutnud ettevõtlusvormi ja kannab nime OÜ Hepa.
"Ettevõtte nimi tekkis kuidagi loogiliselt minu nimest, üldsusele tuttava logo kujunduse autor on Ado Tuuga. Praeguseks, kahekümnenda sünnipäeva eelõhtuks on ettevõttel seitse tanklat Rapla maakonna eri paigus ning tööd saab ligi poolsada inimest," sõnab Helmet ning sealjuures lisab, et ega kõik alati nii libedalt pole läinud, kui kõrvaltvaatajale paista võib.

Hepa esimene konteinertankla sai hangitud 1994. aastal ja see leidis koha Rapla linnas Viljandi maantee ääres asuva kaupluslao vastas. „Ostsin selle võla peale, kogu asjaajamine oli tol ajal väga aeganõudev ja keerukas."

1997. aastal, kui Viljandi maanteele rajati esimene statsionaarne tankla, kus ka Hepa kontor endale kodu leidis, sai see konteinertankla omale uue koha Kärus tänu tolleaegse vallavanema Jaak Herodese soovitusele ning see konteinertankla toidab tänaseni sealkandis sõidukeid.

Seejärel sai avatud Seli tankla, mis asub Rapla vallas Röa külas, mis pakub lisaks autokütusele kehakinnitamisvõimalust ka autojuhtidele-reisijatele ning on algusaastatest saadik avatud ööpäev läbi. Järgmisena lisandus tanklate nimekirja Kuimetsa tankla.

„Ostsin ettevõttele vana kolhoositankla, mis tänaseks on renoveeritud. Veel sai ostetud tanklad Kehtnasse ja Kohilasse," meenutab Helmet Palm.

Hinnasõjast linna piiril

Rapla linna Tallinna-poolsel väljasõidul asuv bussijaama kõrval paiknev tankla on Hepa enda rajatud ja seda aastal 1999.
"Kui selle maa soetasin, oli juba tol ajal sinna planeeritud rajada kaubanduskeskus ja tankla, siis nii saigi seal bensiinijaam ja bussijaam ühel hetkel kokku viidud," teavitab Helmet. Neli aastat hiljem sai sinna juurde rajatud ka autopesula.

Bussijaama tanklaga seoses pajatab Helmet Palm hinnasõjast, mis kestis aastaid. „On mõistetav, et teine teisel pool teed asuvad uued vastavatud tanklad tahtsid mõlemad kliente endale võita. Selleks kasutati kõikvõimalikke võtteid. Selle hinnasõja tõttu oli kütusehind Raplas peaaegu krooni võrra odavam kui mujal Eestis.
Tollel nn hinnasõja ajal oli meil kütuse liitrihind reklaamtulbale vaja kinnitada käsitsi, milleks pidi operaator redeliga kõrgele posti otsa ronima ja hinna üles riputama - ja nõnda mitmeid kordi päevas. Hinnasõja tulemusena sai bussijaama kõrval asuvale Hepa tanklale hangitud elektrooniline tabloo - selleks, et töötajal oleks lihtne ja mugav hinnamuutust kajastada," ütleb mees naljatledes.

Koostöö

Eksisteerimise ja püsimajäämise jaoks on oluline koostöö. Kütuse maaletoojaid on tänasel päeval Eestis vaid mõned ja Helmet Palmi sõnul ei saa seetõttu turul väga suuri hinnaerinevusi tekkida. „Kõigi Eesti oma kütuse ettevõtetega on meil head suhted, me teeme ikka koostööd, et meie riigi kohalikud ettevõtted alles püsiksid. Tänapäeval käivad paljud asjad läbi riigihangete, sealhulgas klientidest suurettevõtted tahavad, et neile sobiv tanklakett oleks kättesaadav üle Eesti. Selleks teeme teiste kohalike kütuseettevõtetega koostööd ning aktsepteerime vastakuti oma kliendikaarte," kommenteerib mees kohanemist muutustega.

Muutusi ja arengut on paarikümne aasta jooksul olnud palju. „Kõige rohkem on vast muutunud kütuse hind, mis on koos maksude suurenemisega tõusnud ligi kümme korda," tõdeb Helmet Palm.

Üheks koostööks kohaliku kogukonnaga on ka erinevad väikesed toetused, mida Hepa küsijatele ikka võimaldab. „Tõsi, me pole kellegi suurtoetaja, kuid võimalust mööda paneme ikka oma õla alla," sõnab Helmet.

Laienemisplaane ettevõttel hetkel ei ole - turg on tegijaid täis. Hepa püüab olla see, kes ta on.

„Ma tunnen, et olen tegutsenud ja otsustanud õigesti, mitmed olulised otsused on pidanud sündima kiiresti ja siis olen oma sisetunnet usaldanud. Ma pole pidanud tehtut kahetsema. Mujale maakonda me minna ei plaani. Mida suurem ettevõte, seda keerukam.
Praegu meie asjad toimivad, kuid millalgi on klientide hoidmiseks ja kvaliteedi säilitamiseks vaja teha uusi investeeringuid - see pole enam nii lihtne kui algusaastatel, siis oli võimalusi rohkem ja riske vähem," sõnab Helmet ja lisab, et tänasel päeval tahab ta hoida neid kliente, kes tal on ja oma töötajaid - paljud neist on firmas püsinud algusaastatest alates.

Hepa 20. sünnipäeva pidu peetakse õigel päeval Nõmme kõrtsis.

Mitmekümne aasta eest valis Helmet Palm kauplusauto asemel kütuseauto. Valikutest rääkides tõdeb mees, et ta pole neid kunagi kahetsenud, ta pole mõtisklenud selle üle, kes oleks ta täna Raplamaal siis, kui oleks toona valinud teisiti. Helmet Palm, olles ise kogu selle pika teekonna madalamast astmest kuni tippjuhini välja läbi käinud, teab, et see ei ole lihtne ning soovib olemasolevatele ettevõtetele palju jõudu ning uutele tublit pealehakkamist.