Harju maavalitsuse arengutalituse juhataja Joel Jesse sõnul töötati koguni viis erinevat alternatiivi välja seetõttu, et valdadel, kust trass läbi jookseb, on väga erinevad eelistused.

"Väga raske on jõuda kokkuleppele," ütles ta Kiilis avalikul tutvustusel.

Saal köeti kuumaks

Kiili Gümnaasiumi söökla, kus uusi trassialternatiive tutvustati, oli puupüsti rahvast täis. Enamjaolt oli tegu Luige aleviku inimestega, kelle hirmud olid igaühele selged - raudtee ehitamine läbi Luige aleviku rikuks paljude inimeste elu ning seetõttu ei ole see arutamist vääriv võimalus.

Numbriga 14 trassivariantide seas leidis kõige suurema hukkamõistu trass 14O, mis järgib täpselt Tallinna ringtee niiti.

Harju maavalitsuse arengutalituse juhataja Joel Jesse tunnistas, et see variant ei meeldi ka talle ega projekteerijatele. Tehniliselt keerukas ning suurima keskkonnamõjuga variant lisati võrdlusesse, et tõestada - seda trassi pole võimalik kasutada.

Vihasemalt meelestatud Luige elanikud nõudsid koha peal variandi O viivitamatut eemaldamist võrdlusest, et ei jääks vähimatki võimalust selle elluviimiseks.

Vastuseks saadi, et "tõestame läbi analüüsi, et see ei ole teostatav alternatiiv".

Inimene ebaoluline?

Üks põhjuseid, miks ringteevariandid on Rail Balticu trassivariantide hulka võrdlusesse lisatud, on loodav Nabala looduskaitseala, kuhu keskkonnaministeerium raudteed ei luba.

Nii selgitas rahvale Rail Balticu maakonnaplaneeringute juhtekspert Pille Metspalu. Ta tunnistas, et hea meelega oleks ka projekteerijad ringtee variandi kiirelt unustanud, sest selles piirkonnas on tiheasustus ning lisaks erinevaid väärtusi.

Projekteerija Mikk Reier, kes nimetas end erapooletuks, märkis, et vaja oleks läbi saada kavandatavast Nabala kaitsealast, mis välistaks Luiget läbivad alternatiivid. Ta soovitas Kiili valla elanikel koostada pöördumise keskkonnaministeeriumile.

"Täna on minu arvates üks jonnimine keskkonnaministeeriumi poolt, aga sellega oleks vaja tegelda," ütles Reier.

Kõigist 11 Rail Balticu trassialternatiivist, mis praeguseks kaardile joonistatud, läbib enim Kiili valda - üheksa. Seetõttu on tõenäosus, et Rail Baltic vallast läbi ei lähe, väga väike.

Joel Jesse märkis ka, et praeguseks on selge - raudtee hakkab jooksma suures osas maa peal. Tunnelitest ei tasu enam unistada.
____________________________________________

Viis uut alternatiivi

• Viie valla ja Tallinna ettepanekul trassivariantide sekka lisatud Tallinna ringtee variant on praeguseks esitatud viie alternatiivina.

• Kaks neist asub ringteest põhja pool, kaks lõuna pool. Üks järgib täpselt ringtee niiti ning kannab tähistust 14O. Keskkonnamõjud on sellel variandil kõige rängemad - lammutada tuleks üle kümne elumaja.

• Väljapakutud joontest mõjutab Kiili valda kõige vähem variant 14C - see läheb ka mööda Luige alevikust. Rail Balticu maakonnaplaneeringute juhteksperdi Pille Metspalu sõnul on selle variandil samuti üks suur miinus - see kulgeb ühes osas mööda Männiku raba serva ning satub liiga lähedale Männikul asuvale kaitseväe harjutusväljakule. Teisalt pole kaitseministeerium seda trassialternatiivi välistanud, sest saab kasutada leevendavaid meetmeid, et rongiliiklus oleks ohutu.