Käesolevaga lähtume asjaoludest, et Mäetaguse põhikooli JUHTKONNA

  • väärtushinnangud on nihkes: kool on eelkõige haridusasutus lastele kvaliteetse ja konkurentsivõimelise hariduse andmiseks, mitte kaheldavate väärtustega „visioonide" ellurakendamise katselabor;
  • kooli igapäevane toimimine on ebajärjekindel, kaootiline: tunniplaanide muutumine nädala keskel, erinevate ürituste toimumise hilinenud info, nende ürituste läbimõtlematus korralduslikust küljest jpms;
  • suhtumine lastevanematesse on üleolev ja eirav, millest tulenevalt on häiritud ka koostöö: markantseim näide on e-koolis koduste tööde esitamise keelustamine;
  • juhti misstiil on diktaatorlik: õpetajate ülisagedane vahetumine ja õpilaste lahkumine vastuolude tõttu teistesse koolidesse, mis tõstatab kooli jätkusuutliku arengu küsimuse;
  • käitumine on sageli ebakorrektne, isegi ebaeetiline ja -moraalne.

Olukorras, kus koolidirektor on samal ajal ka vallavalitsuse liige (sisuliselt iseenda tööandja volitatud esindaja), millest tuleneb, et on segane kooli juhƟmise kontrollipidamise toimimine.

Samuti leiame, et hr Tarmo Valgepea vallavalitsuse liikmena on kaasvastutav kooli renoveerimise ebamõistlikul ajal ja viisil toimumise eest. 2012/2013. õppeaastal on õppetingimused mitteaktsepteeritavad.

Tervet kohalikku kogukonda puudutavaks probleemiks on kerkinud Tarmo Valgepea järjekindel soov struktuurselt liita lasteaed Tõruke Mäetaguse põhikooliga, millega me ei nõustu kategooriliselt, kuna

  • äriühingu põhimõtete rakendamine avaliku sektori esmatasandi teenuse osutamisel (eel- ja põhihariduse tagamine) on sügavas vastuolus kohaliku kogukonna huvide ja maailmavaatega;
  • korralikult toimiva lasteaia allutamine probleemselt toimivale põhikoolile tekitab kaose kogu Mäetaguse valla haridussüsteemis.

Kõigest eelnevast tulenevalt teeme eƩepaneku Mäetaguse vallavalitsusele ja volikogule kui koolipidajale asendada Mäetaguse põhikooli juhtkond koolile ja kohalikule kogukonnale sobivamate kvalifitseeritud töötajatega.

Andrus Aamer

PÕHIKOOLI DIREKTORI TARMO VALGEPEA VASTUSED

1. Mis on kool ja kuidas ta Eesti Vabariigis anno 2013 toimima peab?

  • Kool on asutus, mis viib ellu riiklikku haridusülesannet.
  • Kooli õppe- ja kasvatustegevust suunab ja kontrollib haridus- ja teadusministeerium (mitte kohalik omavalitsus või kogukond või lastevanemad).
  • Kohalikul omavalitsusel, kui ta on koolipidaja, on oma ülesanded kooli suhtes ja need on toetavat laadi, samas võtab koolipidaja esindaja tööle kooli direktori ja vabastab ta töölt (Eesti Vabariigi haridusseadus, paragrahv 7).
  • Lastevanemate õigused, kohustused ja võimalused suhtlemiseks kooliga on kirjas põhikooli ja gümnaasiumi seaduses.
  • Kooli tegevust kolmeaastaste tsüklitena suunab kooli arengukava, mille kinnitab kohalik omavalitsus ja rahastab selle täitmist koos riigiga.
  • Kooli kompetentsis olevad otsustusvaldkonnad on kirja pandud ülalnimetatud seadustes.

Mäetaguse Põhikooli juhitakse vastavalt nendele alusdokumentidele.

Kirjas, mille toetuseks väidetavalt on kogutud vallaelanike allkirju, ei ole viidatud mitte ühelegi kooli toimepandud rikkumisele.

Kirjas sisalduvad hinnangud ja arvamused, puuduvad faktid ning kirja koostajad tahavad sekkuda kooli juhtimisse ja otsustamisse selleks mingit seaduslikku volitust või õigust omamata.

Oluline on märkida, et kooli poole ei ole mitte ühegi kirjas märgitud teemaga pöördutud ega mitte ühtegi ettepanekut tehtud. Konstruktiivse laste arengukeskkonna parendamise koostöö asemel asusid kirja koostajad rünnakule.

Kool viib ellu riiklikku haridusülesannet ja ei saa ega tohi osaleda poliitikas ega olla tõmmatud poliitikasse. Kooli ei juhita poliitikas sobivat rahvakaasamist ja allkirjade kogumist kasutades, vaid kui asutust, mis juhindub ainult seadustest ning muudest normatiivdokumentidest.

Pean sellist käitumist, kus kool on tõmmatud kellegi poliitilise vankri ette, soovides koguda isiklikku poliitilist kapitali, lubamatuks. Kahjuks nii on see Mäetagusel juhtunud, tsiteerin allkirjade kogumise kampaania esindajat Andrus Aamerit: "Kui vallavõimud ei tee kirjast oma järeldusi, on sügisel oodata kooli küsimust tõstatavat valimisliitu, kes hakkab konkureerima võimulolijatega." (Põhjarannik, 03.04.2013)

Lisades juurde, et kirja autorite avalikustatud allakirjutanute arv on öeldud suuremana, kui neid tegelikult lehtedel on, ning paljudelt inimestelt, kellelt allkirju koguti, küsiti allkirja hoopis teiseks eesmärgiks, mitte selleks, millest räägib kiri. Selliste oluliste rikkumiste olemasolu seab kahtluse alla kogu allkirjakampaania tõesuse.

Sellise käitumise tagajärjeks on vaenu ja segaduse külvamine kogukonnas ning Mäetaguse põhikooli, selle õpetajate ning juhtkonna maine kahjustamine ja solvamine.

1. Kirjas toodud väide, et paljud lastevanemad ei saa oma allkirja anda, sest kardavad laste tunnistuste rikkumist, on äärmiselt solvav meie õpetajatele ehk teisisõnu ei peeta neid pädevateks ja eetilisteks. Olen kategooriliselt sellise seisukoha vastu ja kinnitan, et õpetajad meie koolis on eetilised ja pädevad. Kooli juhtkond ei saa kuidagi mõjutada hindeid.

2. Nimetan ära, et meie koolis toimivad kõik seadustes ettenähtud kooli ja kodu vahelised kanalid ning rohkemgi:

  • lastevanemate üldkoosolek 2 × aastas,
  • klassi lastevanemate koosolekud min. 2 × aastas,
  • arenguvestlused igal aastal,
  • koduleht internetis,
  • hoolekogu,
  • õpilasesindus,
  • lastevanemad on kaasatud kooli üritustesse ja kutsutakse eri põhjustel kooli,
  • kõik soovijad võetakse vastu,
  • kõikidele kirjadele vastatakse.

4. Kahjuks saan vastata ainult mõnele kirjas toodud asjaolule, kuna enamik tekstist on hinnangud ja arvamused, mis on seotud arvaja isikliku seisukohaga, ja selleks on tal õigus.

  • Tunniplaanide muudatusi on tehtud, tehakse ja jäädaksegi tegema, niikaua kui koolis töötavad inimesed, kes mõnikord haigestuvad või teist tööülesannet täidavad.
  • Juhtimisstiili üle saavad otsustada vaid kooli oma töötajad, mitte kolmandad isikud.
  • Koolidirektor ei ole tegelnud ega tegele kooli ja lasteaia ühendamise küsimustega.
  • „Äriühingu põhimõtete rakendamine ..." Vajan sellise lause tõlkimiseks abi.
  • Väärtushinnangud, moraal, käitumine ja eetika omavad nii isiklikku kui ühiskondlikku mõõdet ja siin on kindlasti erinevused olemas: kurjategija, munga, poliitiku, samariitlase, sõjaväelase omad jne moraal ning eetika. Nii see on, see võib meile mitte meeldida, aga sinna ei ole midagi parata. Näiteks minu moraal ja eetika ei lubaks iial rünnata kooli ning teha seda veel isiklike hinnangute alusel, ilma faktideta ja kahtlaselt läbiviidud allkirjakampaaniaga, aga selline on minu lastetuba ja ma tean, et on olemas hoopis teistsuguseid väärtusi kandvad inimesed.
  • Kooli kodukorra järgi on õpilaspäevik peamine kooli ja kodu vaheline teabekandja, e-koolil on toetav funktsioon.
  • Kujundav hindamine on riiklikus õppekavas olev hindamise uue paradigma kandja.

Kutsun kõiki kooli külla! Tulge vaadake, kuidas me töötame.
_________________________________________________________________

VALLAVANEM AIVAR SURVA KOMMENTAAR

Tekkinud on väga kahetsusväärne olukord, kus probleemidest rääkimise ja arutamise asemel kirju kirjutatakse ja allkirju kogutakse, seda küsitaval moel. See on juba heitnud halba varju koolile, kooli töötajatele ning kogu vallale tervikuna. Mulle tundub, et sellise suhtluse eesmärk ei ole probleeme lahendada, vaid pigem kogukonda lõhestada. Ja sellest on väga kahju.Õpilased ning lasteaed ja lasteaiajütsid on vallale ja vallavalitsusele väga olulised ning nende heaolu ja arengu nimel tehakse palju tööd ning panustatakse vahendeid.

Tuleb tunnistada, et Mäetaguse põhikoolis on viimastel aastatel tehtud mitmeid olulisi muudatusi ja seda eelkõige kooli arengu huvides. Seda kõike on tehtud kooli arengukava ja teiste seadusandlike aktide kohaselt. Loomulikult on iga muudatus inimestele uus ja algul ka harjumatu, aga hiljem mõistetakse, et see on olnud arengu jaoks oluline. Muudatuste elluviimise eest vastutajaks on seaduse järgi kooli direktor. Tarmo Valgepea, kes on otsekohene inimene ja kelle väljaütlemised on ehk mõnikord liiga järsud olnud, on samas direktorile pandud ülesandeid täitnud väga kohusetundlikult.

Kindlasti aga tahan öelda, et mina vallavanemana teen kõik endast oleneva, et meie lastel oleks paremad võimalikud tingimused lasteaias ja koolis ning õpetajatel oleks töötingimused, mis võimaldaks neil hästi tööle pühenduda, ning lastevanemad usaldaksid kooli. Probleemide lahendamine peaks kogukonda ühendama. Kutsun üles säilitama rahulikku meelt ja kui probleeme tekib, siis lahendame need tsiviliseeritud kombel.