Pretsedenditu avaliku ja erasektori koostöö

Tegemist on Eesti mõistes ühe suurima PPP projektiga (public private partnership). Ühelt poolt Topi sõlme defineeritud riikliku tähtsusega liiklussõlmena, teiselt poolt paistavad suurprojekti tagant välja ka eraettevõtja ärihuvid. Nimelt paikneb napilt mõnedsajad meetrid kavandatavast teelahendusest eemal Chester Universali arendusala, millele juurdesõidu loomine oli Saue valla poolt seatud eeltingimus detailplaneeringu kehtestamiseks. Chesteri enamusosalus kuulub Trigon Capitali nõukogu liikmetele, mida omakorda juhib laia diapasooniga ärimees Joakim Helenius.

Maanteeamet riigi esindajana on sõlminud äriühinguga lepingu, mille järgi viimane rahastab projekteerimist ja osaliselt ka ehitust ning Maanteeametil on projekteerimisfaasis vaid kooskõlastaja roll. „Eeldatav Chesteri koguinvesteering Topi sõlme rajamiseks on ca 2 miljonit eurot, mis sisaldab Pärnu maantee Topi piirkonna eelprojekti ja ehitusprojektide rahastamist ning ka osalist ehitusfinantseerimist," kinnitab Gunnar Sanderkoff Trigon Capitalist erapartneri panust.

Selline PPP koostöö on üsna haruldane, kuid ristmikulahenduse realiseerumine on Chesteri jaoks ka elulise tähtsusega. Samas on ka vallal huvi selle liiklussõlme lõpliku valmimise osas, kuna piirkonna edasise arengu ja planeerimise eelduseks on liikluse ärajuhtimine aleviku keskelt ja rajatava ringsõidu ühendus Instituudi teega annab selleks võimaluse.

 „Kui rääkida suurtest teeobjektidest, siis on antud koostöö küll pretsedent, kuid tänu erasektori üsna tagasihoidlikule panusele (Chesteri osa eeldatavast kogu projekti maksumusest on 7% + projekteerimise kulud), ma seda suurejooneliseks ei tituleeriks," hindab Kasesalu Maanteeametist.

Hiiglasuur kaubandusmeka- või siis mitte?

Kui varasemalt on meediast läbi käinud, et Chester kavandab sellele ligi 62 hektarilisele maa-alale jaekaubandusparki Tallinn Gate, siis täna on investorite hoiak pigem üldsõnaline: „Plaanis on rajada erineva funktsiooniga hooneid, sealhulgas tootmise, lao- ning kaubanduspindasid. Täpsem arendusplaan pannakse paika siis, kui Topi sõlme ehitustööd on alanud. Täna puuduvad konkreetsed ehitusplaanid, Chesteril ei ole ajalist kohustust hoonete ehitusega seoses," jätab Sanderkoff otsad lahti.

Luhtunud hange

Topi eritasandilise ristmiku projekteerimist alustati juba 2005. aastal, esimese ehitushankeni jõuti 2012. aasta kevadel, mis aga ei realiseerunud, sest tellija ettenähtud piirsumma 9,6 miljonit eurot tõstsid pakkumised ligi kahekordseks. Hange loeti läbikukkunuks. „Asjaolu, et esimene hange luhtus on pigem seotud väga kiire hinnatõusuga ehitusturul ega ole otseselt kummagi koostööpartneri süü," leiab Gunnar Sanderkoff Trigon Capitalist. Kasesalu Maanteeametist nimetab lakooniliselt hanke ebaõnnestumise põhjuseks „valearvestusi".

Ka juba esimese variandi projekteerinud K-Projekt sai ülesande kohendada lahendus oluliselt kompaktsemaks ning viia ehituskulud madalamaks. „Muudetud on väga oluliselt T4 ja Juuliku-Tabasalu sõlme kuju - enne oli tegemist eritasandilise ristmikuga, kus ringristmik asus nö õhus, siis nüüd on tegemist oluliselt lihtsama ristmikuga - üks viadukt üle põhimaantee. Samuti on vähendatud raudteeviadukti ava laiust," kirjeldas Maanteeameti esindaja Allan Kasesalu uue lahenduse peamiseid muudatusi. Finantseeringukohustus uue projektilahenduse osas on lepingujärgselt Chesteril.

Uus katse aasta alguses

Uue hanke kavatseb Maanteeamet välja kuulutada mitmes jaos, vastavalt projektide valmimisele. Eeldatavasti kuulutatakse esimene hange välja 2013. aasta alguses ning ehitustöödeni peaks jõutama samal kevadel. Tegemist on kolme erineva ehitusetapiga ning neid ka ehitatakse erinevatel aegadel. „Põhjuseks on projektide erinev valmimise aeg. Hanke plaan täpsustatakse pärast projektdokumentatsiooni kõigi osade kontrolli ja veendumust eelarve korrektsuses," selgitas Kasesalu.

Eeldatavasti läheb esimesena töösse Tallinn-Pärnu-Ikla maantee 14,3 kilomeetrile kavandatud jalakäijate tunnel (Rimi ja Maksimarketi vahele)

Teisena läheb eeldatavalt töösse Topi ristmiku ja Juuliku-Tabasalu ühendustee 0,7-kilomeetrine lõik (km 3,3-4,0, kahe ringteega mõlemal pool maanteed ning neid ühendava viaduktiga ning ringteede ühendused ühel poolt Saku valla Juuliku-Tabasalu teega, teiselt poolt ühendus Alliku-Laagri-Hüüru maanteega Koidu küla lähistel)

Viimasena Alliku-Laagri-Hüüru kõrvalmaantee ja Instituudi tee ühendus, mille puhul on 2013- 2014 plaanis maade omandamine. Viimase ehitus peaks jääma 2015. aastasse. Valla sisendid suurprojekti

Kuigi otseselt puudub maa-; ehituse- ja planeeringuosakonna juhataja Kalle Pungase sõnul riigil kohustus kooskõlastada TOPi ristmikku puudutavat tee-ehitusprojekti Saue vallaga, siis oli vallal siiski võimalus olla osaline menetlusprotsessis. Peamine sisend, mis omavalitsuse poolt anti, oli tungiv soov lülitada projekti koosseisu ka Alliku-Laagri-Hüüru maantee ja Instituudi tee ühenduslõik. „Vastasel korral jääb transiitliiklus siiski alevi sisetänavate kanda ja sellisel moel ei hakka terviklik liikluslahendus toimima," nentis Pungas. Lisaks pidas vald oluliseks oluliseks jalakäijate tunneli ehitamist Pärnu maanteele ning on ise valmis rajama kergliiklustee tunnelist Tallinna linna piirini.

Koidu küla poole suunduva teeotsa juures olev kõverik ei ole tahtlikult projekteeritud, vaid see on sunnitud, n-ö formaalne lahendus, kuna maaomaniku pärijad on välismaal ja pärandi vormistamine ning maa võõrandamisprotsess võtab aega. Maanteeameti tegelik soov on tee ikka otse ehitada ja nii see loodetavasti ka läheb.
Vaata täpsemalt liiklussõlme asendiplaani ja piirkonna liiklusskeemi SIIT.

_____________________________________________________________________________
TEADE

Tehnilise projekti „Tallinn-Pärnu- Ikla maantee ja planeeritava Juuliku-Tabasalu ühendustee vaheline Topi liiklussõlm ning Juuliku-Tabasalu ühendustee km 3,3 - 7,0" tutvustus toimub:
12. detsembril 2012 algusega kell 18.00 Saue valla Kultuurikeskuse saalis aadressil Veskitammi 8, Laagri, Harjumaa.

Alates 03.12.2012 on projektiga võimalik tutvuda AS K-Projekt koduleheküljel www.kprojekt.ee