Eelnevale õppeaastale joont alla tõmmates ja olulisi ma­terjale arhiivi paigutades, võime tunda kurbust, nostalgiat ja rõõmu läbisegi. Kurb on siis, kui oleme andnud tead­misi, aga pole neid suutnud muuta õpilase jaoks väärtus­teks. Nostalgiaga meenutatakse õppeaasta tähtsündmusi ja rõõmu tuntakse praeguste õpilaste headest saavutus­test või gümnaasiumiosa säilimisest.

2012/2013 õppeaasta on jäädavalt möödas. Emotsionaal­sest ja keerulisest õppeaastast on saanud tänaseks faktid. Kuna ka hariduses maksavad argumendid, siis sellised olid need eelmisel aastal:

  • põhikooli lõpetas Puhja Gümnaasiumis 16 ning gümnaasiumi 14 noort inimest;
  • gümnaasiumi lõpetajate seas oli kaks kuldmedalisti ning üks hõbemedali omanik;
  • riigieksamite keskmine punktisumma 2012/2013 õppeaastal oli 66,95.

Puhja Gümnaasiumi riigieksamite tulemused võrdluses Eesti keskmiste tulemustega annavad meile alljärgneva pildi:

  • tasemetöid sooritasid III ja VI klass, kes tegid seda eesti keeles ning matemaatikas. Maksimumpunktide hiilgasid III klassi õpilased mõlemas aines ja VI klassis eesti kee­les;
  • kõikide viitega tunnistusel lõpetas klassi 49 õpilast ja neljade-viitega tunnistusel 56 õpilast;
  • loovtööde, praktiliste tööde ja uurimustöödega maadlesid eelmisel õppeaastal VIII ja XI klass. Aasta jooksul tehtud töö lõppes suurejoonelise kaitsmisega. Kaitstud töö hinne kanti e-päevikusse eksamihindena, tööde teemad lähevad põhikooli ja gümnaasiumi lõputunnistustele;
  • 35 õpilast pidi väiksemaid või suuremaid võlgu likvidee­rima veel täiendava õppetöö käigus;
  • klassikursust jäi kordama 1 õpilane;
  • 72 IV-XII klassi õpilast ja 87 I-XII klassi õpilaste vane­mat vastasid elektrooniliselt kooli rahuloluküsitlusele. Küsitluse teemadeks olid suhted, info liikumine, kooli­keskkond, pädevused, turvalisus, õppevälised tegevused, õpilaste toetamine. Rahuloluküsitluste kokkuvõte sai pre­senteeritud 26. septembri vanemate üldkoosolekul;
  • Puhja Gümnaasiumis õppis eelmisel õppeaastal 238 õpi­last

Meie õpilastel läks eelmisel õppeaastal hästi. Selleks, et nüüd uuel õppeaastal midagi uut sünniks või paremaks läheks, on vaja laias laastus kolme asja: inimesi, ideid ja raha. Raha tundub hariduses alati puudu olevat, see-eest heade ideedega inimesi, kelle loomeenergiat kool uue õp­peaasta vankri ette rakendab, on Puhja Gümnaasiumis õnneks veel rohkelt.

2013/2014 õppeaastaks on Puhja Gümnaasium seadnud eesmärgiks vormida dokumendiks arengukava aastateks 2014-2017, koolitada personal oma prioriteetidest läh­tuvalt, ajada efektiivset finantspoliitikat, teha koostööd uute ja vanade partneritega, toetada õpilasi õppetöös ja viia õppekava kooskõlla muutunud põhikooli- ja gümnaa­siumiseaduse ja riiklike õppekavadega.

Puhja vald on üsna väike. Kogukonna suurusele vastavalt õpib Puhjas koolis sel õppeaastal 226 õpilast. Tundub, et elame kohati eelarvamustega, et ainult suur kool on hea, väike aga õnnetuseks. Tegelikkuses johtub meie kompakt­susest objektiivseid eeliseid: inimlik lähedus, märkami­ne, üksteise tundmine ja arvestamine. Väikekooli võlusid on rohkemgi - kui oskad vaid vaadata. Ja põhiliselt elab provints ju ikkagi inimese enda hinges. Isegi kui teisiti arvajaid on kaugelt rohkem, siis ikkagi on meil, kooliini­mestel usk, et Puhja kool seisab oma tegemistes tugevalt ja kindlalt, olles leidnud oma koha Puhja hariduselus.