Pimedal novembriõhtul tundub porise maantee ääres klaasfassaadiga ja täistuledes trooniv Hortese kauplusemaja kui lubadus ilusast elust ja täitumispotentsiaaliga unistustest. Elamuste aed - nii ütleb ka Hortese slogan. Ja ega see kaugpilk ja reklaamlause väga valed olegi. Sisenedes võib tabada ka juba täiskasvanud inimest samasugune ootusärevus nagu last kommipoes.

Üles ehitatud avastamisrõõmule

Lauatäied lummava lilleiluga. Kodukutsule jalutamiskäru ja kristallidega kaelapael. Puidust hoovimajad ja mitmes asendis aiapäkapikke. Poolde lakke kõrguvad veiniriiulid ja kirjastuste trükisoojad teosed.

Gurmeekosmeetika ja kaneelilõhnaga küünlakollektsioon. Kogu tootevalikut on esmapilgul lausa võimatu hoomata. Iga nurga tagant võib leida üha uue kaubaleti, mille puhul seos aiandusega on üsna õhkõrn. Kuvand Hortesest kui aianduskeskusest on pehmelt öeldes kitsavõitu. Kaupluse kontseptsioon ongi suunatud pigem laiemalt perele, kodule, lastele, kodutunde tekitamisele, mõnusale äraolemisele. „Meie peamine sihtrühm on 30+ naised," tõdeb kauplust opereeriva ­rma Trigon Gardening juhatuse liige Kristian Kalgan. Jaemüügi uuringud kinnitavad, et naine on osteldes suunatud avastamisrõõmule.

Kui pakkuda talle mõni põnev idee või lahendus, siis ta hea meelega tutvub ja analüüsib, võrdleb, võtab omaks või vaimustub järgmisest vahvast ideepakkumisest.

Mees, vastupidi, tuleb poodi suhteliselt selge visiooniga - kui on vaja muruniidukit, siis ta eeldab, et leiab selle esimese nurga tagant, vaatab üle ja võtab ühes. Seda, mis poolele teele välisuksest õige riiulini jääb, ta suurt ei märkagi. Kuna suur osa Hortese kundedest moodustavad just õrnema soo esindajad, on ka kaupluse väljapanek orienteeritud nende uudishimulikule meelele. „Kuigi oleme saanud ka meestelt positiivset tagasisidet. Kõige vahvam oli selline hinnang, et Hortes on ainuke pood, kus (mees) kirjutajale meeldib oma naise sabas kõndida. Et olevat täitsa põnev," toob Kalgan näite.

Mõnusa ostukeskkonna loomine olla jaeäris üldse omaette teadus. Alates keskuses mängitavast muusikavalikust (peab olema rahulik ja soovitavalt sõnadeta), logistikast ja mugavustunde tekitamisest (saab näiteks ostukäruga otse autoni) kuni lastenurga ja puhvetist imbuva kohvilõhnani välja. „Ega me siin teadust just ei tee, aga arengut võrreldes esimeste aastatega näeme ise küll," tõdeb Kalgan.

Lipulaevaks lai valik toataimi

Kuigi Hortese tootenimekirjas on valikus kümneid tuhandeid nimetusi, siis aastaringselt kõige enam müüvaks artikliks on siiski toataim. Ja nendest omakorda on konkurentsitult populaarseim orhidee.

Algusaastail (2006-2007) oli tulenevalt tollasest kinnisvaraturust kaupluse peamiseks kundeks värske majaomanik, kes vajas pigem kilode kaupa muruseemet ja kümnete kaupa hekiistikuid.

Täna moodustab enamiku klientidest maja- või suvilaomanik, kel on suured investeeringud kodusse juba tehtud, aga uut lillelõhna peenrale või noort viljapuud ja kartulitaime ikka igal hooajal otsib.

„Meil, erinevalt näiteks automüüjatest, on võimalik tootevalikus rõhuasetusi üsna valutult muuta ja uuele vajadusele orienteeruda," selgitab Kalgan. Tänu sellele on juhatuse esimehe sõnul ettevõte siiski oma turuosa kasvatanud ja kuigi käibenumbrid on viimasel kahel aastal olnud esimestega võrreldes tagasihoidlikumad, on aiaäri Hortese moodi siiski üsna kasumlik ettevõtmine.

Peamiseks konkurendiks peab peetakse ­rmat Hansaplant, mis Kiili vallas tegutseb, ja veidi tuleb silma peal hoida ka Bauho­l, kes varsti teadupärast teisel pool teed aianduse suunalise laienduse avab.

„Aga kui me keskendume oma peamistele väärtustele - mitmekesine sortiment, hea teenindus ja mõnus ostukeskkond - siis usun, et meil läheb hästi," on Kalgan optimistlik. Nii tunneb mees uhkust, et kaupluselettidele jõuab igal nädalal paar korda värskete toa- ja aialillede valik Hollandist, kohalike lillekasvatajate taimedest rääkimata.

Suure jaemüüjana on Hortese tootejuhtidel võimalik kaasa rääkida, milliste värvikombinatsioonidega näiteks tulevaks hooajaks kodumaised tootjad lilleampleid kasvatama hakkavad. Kui kodumaistel tootjatel sortiment ja kogused kesiseks kipuvad jääma, käiakse välismaal - Hollandis ja Saksamaal - ise uusi taimi valimas.

Jõulud Horteses - 10 000 kaunistusega imedemaa

Hooajalisus on tulenevalt põhifookusest, aiandusest, siiski täheldatav ka Horteses. Aastate lõikes on kõige parema külastatavusega maikuu teine nädalavahetus - emadepäeva ja aiatoimetuste alguse aeg. Vaiksetel kuudel, näiteks jaanuaris, püütakse rõhuda teistele teemadele - nii korraldatakse aasta esimesel kuul näiteks koerte ja kasside trikivõistlust, mis peaks pakkuma lustimisvõimalust kogu perele.

Aga ka advendiajaks ja jõulusaginaks valmistutakse Horteses innuga. Kuusemüük ei ole äri omaette, aga siiski on jõulupuud alates kunstkuusest, potikuusest kuni nuluni tootevalikus esindatud. Ostjaid leidub kõikidele. „Kõige parem oleks muidugi minna ise metsa, sest 90% jõulupuu emotsioonist ongi siis just see ise valimine-toomine, aga viimased lumerohked talved on selle võimaluse peaaegu välistanud," meenutab Kalgan. Nii saab Hortesest alates esimesest advendist kaasa haarata lisaks jõulutähele, kuuseehetele, elektriküünaldele (mis on populaarseim jõulukaup üldse) ka jõulupuu.

Kalgan julgeb pakkuda, et nende kauplusest leiab vabariigi suurima jõulukaunistuste galerii. Samas teab ta oma kogemusest, et kui mujal maailmas arvestatakse aastalõpudekoratsioonide soetamisel pingsalt trende, näiteks mõnel aastal on rõhk mustal ja lillal värvigammal, siis eesti ostja on ikka suhteliselt konservatiivne. „Meil on põhitrendid aasta-aastalt ikka punane, kuld, valge. Võime roosa aktsendina sisse tuua, aga need klassikalised jõuluvärvid on siiski eestlaste vaieldamatud soosikud," tutvustab Kalgan kaasmaalaste eelistusi.

Kuna kaupluse kontseptsioon on ärgitada ostjate avastamismeelt, on Hortes oma jõulupakkumist sel aastal suunamas ka valge ja karamellikarva poole. „Soovitame julgelt kasutada kodu kaunistades valget värvi - nii valget jõulutähte, asalead, orhideed. Klaasmunadest ja teistest kuuseehetest rääkimata," tutvustab Kalgan ideid pühadeks.

Advendinädalavahetustel on keskuses avatud veel fotostuudio, tegutsevad õpitoad ja kohal on ka jõuluvana!

INFO Ettevõte:
Trigon Gardening AS, kauplus Hortes
Aadress: Seljaku 4b, Laagri, www.hortes.ee

Tegevusala: aiatarvikute ja kodumajapidamistoodete jaemüük

Töötajaid: ca 27, neist 2-3 Saue valla elanikud Käive 2010: ca 50 miljonit krooni

Müügipinda: 7000 m2 (3500 sees, 3500 välisterritooriumil) Aasta keskmine külastatavus: ca 1000 inimest päevas