Mõte luua Sakulugu tekkis Päikesekillu õpetajatel 2003. aastal õppekava koostades. Siis ei kandnud lugu sellist pealkirja. Lool ei olnudki nime. Teadsime vaid, et lapsed õpivad kõige kergemini lähiümbruse, tegevuse, meelte, tunnete ja lugude  kaudu. Mõtlesime läbi meid ümbritseva elu teemad, sidudes neid Saku paikadega: vallamaja, kooli, lasteaedade, kaupluste, terviseasutuste, kodumajade, pargi, metsaga... Iga õpetaja võttis ülesandeks põhjalikult läbi uurida oma teema. Materjali kogunes väga palju, igaüks soovis anda parimat. Uurimise käigus õppisid õpetajad ise koduasula ajalugu ja tänapäeva paremini tundma. Korraldasime Saku pargis õpetajakoolitusi looduse paremaks tundmaõppimiseks.

Õpetajad ja lapsed tutvusid uurimisobjektidega. Sai selgeks, mis on lastele huvitav ja jõukohane. Lootsime, et nii kasvab väike sakulane, kes hoolib oma kaunist koduasulast ja tulevikus, ükskõik kus ta ka ei ela, käib temaga koos hoolivus, austus elupaiga ja elu ees.

2004. aastal oli lugu paberile pandud ja saanud toreda nime - Sakulugu. Kuidas nimi meile tuli? Soovitas Kalle Pungas, kelle lapsed käisid meie maja rühmades päris mitme aasta jooksul. Suur tänu vaderile - tabavamat nime oleks raske välja mõelda.

a_sl_pusle.jpg
Sakulugu saab Päikesekillu lastele selgemaks puslet kokku pannes, võib valida kevadise (pildil) ja talvise mosaiikpildi.

Aastate jooksul lugu kasvas, just sisuliselt ja tegevuslikult. Lugude juures ongi tore see, et ühest kasvab välja järgmine. 2007. aastal andsime välja raamatu „Meie lasteaia puude lood", milles on jutustatud Päikesekillu õuele istutatud puude tulemislugusid. Alustas õpiring Jutuvestmine, kus õpetajad iseenda jutustamisoskust elus hoiavad ja lugusid jutustamise kaudu vahetavad. Enamik õpetajatest läbis kolme aasta jooksul Sagadi looduskeskuses süvendatud loodusteadmiste ja praktiliste võtete omandamiseks õuesõppe koolituse. Omandatu anti kolleegidele sisekoolituse raames edasi Saku looduses. Liikumisõpetajad hakkasid 5-6aastaste lastele lähiümbrusesse jalgrattamatku läbi viima. Alguse said RMK õpperadade iga-aastased külastused sügisel ja kevadel. Tänud Anneli Kanale, kes on mitmeid kordi olnud Metsanurme matkarajal lastele ja õpetajatele retkejuhiks. Tihenes koostöö valla haridusasutuste vahel: laste koolikülastused, mitmesugused spordipäevad terviserajal ja mujal, muusikakooli õpilaste kontserdid lasteaias. Jätkusid matkamängud Saku pargis.

a_sl_silm.jpg
Läbi vahva puusilma uurivad pisikesed päikesekillud taimi

2010. aastal panid töögrupid kirja eeldatavad oskused, mida lapsed Sakuloo kaudu õpivad. Suure töö grupijuhtidena tegid ja tänu väärivad õpetajad Erika Rausberg, Inge Ehatamm, Marika Liivik, Krista Nõu.

Sel õppeaastal sai meie maja pedagoogiline personal tänumeili: „ Teie head tööd on märgatud! Õnnitleme Teid, olete esitatud õppeasutuse eestvedaja ja arendaja auhinna kandidaadiks tunnustussüsteemis Eestimaa õpib ja tänab." Ja kuigi peapreemia jäi tulemata, oleme siiski võitnud. Võitnud koostöökogemuse, palju toredaid lastega koos veedetud aegu oma kodualevikus ja ümbruses ringi rännates. Nii oleme kõik koos oma valla üle uhkust tundnud. Sakulugu jätkub ja areneb - uute tegude, tunnete ja lugudega.

Täname kõiki, kellega oleme saanud koostööd teha. Täname südamest!

TIINA SAAREPUU
Lasteaia Päikesekild õppealajuhataja

"Mitte see ei loe, kes me oleme sündides, vaid see, kelleks meid julgustatakse ja võimaldatakse saada." Gael Lindenfield

Igapäevaselt tööle või kooli minnes mõtleme harva, kus me elame ja kuidas on kujunenud meid ümbritsev keskkond. Kiire tempo ei jäta sageli võimalust mõelda, kuidas meie koduvallast on saanud selline, nagu täna näeme. Vähesed teavad, milline on nende kodukandi ajalugu, millised on tuntumad vaatamisväärsused, levinud loomad, linnud, taimed, milline on haldusjaotus, millised on sugugi mitte vähemtähtsad teenindus- ja äriettevõtted, haridusasutused.

Tallinna piiril asuv Saku vald on tänaseks taaseksisteerinud 20 aastat. See on pikk aeg, mille jookusul on aset leidnud palju muutusi: rahvaarv on üha suurenenud ning ettevõtlus ja haridus arenenud. Need, kes mäletavad Sakut 20 aastat tagasi ning näevad alevikku täna, võivad kinnitada rohket ja tormilist arengut, mille tulemusena on nii mõnigi paik märgatavalt muutunud.

Lapsed tunnevad igal sammul neid ümbritseva vastu huvi. Ühised arutelud eluliste, ka kodukohta puudutavate küsimuste üle arendavad last. Vastuseid kodukohta puudutavates küsimustes aitab leida Terakese õpetajate poolt koostatud Sakulugu. Lasteaia-aastate jooksul toovad õpetajad erinevate tegevuste kaudu lasteni nende kodukohta tutvustavat materjali. Õppimine ei toimu üksluiste loengutena, vaid iõppekäikudel ja mängides. Kooliealiseks saades on lapsed erinevas võtmes käsitlenud nii Saku valla ajalugu, loodust, kultuuri kui ka ettevõtlust. 

Valla tundmiseks ei pea olema siin aastakümneid elanud. Terakese õpetajate poolt koostatud ainekavas on 13 erinevat teemat käsitlev materjal, mis toob huvilisteni ülevaate vallast ja vallavalitsusest, koduvalla asukohast, loodusest, mõisast ja mõisapargist, küladest, haridusasutustest, raamatukogust, teenindusasutustest, äriühingutest, transpordist, päästeteenistusest, huvitegevusest ning Saku valla sõpradest. Materjal on koostatud nii, et sellest saaks kasulikku infot igaüks, ükskõik, mis vanuses ta on. Väga lihtne on ainekavast tutvumiseks valida just meelepärane teema.

Sakuloo eesmärgiks on tutvustada lastele ümbritsevat keskkonda kui tervisliku elu ühte osa, erinevaid kodukandi kombeid ja traditsioone, suuremaid ettevõtteid, nende tähtsust ja ajalugu. Pidevas muutumises olnud vald on ehe näide sellest, et miski pole igavene ja igal teol on suurem või väiksem tagajärg. Oma koduvalla tundmine on aga rikkus - rikkus, mida võiks omada igaüks.