Peale töötegemise on rahvas alati osanud puhata ja lõbutseda
Tsaariaja lõpupoole armastatud käia külakiigel, mille ehitanud Sõeru Jaan, kes pidanud lühikest aega külakauplust. Ümbruskonna noored, eriti teenijad, käinud seal kiikumas, juttu ajamas, laulmas. Ka naaberkülas Uduallikal olnud kiik, aga seegi lagunenud perepoegade-kiigeehitajate vanemaks saades. Kauem, kuni kodanliku aja lõpuni püsis simmanite korraldamise komme. Kus olid suured eestoad ja noori majas, näiteks Räputoomal, Siimutsil, Andresjaagul ja Villemjaanil - seal võis laupäevaõhtul lõõtspilli saatel tantsida. Juba tantsuõhtul lepiti kokku, kelle juures võiks toimuda järgmine "pidu". Siis teati tuba korda seada ja "kutsed" laiali saata. Tantsulisi tuli naaberküladest ja ei teatud juhust, et noored oleksid omavahel tülitsenud. Suviti kutsusid Aadama talu noored teisi oma koplisse palli mängima. Õhtul tantsiti. Samas korraldati kodanlikul ajal Koksvere tuletõrjesalga pidusid. Seal peeti võistlusi (köievedu, kotisjooks, kartulijooks). Hiljem tantsiti. Tavaliselt kutsuti kohale einelaud.
20. sajandi alguses olnud Koksveres laulukoor, mida juhtis Kooli talu peremees -koolmeister Jaan Sihv. Kool töötanud 1912. aastani, mil asutati naaberkülla Soomeverre ministeeriumikool. Külakool olevat töötanud peaaegu sajandi. Naaberkülas Arussaare rahvamaja juures tegutses kodanlikul ajal laulukoor, muusikaansambel ja näitering, millest võtsid osa mõned Koksvere noored. Rahvamaja ehitas kohalik kaupmees Jaan Saar ja seal lavastatud isegi operette "Maritza", "Geiša" ja sõnalavastusi (mitmeid A. Kitzbergi näidendeid). Osatäitjaid olnud küll Võhmast ja Kabalast. Olevat korraldatud suurepäraseid peoõhtuid, nii et Saare rahvamaja olnud ümbruskonna kultuurihuviliste elanike "Meka".
Et Koksveres polnud kodanlikul ajal oma rahvatantsuringi, siis käisid mõned noored Võhmas Eesti Noorsooühingu (ÜENÜ) ringis, kus õpiti rahvatantse ja võimlemisettekandeid. Kord nädalas sõideti kas jalgratastel või suuskadel Võhmasse. Esineti Olustvere, Pilistvere ja Võhma pidudel ja 1938.a. Tallinnas üle-eestilistel "Eesti mängudel". Igaüks muretses endale esinemisrõivad - tüdrukutel triibuline seelik, poistel sinised põlvpüksid ja sinine kuub, pluusid olid valgest linasest, kaunistatud põimpiludega.
Kõige varasemad mälestused näitemängu tegemisest on seotud oma küla kooliga (1812-1912). Kodanliku Eesti perioodil oli õpetanud näidendeid Juhan Kärsten, kes olnud varem Kildu koolis õpetaja, hiljem ostnud naaberkülla talu. Pidusid korraldati Vahemetsa ja Väljaotsa küünides, kus olid laudpõrandad ja esinemiseks ehitati "püüned".
Pärast Isamaasõda hakkas näiteringi juhendama Nõukogude armeest demobiliseeritud Elmar Riisk. Algul lavastati estraadipalasid, lühinäidendeid, aga hiljem 1958-68.a. klubijuhatajana töötades mitmevaatuselisi näidendeid, nagu L. Kahase "Puurilind" ja "Haned", D. Korzikov "Peigmees üheks päevaks", E. Rannet "Hilinenud õppetund", M. Talvetsti "Tüli tühja asja pärast" ja Agapetuse "Patuoinas", E.Vilde sentimentaalse jutustuse järgi seatud "Vigased pruudid", A. Liivese "Mäng armastusega". Näiteringist võtsid osa oma kohalikud kolhoosnikud ja esinemas käidi ümberkaudsetes asulates ja kolhoosides.
Mõningad kalendritähtpäevad on kujunenud küla ühisteks ettevõtmisteks
Kodanliku korra algaastaist alates läks moodi jaaniõhtul pidutseda. Jaanilaupäeval lõpetati töö varem, käidi saunas ja siis kogunesid nooremad Villema talu juurde ja rongkäigus, pillimees kõige ees, mindi Liksaare mäele - jaanituleplatsile. Ettevalmistused jaanituleks tehti varakult. Grupp noori kooliõpetaja Juhan Kärsteni ja käsitöölisest ehitusmeistri eestvedamisel olid teinud tõrvikud, mis süüdati karjaaia teivaste otsa põlema, tantsuplats oli rohust puhastatud ja ehitud kaskedega. Jaanik (suur tõrvapada) asetses kolme posti otsas. Mängiti ringmänge ja tantsiti lõõtspilli saatel. 1936.a. hakati jaaniõhtuid tähistama Aadama talu koplis. Jaanilaupäeval sõideti kirikusse - kes vedruvankriga, kes pikklaual - vankri ehteks kõige ilusam tekk. Tavaliselt peeti jutlus surnuaias ja siis viidi omaste haudadele lilli.
Jaanipäevaks tehti saia ja korpe, mõnes talus munakooki.
Ka mardi- ja kadripäeva eelõhtul on läbi aegade noored "jooksmas käinud". Kodanlikul ajal olid isegi mõned perenaised lastega kaasas käinud. Mardid olid riietatud kuidagi lohakamalt: üll vanad kuued, pahupidi kasukad, pikad püksid. Kõige sõnakam oli mardiisa ja -ema, teised olid tütred-pojad. Pill oli kaasas, lauldi mardilaule ja tantsiti. Sooviti õnne talule, perele, loomadele ja pererahvas pani martidele kotti küll õunu, präänikuid ja kompvekke. Kadripäevakombed olid samad, ainult rohkem "kadrised" ja riietuti "heledamalt" - seelikud valgetest linadest ja pitskardinatest, poistel aluspüksid teiste peal.
Mardipäevaks tapeti mõni loom või lind (mardihane söömine oli luksus). Ahjus hautati liha, küpsetati saia, sepikut või odrakaraskit.
Lihavõttepühasid nimetati õigustatult munadepühadeks, sest siis keedeti esimese püha hommikul terve potitäis mune. Tavaliselt mähiti munad närtsu sisse, kuhu pandi värvilist lõnga ja tanguteri, sibulakoori, krepp-paberit. Siis tulid huvitavad kirjud munad. Ühevärvilisi oli lihtsam saada - keeduveele lisati vihalehti või sibulakoori. Küpsetati saia, mannakorpi või kohupiimakorpi, ka lihapirukaid. Tavaliselt anti tööpoisile või tüdrukule kümmekond muna kätte, siis võis ta neid kinkida ja käia külas "koksimas". Nelipühadel pandi vaasidesse pajuurbi.
Suvistepühadeks toodi tuppa kased ja samuti küpsetati saiu ja korpe ning keedeti mune.
Kõige pidulikumad olid jõulupühad. Tapeti siga või kaks. Keedeti sülti, tehti vorsti, ahjuliha. Küpsetati piparkooke ja pirukaid. Muidu salatitest ei hoolitud, aga jõuludeks tehti peedi- või kõrvitsasalatit. Kuusk ehiti õunte, ilusate kompvekkide ja paberist või õlekõrtest tehtud kaunistustega. Jõuluks toodi tuppa luhaheinad, seal veeti vägikaigast, maadeldi mustlast, visati "leiba ahju". Heintel istudes lauldi jõululaule. Jagati ka kingitusi (näärivana kodus ei käinud). Jõululaupäeval sõideti kirikusse, hobusel kuljused kaelas, kellad aisa küljes. Pärast kirikuteenistust söödi, põletati küünlaid ja lapsed võisid heintel lõbutseda. Toit oli laual öö läbi.
Vana-aastaõhtul toodi tuppa põhud, kus võis samuti hullata: poeti looga alt läbi ja "pisteti kingsepal silma peast". Vana-aasta õhtul nooremad valasid õnne.
Vastlapäeva on tähistatud liulaskmisega, et linad hästi kasvaksid (Koksveres üldiselt lina maha ei tehtud). Et siinkandis pole künkaid, siis lasksid poisid reega või palgikelguga Koolma silla juues kaldast alla. Paaril poisil oli omatehtud lauakloppidest väike kelk. Keedeti oa-herne- või tangusupp seajalgadega. Pärast tehti luudest vurrid ja nendega mängiti vastlapäevaõhtul ja teisel päeval kooliski (poisid lasksid vurri tüdrukutele juustesse).
Mõningaid tähtpäevi tähistatakse kaasajalgi: lastakse vastlaliugu nii koolis kui lasteaias (lapsi sõidutatakse hobustega), õpilased käivad mardi- ja kadrisandis, korraldatakse kadrikarnevale, kõikjal on pidulikud nääriõhtud, tehakse jaanituld ja koolis korraldatakse tõrvikutega jüriöö jooksu.
Perekondlikest tähtpäevadest meenuta
ti esmalt pulmi ja matuseidSõjaajal ja kümmekond aastat pärast peeti pulmi tagasihoidlikult kitsas sugulaste ja tuttavate ringis. Pulmakingid olid tagasihoidlikud: laudlina, päevatekk, lillevaas, lauanõud, kann jm. Matustele võeti kaasa pärg, lillekimp, pudel viina või päts saia.
Lähemad sugulased ja naabrid käisid katsikul. 20. sajandi algul toodi kaasa titeputru, kodanlikul ajal tort. Pakuti titeliiku kõigile, kes majja juhtusid.
Kodanlikul ajal polnud sünnipäevapidude (juubelite), tähistamine nii moes kui praegu. Läksid külla kõige lähemad sugulased, toodi kaasa kringel või tort ja magusat viina.
Koksvere külas oli kodanlikul ajal koolilaste hulgas levinud sünnipäevalapse üleslaulmise komme. Üks lastevanemaist, Räputooma perenaine, käis noortega kaasas ja laulis teist häält kaasa. "Kui sul ka ükskord kuldne hommik koitis...." Sünnipäevalapsele viidi väike kingitus ja tema omakorda pakkus külalistele maiustusi (omaküpsetatud präänikuid).
Tänapäeval on hakatud ellu rakendama mitmeid vanu traditsioone
Tänapäeval on kirik perekondlike sündmuste tähistamisest eemale jäänud. Meie küla noored ei käi leeris ega laulatusel, ei ristita lapsi. Kirikus käiakse peamiselt jõululaupäeval (noored lihtsalt uudishimust) ja surnutepühal - novembrikuu viimasel pühapäeval. Siis mälestatakse surnuid, "tehakse kirikus tänu". Hingede ajal - novembri viimasel nädalal lõpeb ühtlasi kirikuaasta ja detsembri esimesel pühapäeval tähistatakse uue kirikuaasta algust. Küünlaid põletatisurnuaial omaste haudadel ka kodanlikul ajal, aga see komme polnud nii levinud kui viimasel aastakümnel, mil surnuaiad säravad küünlavalgusest. Selle kauni kombe elustamisel mängib tähtsat osa liiklusvahendite hulk - nüüd saab autoga mitmekümne kilomeetri kauguselt surnuaeda sõita mälestusküünalt süütama.
Viimasel aastakümnel on meie kolhoosis kulutatud veerand miljonit rubla Pilistvere kultuurimaja remondiks ja seal töötab noorteklubi, spetsialistide klubi, üle kümne isetegevusringi. Korraldatakse pidu- ja puhkeõhtuid ja sageli võib näha-kuulda teatreid ja kontserte. Venevere järve äärde on ehitatud puhkebaas, remonditud Koksvere klubihoone. On korraldatud isetegevuse ülevaatusi regioonide ja rajooni lõikes. Alates 1978.a. korraldatakse mälumänguturniire. Osa võtab 12 viieliikmelist võistkonda. Enamasti on seal võitjaks tulnud Koksvere osakonna "Kõrs". Kutsevõistlustel on edukad olnud ökonomist Vello Liiver ja agronoom Jaan Säga. Üleliidulise kuulsuse on pälvinud meisterlüpsja Anna Holdblom, Asta Romanovski.
Et inimesed saaksid oma jõudeaega paremini sisustada, varuda aega oma pere tarvis, selleks on kolhoosi juhtkonnal kavas lühendada tööpäevi, anda kõigile töötajatele ettenähtud puhkepäevad, parandada teenindamist ja hoolitseda selle eest, et igal kolhoosiperel oleks oma kaunis maakodu.