Raudtee rahvaülikool peab jätkukoolitusi
10. oktoobri õhtul oli Valgu kooli saali kogunenud üle 60 kuulaja, kellele üksteise järel esinesid teemaga seotud spetsialistid. Seinal oli ka värskelt valminud kaart, kuhu kaardiandmete põhjal olid kantud võimalike ülesõitude kohad. Kaardi täpsustamiseks oodatakse elanikelt infot.
Ligi kolm tundi kestnud arutelu toimus valdavalt viisakas toonis. Maavalitsuse arengu- ja planeeringuosakonna nõunik Veiko Rakaselg ütles, et talle meeldis juba Valgu eelmise koosoleku tonaalsus ja vastajat ära kuulav publik, mis tekitab soovi küsimustele täpselt ja sisuliselt vastata. Kalev Tihkan kinkis planeerijatele raamatu Velise-kandi paiganimedest ja pärandkultuuri objektidest - ehk on see neile töös abiks, kui sellistest väärtustest „üle sõita" ei taheta.
Kuulajad said ülevaate protsesi järgmistest tegevustest. „Välja pressiti" konkreetne kuupäev, mis ajani saab keskkonnamõju teemal ettepanekuid teha - selleks on 17. oktoober.
Mõistagi kõik küsimused vastuseid ei saanud. Raplamaal on mitmed vallad pakkunud omalt poolt välja ühise trassialternatiivi, aga kas seda ettepanekut arvestatakse, ei oska veel keegi vastata. Kui küsiti, kas projekti juhtrühm võiks KSH alusel tehtud valiku muuta, siis kõlas vastuseks, et see on juba küsimus minister Partsile.
______________________________________________________
Kuulaja eriarvamus
Rail Balticu arutelust Valgu koolimaja saalis 10. oktoobril. Kavandatavast raudteest saadav arvatav tulu loeti valjusti ette. Ohud ja mõjud keskkonnale ning elanikele esitati slaidina seinale, kuid sedavõrd väikeses ja segases kirjas, et polnud aru saada, mis seal seisis.
Ettekandja teatas, et Eesti maksumaksjale läheb Rail Baltic maksma kõigest miljon eurot, kuid kirjas seisis hoopis miljard.
Tundsin huvi, millest selline tuhandekordne vahe (tegelikult oli aru saada, et see oli ettekandja keelevääratus, mille pärast ta ka vabandas - toim) ja milline on ettekandjate raudteealane haridus - kellelgi neist sellist haridust ei olevat ja sellepeale anti mõista et mina enam sõna ei saa.
Võtsin sõna sellegipoolest ja uurisin, mida tehakse siis ülejäänud Eesti vähemalt tuhande kilomeetri pikkuse raudteevõrguga, sest Rail Balticu rööpmevahe ei ühildu sellega: kas olemasolev raudtee lõhutakse täiesti või ehitatakse ümber uuele rööpmevahe laiusele ja kes seda rahastaks, sest juba praegult napib niigi raha.