Mida peab üks õpetaja tegema, et pälvida Aasta Õpetaja tiitlit?

Minule oli see tiitel suureks üllatuseks. Ma ei ole kunagi tööd tehes mingi tiitli peale mõelnud ega püüdnud selle hankimiseks midagi teha. Küll võib arvata, et äkki mängis selles rolli n-ö populaarsuseuuring, mida meie koolis on mitmel aastal läbi viidud ja kus ma olen etteotsa sattunud. Kui lapsed on rahul, siis on see mulle kõige suurem tunnustus.

Te olete väga pikka aega õpetaja olnud, kas lapsed on selle aja jooksul palju muutunud?

On. Tänapäeva lapsed on hajevil - nende huvid ei ole nii püsivad, nagu olid vanasti. Tollal oli teada - kes oli spordipoiss, oli seda kooli lõpuni.

Täna on lastel palju valikuid ja huvisid, aga need muutuvad ruttu. Ega see pole halb; nii saab katsetada ja uurida, mis just sulle sobib.

Teine silmatorkav muutus on loodusest võõrandumine.

Kui varem lastega metsa minnes oli peamiseks mureks, et nad laiali ei jookseks, siis tänapäeval sellist hirmu pole. Lapsed ei julge teerajalt sammugi kõrvale astuda. Ja kui paarkümmend aastat tagasi tundis iga laps mändi-kuuske, siis täna paljud lapsed enam puudel vahet ei tee.

Metsas käies tuleb välja ka muutus, mis on toimunud suhtumises kaaslastesse. Varem lükkas põõsaste vahel käies iga laps oksad kõrvale ja hoidis neid, kuni kaaslane ka läbi sai - täna lapsed nii ei tee.

Hoolimist on kõvasti vähemaks jäänud, enesekesksust juurde tulnud. Ja enesehinnang tõusnud.

Kuidas lapsi looduse juurde tuua?

Alati peab midagi huvitavat leidma, millega õpilasi köita. Ja kui lapsel on huvi, siisi peab ta oma küsimustele vastuse saama.

Ka tunnis - kui lapsel on ikka küsimus, siis ta peab vastuse saama, olgugi tunni teemaks planeeritud hoopis midagi muud.

Ega lapsed loodusesse väga tihti ei satu. Gümnaasiumis on noori, kes pole rabas ega soos käinud. Nii me kevadel teeme õppekäike. Õuesõpe on küll tore asi, aga see võtab väga palju aega ja suurte klassidega on raske koolist välja minna.

Ega Eestimaa kliimagi õuesõpet eriti soosi. Sellised käigud loodusesse peaks vanemad ära tegema.

Tänapäeval on koolil väga palju vastutust. Naljaga pooleks võib öelda, et vanemad usuvad: kui lapsel läheb koolis hästi, siis tal on head geenid ja tubli kodune kasvatus. Kui aga läheb halvasti, siis on põhjuseks ikka kehv kool ja kehv õpetaja. Tegelikult on laps kodu peegel.

Aastaid on räägitud haridussüsteemi reformimise vajadusest ja tehtud ka rida muudatusi. Kuidas see mõjutab õpetaja igapäevast tööd?

Igas reformis on midagi head, aga reformida tuleb ikkagi seda osa, mis ei tööta.

Praegu aga tundub, et iga minister tahab n-ö märki maha jätt a. Kui iga 5-6 aasta tagant koolisüsteemis midagi muudetakse, siis ega see päris normaalne pole. Haridus vajab järjepidevust ja aega, tegevõpetajate nõuandeid, mitt e kabinetivaikuses tehtud otsuseid, mille puhul ei saagi aru, kus sellised ideed on alguse saanud.

Dokumentatsiooni on väga palju - e-kirjad ja e-kool, mida tuleb täita, aruandlus - selle ajaga saaks lugeda ja ennast täiendada, lastega midagi teha, aga tuleb pabereid täita...

Mis rõõmu teeb ja kust saate energiat?

Olen elus lugenud palju tarku raamatuid. Pingeid aitavad maandada jalutuskäigud koeraga - pean end ikkagi bioloogiks ja looduses olemine - see tõesti rahustab. Ja loomulikult ühised ettevõtmised pere seltsis.

Tõsiselt teevad rõõmu õpilaste saavutused. See, kui mõni õpilane tunneb asja vastu sügavat huvi, tuleb, uurib ja küsib. Need on helged momendid.
__________________________________________________

ARVAMUS

Eliis Kosseson
Endine õpilane

Esiteks ei saa ma mainimata jätta, et mul on väga suur rõõm kuulda, et Rein Tint valiti Harjumaa aasta õpetajaks!

Rein Tint on kahtlemata üks väga tark mees ja ei olnud küsimust, millele tema vastust ei oleks teadnud, vähemalt meie klassile ta küll mitte mingil alal vastamisega hätta ei jäänud.

Tema tunnis ei käitu küll õpilased alati päris nii nagu peaks, kuid mida aasta edasi, seda vaiksemaks klass jääb. Just need vaiksemad tunnid aitasid mõista, et lisaks oma heatahtlikkusele on temas ka väga palju tarkust peidus, mida tasub kõrva taha panna.

Kõige paremini ongi mul meeles gümnaasiumi tunnid veerandi lõpus, kus sai vesteldud erinevatel teemadel. Tema rääkis ja meie kuulasime, meie küsisime ja tema vastas.

Arvan, et Rein Tint on igati tiitlit väärt, kuna ta on tark, sõbralik ning abivalmis õpetaja, just nii palju ja natuke rohkemgi, kui üks õpetaja olema peab!