Kotka tee äärne piirkond on üks nendest nukratest uuselurajooni näidetest, kus probleeme, mis on tingitud arendaja välja ehitamata jäetud teedest, püüab vald jõudu mööda lahendada. Igasuguste investeeringute eelduseks on aga teemaa tükkide omandamine vallavara hulka ja selles osas on peale pikki läbirääkimisi tulnud ka väikesed edusammud. Nüüd on lisaks Kotka teele valla omandusse jõudnud ka Tootsi ja osaliselt Kraavi teed. Kuigi selle aasta eelarves pole nendele kahele veel investeeringuid ette nähtud, püütakse teedespetsialisti sõnul seal jooksva hoolduse käigus teha esialgu Tootsi teel ja Kraavi teel teepeenarde korrastust ja seejärel lõiguti ka freesasfaldiga katmist. Suuremad investeeringud lükkuvad siiski järgnevatesse aastatesse. Ka on valminud juba Tootsi tee äärne tänavavalgustusprojekt, mis samuti 2014. aastal realiseerub.

Tänavavalgustus on planeeritud ka Alliku küla Tammetalu tee äärde, et Harku metsa suundujatel valgem ja turvalisem oleks. Tehniline projekt on valmis, aga käivad veel läbirääkimised maaomanikega servituutide seadmiseks. „Kui maaomanikega suuremaid vaidlusi ei tule, saab see projekt hiljemalt sügiseks ka ehitusse," arvab Brandmeister.

Ääsmäel Altküla teel läheb remonti 700-meetrine lõik tee keskosas, kus majapidamised on kõige tihedamalt koondunud. Kruusateele ehitatakse veeviimarid ja kuumpinnatud kergkatend.

Vanamõisa küla Välja elurajooni elanike rõõmuks saab renoveeritud ja kuumpinnatud kergkatte Välja tee lõik Toominga teest kuni Suurevälja teeni Saue linna piiril.

Hüüru külas on sel aastal kavas ehitada kuumpinnatud kergkatted Aiandi teel Paldiski maanteest kuni Tamme tänava ristmikuni, lisaks Kalda tee tagumine lõik, kus praegu katend puudub ning töösse läheb ka Jõe tee algus. Konkreetsed ehitusmahud selguvad projekteerimise käigus, kui valmivad tööde täpsed eelkalkulatsioonid.

Laagrisse parklad ja kergtee

Laagris alustatakse kahe parkla ehitamist. Üks neist tuleb Laagri Kooli juurde veebruaris valmiva juurdeehituse teenindamiseks. Graniitsõelmetest kattega parklasse mahub 30 autot. Kuna parkla on territooriumiväline, rajatakse ka jalgteed ja sebraga ületuskoht. Teise rajatava parkla asukoht on Jõekääru pargi rularambi kõrval, kuhu ehitatakse autode parkla ja lisaks ka väike rollerite parkimise ala ning jalgteed mõlema uue spordiväljaku juurde. „Sel aastal küll rohkem vahendeid lisaks parkla ja jalgteede ehitusele ei ole, aga järgnevatel aastatel pargi arendus jätkub: plaanis on rajada kõrgele jõe kaldarajale kergteed jalutamiseks, kiikuvad pingid, piknikumuru, lillepeenrad ja muu, et sellest saaks tõesti pargiala, kus on mõnus olla," ütleb Brandmeister. Välja vahetatakse ka sealsamas skatepargi kõrval oleva Pääsküla jõe jalakäijate silla laudis.

Instituudi tee äärde planeeritakse valgustatud kergteed, mis ühendab läbi Pilliroo tänava Metsavahi ja Kotka piirkonnad, suubudes juba olemasolevasse (muldvalli kõrval kulgevale) kergteele. Kokku on investeeringute raha teedesse eelarves ette nähtud 1 134 000 eurot.

Hoolduses põhirõhk teepeenardel

Vallavalitsus on otsimas uusi partnereid nii kruusa- kui mustkattega teede hoolduseks. Üheks peamiseks suunaks saab olema tiheasustusala peatänavate ja suurema liiklusega valla teede teepeenarde korrastamine.

Brandmeisteri sõnul kooritakse seal, kus peenar on teest kõrgemaks kasvanud, servad maha, et sadevesi jookseks teelt korralikult kraavi. „Muidu ei ole mõtet kruusa peale vedadagi, kui autod selle veelombis minema uhuvad," selgitab teedespetsialist.

SAUE VALD KAVATSEB RAJADA METSAVAHI ELAMURAJOONI LAAGRIGA ÜHENDAVA KERGTEE

Ligi 900-meetrine teelõik, mis ühendaks praegu Metsavahi elurajooniga külgnevat kergteed Laagriga, on kavas rajada veel tänavu. Tee ja valgustuse hinnanguliseks maksumuseks on 180 000 eurot ning Saue vald on teinud Siseministeeriumile taotluse, et see teelõik lülitataks reservnimekirja, mille alusel on võimalik taotleda toetust tee rajamiseks.

Taotlemise edukus sõltub paari kuu jooksul ning teadaolevalt ei ole toetusmeetme maht suur. Juhul kui riikliku rahastuse taotlemisest midagi välja ei tule, plaanitakse tee-ehitus rahastada vallaeelarvest.

Rahastustaotluse koostamise käigus sõlmisid Saue ja Harku vallavalitsused kirjaliku kokkuleppe, mile sisuks on teha ühiseid jõupingutusi, et kogu Laagri-Harku tee ulatuses oleks peatselt võimalik turvaliselt mööda kergteed liigelda. Esimese sammuna plaanitakse Harkut ja Metsavahi elurajooni ühendava teeosa tarbeks ehitusprojekti koostamist, seejärel püütakse koostöös ka tee rajamiseks vahendeid leida.