E.S: Esmalt, Vao Külalistemaja on tegutsenud neli kuud. Vao külalistemaja hakkas täiskoormusel tööle 1. juunist sel aastal. Sügiseks sai valmis haljastus maja ümber.

Arendamise osas on oluline koostöö piirkonna teiste ettevõtetega ja turismiteenuste pakkujatega. Lihtsalt majutuma külastaja ei tule. Selle käimasoleva nelja kuu jooksul on põhiklientuur olnud ehitajad ja teetööde firmad, mis andsid ka väga hea täituvuse.

Juulis oli maja täituvus veidi üle 40%, mis on esimese aasta tegutsemise kohta väga hea näitaja. Aasta kokkuvõtteid saame teha jaanuaris, sest ei tea ju ette, mis toovad november ja detsember. Loodame ja pingutame selle nimel, et ka turisti piirkonda saada ja ennast tuntuks teha. Seoses Looduskaare ettevõtete tegemistega kindlasti me seda ka saavutame.

KK: Kuidas oled esimese aastaga ise rahul?

E.S: Ise olen senise käigusolekuga rahul, kuna oleme suutnud koheselt ennast ise ära majandada. Väike mure on töötajate leidmise ja hoidmisega, kuna teenindussektoris ei ole palgad kuigi kõrged ja tööaeg on vastavalt kliendi saabumisele. Maksaksin hea meelega Eesti keskmist palka, kui see oleks võimalik, aga hetkel müüme majutuskohti alla omahinna, sest turusituatsioonis peame lähtuma konkurentide hindadest.

Eks kliendi jaoks on ikka kallis, aga seniste hindadega on võimalik majandada, kui täituvus on üle 40%, mis on võimalik ainult suvehooajal. Sügistalvisel perioodil võid kasvõi tasuta majutust pakkuda, aga see ei ole turismis liikumiste aeg ja klienti lihtsalt ei liigu. Seega ei ole võimalik kulusid katta.

KK: Kuidas teed reklaami?

E.S: Põhiline reklaam, mis on toiminud, on otsepostitused ja booking.com lehel olemine, mis kaudu on jõudnud meile välismaalasi.

Aktiivselt tegutseme facebooki lehel. Oleme oma reklaami saatnud otsepostitustena meili teel, mille kaudu ongi meile jõudnud ehitusfirmade töötajad.

Reklaamime ka teistes interneti kanalites ja juulis valmis ka meie uus koduleht www.kylalistemaja.eu. Reklaamikulud on esimesel aastal ületanud eelarve, kuna on vaja end nähtavaks teha. Sai ka paigaldatud suur reklaamtahvel maanteeäärde põllule, aga see on rohkem vajalik juba piirkonda tulnud inimesele külalistemaja leidmiseks.

Oleme pidanud läbirääkimisi Järva Teedega teeninduskoha märkide paigaldamiseks, aga kuna Järva Teed tekitavad edasiseks igaaastase püsikulu märkide hooldamise eest ja mis ei ole väike summa, ei ole hetkel neid paigaldanud ja tellinud.

KK: Kes on parimad partnerid?

E.S: Parimad partnerid on Kilplaste teemapark Helena Siiroja, Matkapesast Toomas Tammik, Turismitalud OÜ Koeru viburada Triin Volens ja Kaisa Parm Vao külalistemajast. Nendega koos oleme koostanud (peaosaline Kaisa) erinevaid pakette ühiselt ja ka käisime projekti KETT raames Ülemiste keskuses messil. Kindlasti lisandub tulevikus veel neid juurde, sest koostöö käib ju kõigi kolme valla ühise nimetuse Looduskaar osalejatega. Sooviks ja tahaks ka paremat koostööd Koeru vallaga, et saada korda Vao külavahel olev vallatee, mis on kui visiitkaart piirkonna külastajale, kes majutub Vao Külalistemajas, aga kahjuks ei ole seda veel saanud. Lubatud on, aga eks tuleb selles osas veel tööd teha.

KK: Mida toovad külastajad koha plussideks ja miinusteks?

E.S: Külastajad on toonud koha plussideks, et nii mõnus, puhas ja hubane majutus sellises kohas. Miinusteks maja asukohta, et miks just siin, aga ega ei saa ju maja selga võtta ja teise kohta viia. Plussideks on toodud koostööd ja loodust Norra-Oostrike allikate piirkonnas. Üks grupp, kes kasutas ka Vao külasauna, oli sellega väga rahul ja üllatunud.

KK: Mida oled aastaga õppinud?

E.S: Inimene õpib iga päev, kui ta on selleks valmis ja tahab. Kuna olen väga aktiivne suhtleja, õppimisaldis ja kogemuste hankija, olen seoses külalistemaja käivitamisega pidanud õppima olema tööandja.

See on mul esmane kogemus ja seda tuleb veel õppida. Siiani olin kõike ise teinud, aga sellise ettevõtmisega ei saa hakkama üks inimene. Mulle ei meeldi, kui mulle öeldakse ülemus, tahan olla ikka kolleeg ja partner. Nii olen püüdnud ka töötajad kogu külalistemaja asjaajamisega kursis hoida. Õppinud olen veel erinevaid läbirääkimiste pidamisi ja koostöö käivitamist teistega. Peamine kõikide ettevõtmiste juures on tahtmine, usk tegemistesse ja positiivne suhtumine. Alati peab olema sära silmis, heasoovlikkus teiste vastu, siis tuleb see ringiga tagasi ka sinuni. Olen nüüd saanud paar päeva analüüsida ja mõelda sellele tunnustusele, mis mulle on osaks saanud, et see ongi võib-olla tagasiside oma tegemistesse.

Aitäh kõigile koostööpartneritele, kaasvõitlejatele, töötajatele, läbi kelle olen ma selle tunnustuse saanud. See tunnustus ei ole ainult mulle, vaid läbi minu kogu piirkonnale ja koostööpartneritele. Palju õnne ka neile!

PS: 25. oktoobril esilinastus kolme valla ühine videoklipp turismist.