Taani Kuningriigi külastamiseks langes valik seetõttu, et oleks võimalik saada ülevaade kohaliku omavalitsuse tööst Põhjamaades - Taanis on juba alates 1. jaanuarist 2007. läbi viidud Euroopa viimaste aegade kõige ulatuslikum haldusreform. Kui enne 2007. aastat oli Taanis 271 kohalikku omavalitsust, siis tänase seisuga on omavalitsusi kokku vaid 98. Reformi tulemusena delegeeriti enamus ülesandeid riigilt kohaliku omavalitsuse otsustuspädevusse ning selle tulemusena tõusis kohaliku omavalitsuse osatähtsus kogu Taani Kuningriigis. Reformi eesmärk oli saavutada selge ja üheselt mõistetav avaliku halduse süsteem, avaliku sektori kulude optimeerimine ja kodanikukeskne teenuste osutamine.

Fotol: Taanis juurutatud uus kaugklienditeeninduse süsteem. Elanike teenindamiseks mitme keskusega kohaliku omavalitsuse üksuses ei pea kõik spetsialistid olema igal pool kohal. Inimene siseneb külakeskuse ruumi, kus on suur ekraan, printer, skanner ja postkast ning temaga suhtleb teiselpool ekraani peakontorist sekretär, kes annab nõu ja informatsiooni, võtab vastu avaldusi.

Ametnik arvutiekraanil

Guldborgsundi omavalitsuses tutvustati Eesti esindustele virtuaalseid Citizen Service kodanike teeninduskeskuseid ja online self service'it ehk online iseteenindust, mida Eestis tänaseni veel katsetatud ei ole. Kodanike online iseteenindus on teenus, mis on saadaval interneti teel ning kujutab endast justkui kohaliku omavalitsuse ametlikku veebilehte, mille keskkonda on võimalik isikliku paroolikaardi abil igal vallakodanikul sisse logida. Kodanike online iseteeninduses on võimalik esitada teatud valdkondadega seotud avaldusi ja taotlusi ilma teeninduskeskusesse kohale minemata.

Virtuaalne kodanike vastuvõtt kujutab endast vallakodanike vastuvõttu kohalikes külakeskustes, ilma ametniku kohapeal viibimiseta. See tähendab, et inimene siseneb ruumi, kus on suur ekraan, printer, skanner ja postkast ning temaga suhtleb teiselpool ekraani peakontorist sekretär, kes annab nõu ja informatsiooni, võtab vastu avaldusi (mis skaneeritakse ja seejärel postitatakse) ning registreerib esitatud dokumentatsiooni. Juhul, kui toimingut ei saa teostada ilma spetsialiseerunud ametnikuga konsulteerimata, siis annab sekretär isikule vastava ametniku kontaktandmed vastuvõtuaja registreerimiseks.

Eelpool kirjeldatud e-teeninduse kasutuselevõtmisel oli algusjärgus oodata vastuseisu - kes kartis uut töökorraldust, kes töökoha kaotust, kes ümberõppimist jne. Selle etapi on Taani aga edukalt läbinud, kuna süsteemi väljatöötamine on siiani olnud väga edukas ja reaalselt ka toimiv.

Sellisel videoteenuse rakendamisel on olnud positiivsed tulemused. Kohalikud elanikud, kes teenust on kasutanud, on sellega rahule jäänud, kuna leiavad, et selline lahendus säästab nii aega kui ka raha (transpordi kulusid).

SANDRA MARRAN
jurist

Nähtu pani unistama

Eakatel ja puuetega inimestel on Taanis igakülgne turvatunne ja laialdased valikuvõimalused sotsiaalhooldusalaste teenuste osas. Näiteks suur sotsiaalkeskus eakatele ja puuetega inimestele koos töökeskusega, väga ilus ning mugav hooldekeskus eakatele. Samuti eluruumid erivajadustega inimestele mitmesuguse tehnikaga, et neil oleks võimalikult iseseisev elu. Taanis maksab valitsus vanainimeste hoolduse eest.

Laste heaolu, areng ja ühiskonda kaasatus tagatakse läbi pideva spetsialistide poolse tähelepanu. Hea kvaliteediga meditsiiniline abi saadab tulevast ema ja uut ilmakodanikku. Kui kõik on korras, saab lapsuke koju juba lausa sündimise päeval, kuid meditsiiniõde tuleb perele külla juba üsna kiiresti ja teeb seda regulaarselt järgneva 18 kuu jooksul. Alates 6. elukuust on last võimalik anda hoida spetsiaalse ettevalmistuse saanud nn koduhoidjale või siis meie mõistes lastesõime, kus on korraga rohkem lapsi. Kuuldes, et meil on suur probleem lasteaiakohtadega, soovitasid taanlased proovida nn vabaõhu lasteaeda, kus lapsed ongi päevad läbi õues ja vihmavarjuks midagi metsaonni sarnast. Usun isegi, et meie lapsed oleksid ilmselt väga rahul aga meil oleks takistuseks talvine pakaseperiood. Koolieas lapsed saavad viibida noortekeskustes kas enne või pärast kooli. Kui spetsialistid märkavad, et pere ei saa mingil põhjusel laste kasvatamisega nõuetekohaselt hakkama, rakendatakse erinevaid teenuseid perekeskustes või siis läheb spetsialist pere juurde koju. Taanis paigutatakse peaaegu pooled vanemliku hoolitsuseta jäänud lapsed hooldusperedesse. Taanlaste jaoks oli kummaline, et meil nõnda vähe hooldusperesid ja neis lapsi on.

SIRLI SÕSTAR-PEERNA
lastekaitsespetsialist