Taani Kuningriigi kogemused – virtuaalne kodanike vastuvõtt ja tasemel sotsiaalteenused
Taani Kuningriigi külastamiseks langes valik seetõttu, et oleks võimalik saada ülevaade kohaliku omavalitsuse tööst Põhjamaades - Taanis on juba alates 1. jaanuarist 2007. läbi viidud Euroopa viimaste aegade kõige ulatuslikum haldusreform. Kui enne 2007. aastat oli Taanis 271 kohalikku omavalitsust, siis tänase seisuga on omavalitsusi kokku vaid 98. Reformi tulemusena delegeeriti enamus ülesandeid riigilt kohaliku omavalitsuse otsustuspädevusse ning selle tulemusena tõusis kohaliku omavalitsuse osatähtsus kogu Taani Kuningriigis. Reformi eesmärk oli saavutada selge ja üheselt mõistetav avaliku halduse süsteem, avaliku sektori kulude optimeerimine ja kodanikukeskne teenuste osutamine.
Fotol: Taanis juurutatud uus kaugklienditeeninduse süsteem. Elanike teenindamiseks mitme keskusega kohaliku omavalitsuse üksuses ei pea kõik spetsialistid olema igal pool kohal. Inimene siseneb külakeskuse ruumi, kus on suur ekraan, printer, skanner ja postkast ning temaga suhtleb teiselpool ekraani peakontorist sekretär, kes annab nõu ja informatsiooni, võtab vastu avaldusi.
Ametnik arvutiekraanil
Guldborgsundi omavalitsuses tutvustati Eesti esindustele virtuaalseid Citizen Service kodanike teeninduskeskuseid ja online self service'it ehk online iseteenindust, mida Eestis tänaseni veel katsetatud ei ole. Kodanike online iseteenindus on teenus, mis on saadaval interneti teel ning kujutab endast justkui kohaliku omavalitsuse ametlikku veebilehte, mille keskkonda on võimalik isikliku paroolikaardi abil igal vallakodanikul sisse logida. Kodanike online iseteeninduses on võimalik esitada teatud valdkondadega seotud avaldusi ja taotlusi ilma teeninduskeskusesse kohale minemata.
Virtuaalne kodanike vastuvõtt kujutab endast vallakodanike vastuvõttu kohalikes külakeskustes, ilma ametniku kohapeal viibimiseta. See tähendab, et inimene siseneb ruumi, kus on suur ekraan, printer, skanner ja postkast ning temaga suhtleb teiselpool ekraani peakontorist sekretär, kes annab nõu ja informatsiooni, võtab vastu avaldusi (mis skaneeritakse ja seejärel postitatakse) ning registreerib esitatud dokumentatsiooni. Juhul, kui toimingut ei saa teostada ilma spetsialiseerunud ametnikuga konsulteerimata, siis annab sekretär isikule vastava ametniku kontaktandmed vastuvõtuaja registreerimiseks.
Eelpool kirjeldatud e-teeninduse kasutuselevõtmisel oli algusjärgus oodata vastuseisu - kes kartis uut töökorraldust, kes töökoha kaotust, kes ümberõppimist jne. Selle etapi on Taani aga edukalt läbinud, kuna süsteemi väljatöötamine on siiani olnud väga edukas ja reaalselt ka toimiv.
Sellisel videoteenuse rakendamisel on olnud positiivsed tulemused. Kohalikud elanikud, kes teenust on kasutanud, on sellega rahule jäänud, kuna leiavad, et selline lahendus säästab nii aega kui ka raha (transpordi kulusid).
SANDRA MARRAN
jurist
Nähtu pani unistama
Eakatel ja puuetega inimestel on Taanis igakülgne turvatunne ja laialdased valikuvõimalused sotsiaalhooldusalaste teenuste osas. Näiteks suur sotsiaalkeskus eakatele ja puuetega inimestele koos töökeskusega, väga ilus ning mugav hooldekeskus eakatele. Samuti eluruumid erivajadustega inimestele mitmesuguse tehnikaga, et neil oleks võimalikult iseseisev elu. Taanis maksab valitsus vanainimeste hoolduse eest.
SIRLI SÕSTAR-PEERNA
lastekaitsespetsialist