Tartumaale võiks teoreetiliselt tulla üks tasuta transpordiliin
„Tartumaa 2012. aasta maakonnasiseste bussiliinide tulust, mis oli umbes 3,46 miljonit eurot, moodustas piletitulu 38,3%, riiklik dotatsioon 53,1% ning muud tulud 8,5%. Sõitjale tasuta ühistransport tähendaks seda, et riiklikku dotatsiooni tuleks ligi kahekordistada (ümmarguselt poolteist miljonit eurot aastas lisaks) või siis tuleks liinivõrku poole võrra vähendada," prognoosis Reno Laidre.
„Viimane variant poleks tartumaalastele kindlasti vastuvõetav. Seega tuleks kaaluda, kas inimeste suurem mobiilsus, parem juurdepääs tööturule ja teenustele, paranev liiklusohutus jt tagajärjed annaksid maakonna sotsiaal-majanduslikus arengus nii suurt efekti, et vääriksid 1,5 miljoni euro ümbersuunamist muude eelarvekulude arvelt. Ja kas seda ümberpaigutust oleks võimalik teha nii, et muud olulised avalikud teenused tuntavalt ei kannataks. Esialgne hinnang on, et pigem mitte," lisas maavanem.
Teoreetiliselt on üks tasuta liin võimalik
Tartumaa ühistranspordi üks erijoon on parvlaevaliin Piirissaarele. Sellel laevaliinil oli 2012. aastal 5300 sõitjat, piletitulu 16 300 eurot ja dotatsioon 180 700 eurot. Arvestades piletitulu väikest osatähtsust on Laidre sõnul teoreetiliselt mõeldav selle ühenduse muutmine piletivabaks, kuid see ei pruugi teenida saareelanike huve.
Hind ei ole probleemiks
„Tartu Maavalitsus viib praegu läbi veebiküsitlust Tartumaa bussiliinide kasutajate seas. 4. veebruari seisuga on 376 vastanut. Neist vaid 23 on pidanud pileti hinda praeguse asjakorralduse juures suurimaks probleemiks.
Pealinna kogemuse mehaaniline ülekandmine kogu riigile pole ilmselt võimalik; tasub ka arvestada, et erinevalt pealinnast Eesti riiki tervikuna tänu tasuta ühistranspordile uusi elanikke juurde ei tuleks," ütles Laidre lõpetuseks.