Tarvastu vallas sõitev liikuv kaubamaja täidab ostjate eriskummalisemadki soovid
Uurisime osaühingu Elductum juhatajalt Karl Koppelilt, kuidas tema ratastega kaubamajal ja selle vapratel töötajatel läheb.
Kes olete ja kui kaua olete kauplusautoga meie vallas ringi sõitnud?
OÜ Elductum on loodud 15. aprillil 2005 ja selle esimesest päevast olen mina olnud selles ettevõttes tööl. Et eelnev ettevõtja lõpetas Tarvastu vallas oma tegevuse, siis järjepidevuse saavutamiseks rajasime osaühingu. Mina omandasin ettevõtte 13. juunil 2007. Kaubabuss on teenindanud kogu selle aja Tarvastu valla elanikke. Oleme pikendanud oma ringe ja nüüd töötame kuus päeva nädalas, lisaks Tarvastu vallale on meie ringid veel Põdrala vallas Valgamaal ja Halliste, Karksi ning Viiratsi vallas Viljandimaal.
Ise olen sündinud Jõgevamaal, olen 28aastane ja elan tegelikult Tartus. Bussiga olen sõitnud vahedega, meil on tööl olnud ka bussijuht, kuid ta lahkus 2011. aasta alguses ja siis see töö taas minu teha jäigi. Siinjuures tahan aga tänada alati vastutulelikku Vladimir Todeskit, kes bussidele remonti on teinud ja lisaks oma põhitööle on ta andnud mulle ka vabu päevi.
Kes veel teie töökollektiivi kuuluvad?
Meil on väga tore kollektiiv. Esimesest päevast on meie firmas tööl staažikas müüja Sirje Todesk ja pikka aega on olnud tööl ka Kristi Hanson. Sirje on eelmises firmas sama ameti peal olnuna meile ääretult vajalik. Ta tegeleb peale müüjatöö ka dokumentide korrashoiuga, Kristi tegeleb andmete sisestusega arvutisse. Peale nende on kaks noort meest Mario ja Erkki. Siiani käis Erkki kooli kõrvalt endale raha teenimas, nüüd sai aga kool läbi. Müüjad vahetuvad meil nii, et iga kolmas nädal on bussinädal, mis teeb kuus pikka tööpäeva järjest. Teistel nädalatel on kaupluse päevad, mis kestavad küll pikemalt, kuid tööpäevad vahelduvad puhkepäevadega.
Kuidas on teie klientuur nende aastatega muutunud?
Klientuur on muutunud oluliselt, väga palju kliente on lahkunud igaviku radadele, sest eks me ikka vanemate inimeste pärast seda tööd teegi - pakkudes neile võimaluse oma käega kaupa katsudes see ostukorvi libistada. Töö on muutunud tihedamaks, sest algusaastal sõitsime neli päeva nädalas, siis viis ja nüüd juba hulk aega kuus päeva nädalas. Ka ringid on läinud pikemaks, sest paljud kliendid ei jõua koguneda, seetõttu oleme pakkunud inimestele kaupa nende koduväravas. Algusest peale on meie klientideks olnud nii Tarvastu Erihooldekodu kui ka Kärstna Hooldekodu. Nende hoolealused on toredad ja töötajad sõbralikud.
Talvel on meie põhikliendid ikka kohapealsed elanikud, suviti näeb ka suvitajaid ja üpris palju on maal ka lapsi, laagreid jm sellist. Oleme püüdnud töö kõrvalt teenindada ka suviseid üritusi.
Milliseid tooteid kõige enam ostetakse?
Kuna tegemist on maal liikuva "kaubamajaga", siis tellida võib kõike ja seda ka tehakse. On olnud aegu, kus varustasime inimesi ka loomade mineraalsöötadega. Otsitud on luiske, jalgrattaosi, rehasid jne. Üks kõige eriskummalisem asi, mida on küsitud, oli suitsuportsigar. Need olid vene ajal hästi populaarsed. Ka see tellimus sai täidetud.
Põhiline kaup on ikka toidukaup, tubakas, alkohol ja esmatarbekaup, mida bussis on pidevalt. Hoiame sortimenti hästi laia spektriga, nii et osta saab odavalt, kuid siiski suupäraselt ja olemas on ka kvaliteetkaup nõudlikule kliendile. Palju ostetakse puuvilju - selle aastavahetuse ajal müüsime nt kokku 357 kilo mandariine. Tähtsal kohal on piim, leib - sai, muidugi on väga nõutud ka igasugune lihakaup. Palju küsitakse ka kala, kuid kahjuks on selle hinnad meeletud. Inimesed ostavad palju ka tubakatooteid.
Kirjeldage üht oma tavalist tööpäeva.
Hommik algab Tartus. Tõusen enne kella kuut. Tegelen hommikuste toimetustega - söögitegemine, koerale õue sooja toidu ja joogi andmine - ja siis alustan sõitu. Siinjuures pean mainima, et kaks müüjat on pere keskelt ja käivad ka Tartust üle Rõngu Kärstnasse perekond Todeski õuele, kust stardin kaubabussiga Kärstnasse meie statsionaarsesse kauplusesse, mis on avatud iga päev 9-19. Tavaliselt ootavad mind seal müüjad, kes tegelevad kaupade vastuvõtmisega, kontrollimisega, pakendamisega ja siis asub nädala bussimüüja bussi saabudes seda täitma. Teine müüja tegeleb kaupade väljapanekuga kaupluses ja andmete sisestamisega arvutiprogrammi. Kell 10 alustame ringe. Iga päev on erinevad ringid. Tarvastu valla rahvas saab teenindatud tegelikult kuuel päeval nädalas ja seda tänu sellel, et sõidame erinevaid külaringe erinevatel päevadel. Lõpetame ringi tavaliselt kell 17, siis tuleb buss parkida, järgneb kaupade kontroll. Bussis on olemas arvuti, millesse skanneeritakse kõik müügitehingud, lisaks veel tšekiprinter ja kaarditerminal. Seejärel sõidame Kärstnasse kauplusesse, kus toimub andmete ülekannne põhiarvutisse, jääkide vaatlus ja siis sõit Tartusse. Kindlasti on nädalas 3-4 päeva, kui tuleb ise külastada hulgiladu ja sealt vajalik kraam hommikuks valmis võtta, et see siis müügile panna. Tavaliselt jõuan koju 19-20 vahel, siis tulevad taaskord kodused toimetused.
Üks naljakas lugu Teie tööst?
Ei teagi kohe, kas see on naljakas või halenaljakas, kuid ühel reedesel päeval sisenes kaubabussi inimene (seda esimest korda), kes palus ühe saia, 2 kg jahu ja siis mainis, et palub võlgu, lisaks soovis ta järgmiseks korraks tellida suure tordi. Kuna müüja võlgu ei andnud, siis järgmist korda pole tulnudki.
Kui vana teie buss on ja kuidas ta siiakanti sattus?
Kui alustasime, siis oli meil buss aastast 1976. Sellega sõitsin täpselt niikaua, kuni 2007. aasta algul soetasime bussid (kasutatud) AS Monopolilt, kes samuti oli aastate eest sellise tegevuse lõpetanud. Nii et esimene vanake pidas meie käes vastu kaks aastat, edasi tuli buss, mille valmimisaastaks oli 1982, temaga pidasime siis ringidel vastu 2011. aasta aprillini. Et ringid toimiksid, sai koostatud projekt maaelu mitmekesistamise meetme alt, et EL toetaks meie uue bussi sisustuse ostu. Saimegi toetust ja praegu teenindame kliente bussiga, mille valmistamisaasta on 1993. Nii et ega tegu eriti uute masinate pole, kuid oleme hakkama saanud ja püüame seda teha ka edaspidi. Kõigi nende aastate jooksul on ring päris ära jäänud vaid kolmel korral ja poolikult oleme olnud sunnitud lõpetama töö kuuel päeval. Muidugi kiidan meie kliente, kes on ootamisvalmis ja neil on alati võimalik saada teavet ka meie bussis asuvalt mobiililt numbril 53985975.
Kuidas kaubabuss selle talve suured külmad üle elas?
Bussiga oli kahjuks kurb lugu 28. jaanuaril, kui see Tuhalaanest kaugemale ei suutnud sõita. Otseselt polnud see külma tõttu, aga pühapäevane Volli remondipäev külmas tasus end ära ja esmaspäeval olin taas ringil. Laupäeval, 4. veebruaril Tartust startides näitas kraadiklaas -31.5, sõidu ajal oli kõige külmem koht Pikasilla ümbrus, kus oli 35 kraadi külma. Kaubabussi oli Volli öösel soojendanud, nii sain selle kerge vaevaga tööle. Sõit külade vahel oli küll ekstreemne, sest kohati andis buss nii palju auru, et midagi polnud näha, kuid kliendid ootasid ja olid ääretult rõõmsad, et neid teenindasime, sest eelmine laupäev läks lörri.
Eks igal talvel ole ekstreemsusi ja tänasin õnne, et detsember möödus suhteliselt soojalt, kuid jaanuar - veebruar on pannud proovile. Õnneks on meie kliendid ääretult sõbralikud ja me oleme alati toonitanud, et meil pole ringide ärajätmiseks mitte vähimatki tahet.
Kas on tõenäoline, et ka kümne aasta pärast vuravad kaubabussid mööda Eestimaa külasid?
On küll ja arvan, et ka meie tegutseme siis veel. Iseasi on see, kes ja kuidas sellist tegevust soodustab. Praegu on vallad vaatamata oma kitsastele oludele meid kütuse ostul toetanud ja selle eest oleme neile väga tänulikud. Kuid sellel aastal on hind nii hüppeliselt tõusnud, et raske on hakkama saada säilitades praeguseid müügihindu.