Teadusaasta on jagatud kaheteistkümneks teemakuuks, mille raames püütakse laiemale üldsusele teada anda vastava teadusharu saavutustest Eestis ja nende rakendustest igapäevaelus.

Viimsi Kool on teadusaasta koostööpartneriks ja suurejooneline start ürituste sarjale anti 23. septembri õhtul üleeuroopalise teadlaste öö raames korraldatud üritusel "Teadlaste Öö Viimsi Koolis", kus teadushuvilised noored koos vanematega said osaleda 10 erinevas teadustoas, mida juhendasid oma ala spetsialistid Tartu Ülikoolist, Tallinna Ülikoolist, Sisekaitseakadeemiast, Eesti Maaülikoolist ja Tallinna Tehnikaülikoolist.

Oktoober - leiutajate kuu

Teadlastele on omane millegi uue loomine ja neis kõigis peitub leiutajapisik. 25. septembril 2011 kuulutasime välja koolisisese leiutajate konkursi. Konkursile ootasime töid, mis lahendaksid kellegi igapäevaelu probleeme või kitsaskohti. Tööde esitamise tähtajaks laekus 28 suurepärast leiutist, mis kõik saadeti edasi üleriigilisele õpilasleiutajate konkursile.

Mõned näited leiutistest:

Elektrooniline seente välimääraja (Markus Puudersell 4.d) - aitab asjatundmatul seenelisel hõlpsalt määrata metsas kasvavaid seeneliike;

Vere proff (Martine Margna 1.f) - aparaat, mis aitab arstidel kiiremini ja efektiivsemalt analüüsida vereproove;

Tööde parandaja (Melany Eesmaa 4.d) - iga õpetaja unistus, pane aga töö masinasse ja ongi kõik!;

Sokkide jalga aitaja ehk sokinäpud (Karl-Ragnar Jürgenson 4.d) - sobib sokkide jalgaaitamiseks nii liigesehaigetele kui ka rasedatele;

Vihmavarjuhoidja (Laura Veensalu 4.d) - seade, mis aitab mugavalt jalgratturil vihmavarju kinnitada;

Pimedatele inimestele mõeldud kell (Rasmus Kaldma 3.c) - seade, mis aitab pimedatel õiget aega määrata;

Õpilase asendusrobot (Jalmar Sirelpuu 1.f) - kui õpilane enam ei jõua koolis käia, siis on asendus olemas!;

Soojendusega talvesaapad (Lisette Koitla 4.d) - külmal ajal kuluvad marjaks ära eelsoojendusega saapad.

Õpilaste ideed olid väga lennukad ja leiutised originaalsed. Teadusaasta meeskond otsustas välja anda leiutajate preemia 1.f ja 4.d klassile ning juhendajate preemiad õpetajatele Maret Laivile ja Merike Sepale.

Sügisesel koolivaheajal oli 3. kasside õpilastel võimalus osaleda Viimsi Kooli koostööpartneri Eesti Maaülikooli poolt läbiviidud töötoas, mis kandis väga atraktiivset nimetust "Kuidas valmistada lihtsat jäätist?". Jäätis on midagi sellist, millest keegi kergelt ära ei ütle, ja kuna töötoas oli võimalik õppida jäätise valmistamist, siis hoolimata koolivaheajas täitusid välja pakutud kohad väga kiiresti. Eesti Maaülikooli doktorandid Sirje Pajumägi ja Anna Denissova andsid õpilastele ülevaate, kuidas ja millest jäätist valmistatakse, mille poolest jäätised üksteisest erinevad ja kuidas neid tööstuslikult toodetakse. Iga osaleja sai valmistada päris oma jäätise ja panna oma teadmised proovile jäätiseteemalises mängus.

"Idee ja disaini" töötuba

2. novembril toimusid teadusaasta ürituste raames IDE töötoad, millest võtsid osa 12.a ja 11.b klassi õpilased. Tegemist oli kahetunnise tootearenduse töötoaga, mille käigus said õpilased ellu viia värskeid nutikaid ideid, kuidas rattasõitu turvalisemaks, mugavamaks või ägedamaks muuta. Tegemist oli põnevate ja arendavate praktiliste töötubadega, milles osalejad said omal käel järele proovida, kuidas valmivad uued tooted ning millist rolli mängivad selles protsessis insener, disainer ja ettevõtja.

5-6 õpilasest koosnevates meeskondades mõeldi välja rattatarviku idee, analüüsiti tarviku sihtrühma, mõeldi välja turunduskanalid, hind, insenertehniline lahendus, kasutatavad materjalid ja disain. Töötoa tulemusena meisterdati uue toote makett, mis kinnitati jalgrattale. Töötuba lõppes valminud mudelite esitluse ja analüüsi ning tagasisidega juhendajatelt.

Gümnasistide ideed olid väga praktilised, millest nii mõnedki võiksid tulevikus realiseeruda. Näiteks pakuti välja sellised ideed, nagu rattapump rattaraamis; lenkstang ja pedaalid, mida on võimalik kokku pakkida; autotajumisandur; vihmakate jne.

Suured tänud töötoa korraldajale Eesti Disainikeskusele eesotsas Diana Tammega ning projekti rahastajatele - Eesti Kunstiakadeemiale, Tallinna Tehnikaülikoolile ja Euroopa Sotsiaalfondile!

November - energeetika kuu

November on kõige pimedam aeg ja kodudes tarbitakse suurtes kogustes elektrienergiat nii valguse kui ka soojuse saamiseks. Tuppa sisenedes paneme lülitist põlema lambi, ühendame mobiiltelefoni laadijaga ja hakkame arvuti abil sotsiaalmeedia võrgustike kaudu sõpradega suhtlema. Kõik see tundub nii lihtne ja loomulik, kuid ilma elektrienergiata jääksid need hüved tarbimata. 11.b klassi õpilased käisid õppekäigul Eesti elektrijaamas projekti raames - "Ümber TERRA CUCERSITA". Projekti eesmärk oli tutvustada noortele põlevkivienergeetikat põlevkivi kaevandamisest elektri ja soojuse tootmiseni. Õpilastele jättis kustumatu mulje Eesti Elektrijaamas toimunud ringkäik, kus anti põhjalik ülevaade põlevkivist saadava energia kohta ja kuidas elekter jõuab lõpuks kodutarbijani.

11. ja 12. klasside õpilased osalesid Eesti Väitlusseltsi poolt korraldatud konkursil, kuhu oodati essee ja/või probleemilahenduse vormis hinnangut Eesti energiamaastiku olukorrale, mõne meie elektritootmises valitseva probleemi tuvastamist ja võimalikke lahendusi antud probleemile ehk siis plaani, kuidas saaks ja peaks Eesti energiamaastik välja nägema selleks, et probleeme ei oleks ja kõik oleks rahul.

Detsember - informaatika kuu

Programmeerimine võib tunduda üsna keerulise ja igava tegevusena, eriti algajatele. Viimsi Kool koostöös Tallinna Tehnikaülikooliga on kolmandat aastast järjest läbi viinud 8. klassi õpilastele programmeerimise algtõdesid tutvustava kursuse "Kraapurid", mis tõestab, et programmeerimine ei pea igav olema! Antud kursuse raames tutvustatakse õpilastele uue põlvkonna graafilist programmeerimiskeelt Scratchi, mis on mõeldud just programmeerimise õppimiseks-õpetamiseks algajatele, eeskätt noortele. Selles on pööratud suurt tähelepanu atraktiivsusele ning multimeedia kasutamisele, võimaldades lihtsalt ja kiirelt luua mänge, animatsioone, koomikseid, simulatsioone jne. Nii saab omandada programmeerimise põhimõisted ja meetodid märgatavalt kiiremini kui traditsioonilise programmeerimiskeele õppimisel. Scratch on loodud Massachusettsi Tehnoloogia Instituudis (MIT) 2007. aastal ja seda kasutavad paljud juhtivad ülikoolid programmeerimise algtõdede õpetamisel. Kursust juhendas Ahti Lohk Tallinna Tehnikaülikoolist.

Põnevaid teadusaasta tegemisi jätkub ka aastasse 2012!

Teadmiskeskus - Viimsi Collegium Eruditionis

Andekus on kingitus ja anded vajavad arendamist. Viimsi Koolis pööratakse tähelepanu ka nendele õpilastele, kes on mingis õppeaines andekamad ja soovivad rohkem teada saada kui õppeakava ette näeb. Gümnaasiumiõpilastel on võimalus oma andeid arendada Viimsi Kooli koostööpartnerite juures toimuvatel kursustel (Tartu Ülikooli Teaduskool, Tallinna Ülikooli Õpilasakadeemia, Tallinna Tehnikaülikooli Tehnoloogiakool), kus on üheaegselt võimalik siduda õpingud gümnaasiumis ja leida endale meelepärane kursus ülikooli juures.

Kuna annete märkamise ja arendamisega tuleb tegeleda juba algkoolis, siis tekkis meil mõte luua päris oma teadmiskeskus, sest alg- ja põhikooli õpilastel ei ole nii palju väljundeid väljaspool kooli. Teadmiskeskuse loomise eesmärk on toetada õpilase mitmekülgset arengut, luues võimalusi täiendavate teadmiste, oskuste ja annete arendamiseks teadmistepõhises huvialaringis.

Collegium Eruditionises tegutsevad noored aktiivsed juhendajad, kes lähtuvad põhimõttest, et iga laps on milleski andekas. Individuaalse lähenemise ja toetava arengukeskkonna kaudu pakume huvilistele võimalusi nii eneseteostuslikuks kui ka vaimseks arenguks. Taoline oma kooli teadmiskeskus ei ole Eesti haridusmaastikul tavaline ja meie tegemisi on vaatamas käidud ka piiri tagant. Septembri lõpus külastas Viimsi Kooli ja teadusringi Taibu laboritundi kõrgetasemeline Euroopa Komisjoni töögrupp, kelle ülesandeks oli välja selgitada, miks Euroopa õpilaste õpitulemused matemaatikas ja loodusainetes langevad ning mida tehakse Viimsi Koolis selleks, et hoida üleval õpilaste huvi reaal- ja loodusteaduste vastu. Detsembrikuu keskel võõrustasime 40-liikemilist haridustöötajate delegatsiooni Soomest, kes osalesid nii teadusringi Taibu naftareostuse likvideerimisel kui ka matemaatikaringi Nupula matemaatiliste jõulukaartide meisterdamisel. Mõlemad töögrupid andsid meie tegemistele kõrge hinnangu ja nende jaoks oli ahhaa-elamuseks, et nii palju lapsi tuleb peale koolipäeva vabatahtlikult ringitöös osalema. Järelikult on noortel huvi ja meie ülesandeks jääb võimaluste loomine, et kõik anded saaksid märgatud ja võimetekohaselt arendatud.

Collegium Eruditionise egiidi all tegutsevad hetkel järgmised teadmistepõhised huvialaringid: teadusring Taibu, mis on saanud haridus- ja teadusministeeriumi tunnustuse teaduse populariseerimisel, matemaatikaring Nupula, matemaatikaolümpiaadiks ettevalmistav kursus Huvitav matemaatika 9. klassi õpilastele, multimeediaring, helidisain ja Viimsi Kooli robootikaring. Collegium Eruditionise teadmistepõhistes ringides arendab oma andeid 180 Viimsi Kooli õpilast ja loomulikult oleme avatud kõigile Viimsi valla õpilastele.

Abikäe on ulatanud meie tegevusele Tallinna Tehnikaülikool, sest nii matemaatikaringi Nupula juhendaja Siiri Mägi kui ka robootikaringi juhendaja Mihkel Pukk õpivad selles ülikoolis. Koostööpartneritega püüame teadmistepõhiste ringide valikut järgmisel õppeaastal veelgi laiendada ja mis saaks olla veel parem kui areng vastavalt oma võimetele.

Viimsi Kool on alustanud koostööläbirääkimisi ka Eesti Muusika- ja Teatriakadeemiaga ning loodetavasti 2012. aasta jaanuaris-veebruaris jõutakse koostöölepingu allkirjastamiseni, mille sõlmimine avardab senisest veelgi enam koolimuusika ja -teatri võimalusi.