Antud mahukas dokument peaks olema üleval valla kodulehel, et iga asjast huvitatu saaks seda süvitsi lugeda ning selle alusel oma arvamusi ning mõtteid sättida.

Kool saab tegutseda ainult siis, kui koolipingis istub õpilane, keda õpetada. Risti Põhikooli õpilaste arv on viimase 12 aasta jooksul vähenenud 57%: kui 2001. aastal oli koolis 146 õpilast, siis täna on neid 62. Õnneks on õpilaste arvu langus viimase kolme aasta jooksul aeglustunud ja selline õpilaste arv püsib rahvastikuregistri andmete põhjal veel seitse aastat, kuni 2020. aastani.

Kas 60-65 õpilast on põhikoolis optimaalne? Kas järgneva seitsme aasta jooksul kasvab õpilaste arv sajakonnani? 2008. aastast rakendunud üldharidussüsteemi rahastamismudeli alusel kaetakse riigi poolt õpetaja töötasu kui I ja II kooliastmes (1.-6.klassis) on keskmiselt vähemalt kuus õpilast ja III kooliastmes (7.-9.klassis) on keskmiselt vähemalt kümme õpilast klassis. Sel aastal Risti Põhikoolis õpilaste arvu pealt riigipoolse õpetajate töötasuga välja ei tule ja puuduva tasu maksab omavalitsus.

Aastane õpetajate töötasu on 137 000 eurot, millest riik maksab 108 000 ja vald 29 000 eurot (21%). Sarnane olukord on ka Padise Põhikoolis, kus õpib 69 last.

Kas vallavolikogu, vallavalitsus ja kogu valla maksumaksjatest elanikkond on sellise olukorraga nõus või tuleb otsida optimaalsemaid variante? See on kokkulepete ja arutelude küsimus ning arutelu raamistiku annab just ajutise hariduskomisjoni esimehe kirjutis.

Ma loodan väga, et vallavolikogu optimaalse hariduse käekäigu aruteluga ei kiirusta, vaid annab selge ja pikemaajalise läbirääkimiste ajakava. Usun ümarlaua arutelude tulemuslikkusesse. Ainult nii, koostöös ja konsensuses, saame kõigi osapooltega targalt tegutsedes leida meie vallale arukad haridusasutuste arengusuunad.

Elukorraldus ei sõltu ainult rahast. Eluväärtused koosnevad tuhandetest tahkudest, mis kokku pannes moodustavadki inimväärse elukeskkonna. Kas väikesel põhikoolil, väikesel vallal, väikesel riigil, väikesel planeedil on võimalus ja õigus eksisteerida? Kas väga hästi toimivat süsteemi on arukas hoida või ära lõhkuda? Üheksa korda mõõda ja üks kord lõika!