Selle põhjal on vallavalitsus jaotanud teede renoveerimise nelja suurde gruppi:

  • kruusateede renoveerimine;
  • mustkattega teede taastamine;
  • vee- ja kanalisatsiooni tööde raames tänavate taastamine Luigel;
  • tänavate ehitamine ja korrastamine Kiili alevis.

Lisaks eelpoolmainitule on erilise tähelepanu all veel ka Rätsepa ja Metsa-Allika piirkonnad, kus püüame luua korralikku taristut koostöös kohalike elanikega. Samuti on osa tänavaid Kiili alevis renoveeritud juba varem, 2011. aastal vee- ja kanalisatsiooni tööde käigus, kuna oli soodne võimalus kasutada kohale toodud tehnikat.

Sellel aastal on teedele ja tänavatele kulunud juba 307 000 eurot (võrdluseks: 184 000 eurot 2009. aastal), mis sisaldab ka Kiili valla teede hooldamise ja jooksva remondi kulusid (hööveldamine ja lumetõrje).

Järgmiseks aastaks planeeritav summa on 344 000 eurot, kuid samas tuleb arvestada teede ehituse ja renoveerimise tõusva hinnatasemega.

Tehtud ja tegemisel

Vallas teostatud teede-tänavate ehitusest ja remondist on meil varemgi juttu olnud ja üleüldises pildis on 2012. aasta olnud üsna töörohke:

• ÜVK raames on Luige aleviku tänavad saanud või kohe saamas uued kruusa- või mustkatted;

• kapitaalremondi läbis Luige alevikus Männi tn algus ja pärast vana soojaküna likvideerimist saab ka Põllu tn 2013. aastal pinnatud mustkatte;

• Kiili alevis said uue asfaltbetoonkatte Kurna tee algus ja freespuruga kaeti Ristiku tn;

• Karja tn, Maksimäe tn, Lasteaia tn ja Pargi tn teepeenrad on kaetud freespuruga;

• Piissoo tee, Luha-Salu tee ja Nabala-Patika tee algusosas on taastatud kruuskate;

• plaaniväliselt tõi kooli algus kaasa vajaduse ajutise jalgtee ehitamiseks, mille kaudu saaksid Maksimäe tn, Allika tn, Metsa tn lapsed lasteaeda ja kooli;

• kergliiklustee ehitustööd, mis ajutiselt AS Elioni tõttu peatusid, jätkuvad samuti veel sellel aastal.

Lisaks tahaks alustada Mõisaküla aiandusühistule uue juurdepääsutee rajamist või õigemini vana tee korrastamist, mis pikendab Väljamäe tee läbi metsa ja jätkub Oti asumi kaudu Kurna-Tuhala teele. Põhjuseks asjaolu, et praegu sellele piirkonnale ühendust pakkuv Rae vallale kuuluv Õlleköögi tee on väga halvas seisus, naabervald ei soovi seda ise renoveerida ja tahab selle pikemas perspektiivis üle anda maanteeametile.

Ühtlasi võimaldaks uus tee elanikele mõistliku juurdepääsu Kiili alevi suunal, sest hetkel on Kiili valla kui terviku mõttes tegu geograafiliselt täiesti äralõigatud piirkonnaga.

2013. aastal oleme planeerinud ehitada välja Lasteaia tänava jalgtee koos tänavavalgustusega, et tagada jalakäijatele turvaline ja ohutu lasteaiaja koolitee. Tahame juhtida tähelepanu ka sellele, et Karja ja Maksimäe tn teepeenrad ei ole mõeldud autode parkimiseks, vaid jalgsi ja jalgrattal liiklejatele ohutumaks liiklemiseks kitsastel tänavatel.

Samuti kavatseme renoveerida sellised kruusateed nagu Siberi-Sillaotsa, Siimu-Paali tee ja lõiguti veel mõned. Nendel teedel sõidab kooliperioodil mitu korda päevas koolibuss, mistõttu on oluline, et buss ei jätaks seoses kehvade teeoludega sõitu pooleli.

Luige eritasandilise ristmiku ehitusega on muutunud osaliselt liiklusskeem Luigel ning teatud tänavate liiklusintensiivsus kasvab oluliselt. Seetõttu läheb renoveerimisele näiteks Küttimi tee, mis on olnud probleemne juba aastaid.

Vihm rikkus teid

Vald on püüdnud paljudele teede seisukorda puudutavatele ettepanekutele ja elanikelt laekunud palvetele reageerida võimalikult operatiivselt. Eriti viimasel ajal on olnud palju telefonikõnesid ja e-kirju, kus kohalikud elanikud kurdavad ja tunnevad muret teede kehva olukorra pärast ja teed on tõepoolest hullus seisus. Erakordselt vihmane suvi ja sügis on kahjuks aidanud kaasa kruusateede kiirele lagunemisele ning tehnoloogiliselt ei ole märjal ajal võimalik nende parandamiseks midagi väga tõhusat ette võtta.

Ehkki lõviosas on mureks liigne vihm, siis esineb suvel ka tolmuprobleemi. Vihmane suvi võimaldas pisut hoida kokku tolmutõrje pealt, mille peale küll mõned elanikud pahandasid, kuid kokkuhoitud summa eest ja väikse lisarahastusega kaeti freesipuruga Rätsepa elamurajoonis tervelt 1 km ulatuses kaks teelõiku. Tolmutõrje maksumus on paraku suhteliselt kõrge ja selle mõju väga lühiajaline, mistõttu tegu ei ole kuigi mõistliku investeeringuga, samal ajal kui ainult mõne sentimeetri paksune freeskate parandab nii tee üldist seisukorda kui vähendab olulisel määral tolmamist ja seda mitmeks aastaks.

Teede hooldus on paraku mõnes paigas ka takistatud ja raskendatud, sest paljud vallas asuvad teed on lõiguti eraomandis.

Siinkohal teadmiseks kõigile maaomanikele: kui te soovite, et erateed oleks edaspidi hooldatud nii suvel kui ka talvel Kiili valla poolt, siis tuleks need asjakohase õigusaktiga üle anda Kiili vallavalitsusele. Ainult sellisel juhul on võimalik saada ka riigieelarvest lisainvesteeringuid teede ehituseks ja renoveerimiseks, mis võimaldab rohkem teid korrastada.

Eelnevaga tahtsime anda ülevaate, mida vallavalitsus teeb ja kavandab, et olukord meie teedel paraneks. Igal sügisel, kui teeme kokkuvõtteid tehtud töödest, ja enne uue aasta eelarve vastuvõtmist, planeerime täpsemalt järgmise hooaja töid, millest tahame ka edaspidi Kiili rahvale teada anda. Sama süsteemselt edasi tegutsedes on meie valla teed 3-4 aasta pärast oluliselt paremas seisus, on korrastatud ja rajatud tee äärtesse kraavid ning puhastatud truubid ja meeter-meetrilt saab enamik teid ka musta katte.