Sellele küsimusele ei saa vastata ülejala. See on meie ühine vara ja kõigepealt tuleb neid korralikult juhtida. Ei saa olla nii, et müüme odavalt maha ja las teised juhivad.

Hea peremees teeb ikka asjad enne kodus korda. Me ei või käituda nii, et juhtide tasu pealt hoiame aastas mõnikümmend tuhat kokku ja siis müüme mõnikümmend miljonit odavamalt maha.

Aga sinnapoole see kisub. Alles siis, kui asjad on korras, võiks mõelda, et mida omada 100% ja mida 51% ning mida ei peaks üldse riik omama.

Ja kui müüa, siis tuleks küsida, kas meil on see raha kuhugi targemasse kohta investeerida.

Ei oleks ju mõistlik näiteks müüa maha olemasolev raudtee, kus sõidavad rongid, ja ehitada saadud raha eest tühjaks jääv Rail Baltic. Korra me juba müüsime Telekomi ja ostsime samal ajal raudtee. See ei olnud just mõistlik tegevus.

Jaan Pillesaar, IT-ettevõtte Helmes omanik

Mina ei näe praegu küll ühtegi riigiettevõtet, mille kuulumine riigile oleks maksumaksja rahakotile kuidagi kasulik. Kõige halvemad näited, mis kohe meelde tulevad, on Tallinna Sadam, Estonian Air, Elron, Eesti Energia. Kõigi nende kuulumine riigile on maksumaksjale pikas perspektiivis kahjulik valik.

Samuti tuleks lõpetada igasugune transpordi subsideerimine maksumaksja raha eest. Kui subsideerimise lõpetamisel mõned vaesed kodanikud hätta jäävad, saab subsideerimiseks kulunud raha eest neile osa piletikulu kompenseerida. Igal juhul oleks mõistlikum lahendus kui praegune.

Raivo Vare, ettevõtja, Eesti Raudtee nõukogu esimees

Erastamine ei tähenda vaid strateegilisele omanikule müüki. Ka börsile viimine, isegi osaline, on erastamine. Osaliseltki börsile viimine oleks abiks praegu kõne all olevate probleemide vältimiseks. Tallinna Sadam ja Eesti Energia kohe kindlasti tuleks viia börsile vähemusosalustega. “Jätta rahvale” on juba olemuslikult eelarvamuslik küsimuse püstitus. Kõik riigi osalused, ükskõik kui suured, on rahva omad, sest pole eraldiseisvat riiki, ta on vaid rahva organiseeritud esindaja.

Teiseks, “rahvale kuuluvates” ettevõtetes on jamad, nagu näha, vägagi võimalikud. Seega pole probleem omandis, vaid hoopis juhtimise korraldamises. Üldine reegel võiks olla, et opereerivad firmad võiks erastada. Infra/taristuettevõtted võiks börsistada kuni 49% ulatuses.

Jaan Puusaag, ehitusvahtude tootja Krimelte suuromanik

Erastama erastamise pärast ei peaks midagi. Pole kindel, et selle rahaga midagi tarka tehakse ja lõpuks pole ühte ega teist. Kui suudetaks tagada juhtimise tase, siis pigem oleks kasulik dividenditulu pikas perspektiivis.
Keskenduma peaks sellele, kuidas tagada juhtimise kvaliteet