Eesti ulmefilmid on väärt vaatamist

 (3)

Eesti ulmefilmid on väärt vaatamist
Lembit Ulfsak mängib Raul Tammeti lühifilmis “Pulmapilt” vaikivat peaosalist..

Haapsalu õudus- ja fantaasiafilmide festi­val (HÕFF) näitab nii unustusehõlma vajunud Raul Tammeti ulmelisi lühifilme kui ka 1987. aastal valminud Marek Piestraki seiklusfilmi “Madude oru needus”.

Sel reedel, 27. aprillil algav seitsmes HÕFF teeb sügava kummarduse Eesti žanrifilmile – filmiarhiivist on üles kaevatud suurel ekraanil seni näitamata Raul Tammeti ulmelise koega lühifilmid, mis ühtedena esimestest Nõukogude Eestis mõtisklesid filosoofilisel moel UFOde võimalikkuse ja inimkonna lähituleviku üle.

Raul Tammetil on esikohal inimene

1949. aastal sündinud Raul Tammeti nimi paistab silma eelkõige tema Eesti telefilmiklassikasse kirjutatud teoste nagu “Tartu maraton 1983” ja “Küljetuul” järgi.

Vähem teatakse Tammeti 1970ndate ja 1980ndate vahetusel valminud lühifilme “Kiri Giuliale”, “Soolo” ja “Pulmapilt”, mida võib mõtteliselt võtta ka ühtse tervikuna oma tingliku teispoolsuse atmosfääri kujutamise poolest.

Kõigi kolme filmi peategelaseks saab pidada inimest oma tugevuste ja nõrkustega, kõigi kolme puhul paistab silma lavastaja soov meile midagi öelda, jättes õhku selge vastuseta küsimused. See aga tekitab salapära ja huvi – mis ekraanil toimub ja mis hakkab toimuma?

Varem oli Eestis sellise teoga ehk kõige paremini hakkama saanud Grigori Kromanov oma 1979. aastal valminud “Hukkunud Alpinisti hotellis“, kuid Raul Tammeti lähenemine tulnukateemale oli peenem, mitmetasandilisem ja ehk huvitavamgi.

Seotud lood:

Tammet oli esimene Tallinna Riikliku Konservatooriumi lavakunstikateedri lõpetanu, kes suunati tööle stuudiosse Tallinnfilm, kus ta oli ametis 1977. aastani.

Sealt edasi õppis ta Moskva Kõrgematel Stsenaristide ja Režissööride Kursustel, mille raames tehtud kursusetöö “Kiri Giuliale” (1978) imponeeris ka Nikita Mihhalkovile.

Tammetile andis see tõuke teha järgmised lühifilmid “Soolo” (1979) ja “Pulmapilt” (1980). Mõlemad linateosed tegelevad nii inimese ja surma kui ka inimese ja kaduva aja seostega.

Lühifilmi “Soolo” aluseks on võetud Peet Vallaku üks parimaid novelle “Lodjavahi surm”, kus on tunda teispoolsuse ­hõngu.

Vaataja adub seda kõike filmis iga ihuliikmega inimeste päevategevuste kaudu nagu puulõhkumine, voodis lebamine, kas või trepil käimine.

Loo peategelase Parvevahi (Andrus Rüütlane) karakteri kaudu astutakse ühe jalaga irreaalsusesse, jäädes teisega siiski pärismaailma. Kas ekraanil näidatav on filmitegelaste ettekujutuse vili või tegelikkus?

Loe veel

Sellele küsimusele vaataja ekraanilt aimu ei saa – nagu Tammeti loomingule omane.

Peaaegu sõnatu filmi episoodilises tulnukarollis võib näha Gunnar Grapsi, kes tegi teosele ka muusika. Oma osa filmi kummastava atmosfääri loomiseks annab Mikk Mikiveri kehastatud, voodis halvatult lebav ja kähisevat häält tegev Aati tegelaskuju.

Igati mõtlemapanev, vaikne ja äraviiv meditatsioon inimkonna tuleviku teemadel.

“Pulmapilt” on üks tõeline tulnukafilm

Tammeti järgmine lühifilm “Pulmapilt” (1980) on võrreldes kahe eelmisega tehtud juba värviformaadis ning on siinkirjutaja arvates ainus eestlase tehtud film, mis pretendeerib tõsiseltvõetava tulnukafilmi tiitlile pärast Kromanovi “Hukkunud Alpinisti hotelli” (1979).

Filmi keskne tegelane on Rein Areni mängitud Ants, kes veedab üksinduses vanaduspäevi kindla elurütmi järgi. Ühel päeval leiab ta maja kõrvalt Tulnuka.

Tulnukmees (Lembit Ulfsak) on ajarändur ja otsib teed tagasi oma aega. Temaga suheldes saab Antsule selgeks, et senisel ajamõistel pole mingit tähendust Suure Kõiksuse ees.

Kaasajal küllaltki äraleierdatud minevikku ja tulevikku hüppamise teema on Tammeti draamas lahendatud intellektuaalselt ja leidlikult.

Tulevikumees viib Antsu ajas aastakümneid tagasi külapulma, kus saab selgeks, miks Antsu elu on läinud nii, nagu see on läinud.

Kahjuks ei näinudki filmi lõpptulemust Tammeti filmide operaator Jüri Garšnek, kes koos teise režissööri Tiit Bergi ja ühe osatäitja Raili Jõeäärega uppus lõbusõidul oma pisikese purjekaga Virtsu külje all.

Raul Tammeti “Soolot” ja “Pulmapilti” näeb HÕFFil 28. aprillil kell 14.15.

Nende filmidega seotud olnud inimesed kohtuvad ka publikuga.



HÖFF

Festival Haapsalus

- 27.–29. aprillini Haapsalu Kultuurikeskuses.

- 30 filmi, neist 20 täispikad.

- Esindatud on 15 riigi filmid, kaugeimad on Argentina ja Jaapan.

- Festival avatakse ametlikult 27. aprillil kell 19 Haapsalu Kultuurikeskuse ees kuulsa Michael Jacksoni “Thrilleri” zombie-tantsuga.

- Raul Tammeti ulmefilmid on eesti keeles, ingliskeelsete subtiitritega. Filmidel “Madude oru needus” ja “Jackpot” on ka eestikeelsed subtiitrid, teised HÕFFil linastuvad filmid on originaalkeeles ja/või ingliskeelsete subtiitritega.

- Üritus on pühendatud Eesti juurtega Ameerika filmimehele Bill Rebasele.

- Festivali külastab Poola režissöör Marek Piestrak, kellega kohtuvad ka teised filmigrupi liikmed.

- Lisainfo festivali kohta: www.hoff.ee.

Osta koos Maalehega praktiline käsiraamat taaskasutamisest hinnaga vaid 4,99 €!
Vaata lähemalt

Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare