Elokäuk – aamen, aamen, halleluuja...
Mulle meenus etendust vaadates taas see saamide kohta räägitav lugu, kuidas nad lasid ennast ristida suurema vastuhakkamiseta. Koos ristimisega said kaela pisikese risti. Tegid sellest kohe õngekonksu ja püüdsid seni, kuni mõni kala konksu minema viis. See kalarahvast ei kurvastanud – nad läksid preestri juurde ja lasid ennast uuesti ristida.
Maarahva kiituseks
Lavastus kui rituaal
Võib-olla mulle tundus, aga kaldun arvama, et selle lavastuse juures tegeldi sõnarežiiga. Muidugi on igal näitlejal oma loo jutustamise stiil ja nägu, aga nii meeste kui naiste toonides ja rütmivahetustes kuulsin mingit ühist mõjuvat sarnasust. Sellist kaasakiskuvat ja kuulama sundivat. Näitlejad teadsid, mida ja miks nad räägivad. See, kuidas kõik need lood olid lavale rütmistatud, mõjus lisaks muule nii, nagu vaataks kuivas ja soojas istudes muutlikku ilma. Päike, vihm, siis mõlemad koos, siis raju ja siis vaikus...
Lavastuses saab labidas rituaaliriistaks, muutub näitlejate käes relvaks ja aeruks, on sümboolne võitlusriist tapmiseks ja enesekaitseks. Hageris käis peast läbi ka labidas kui meie ellujäämise sümbol – kraavid ja maaharimine, ka hauakaevamise riist ja maa-aluse varanduse leidmise riist... Labidalt sai Lauri Kaldoja värvi, et enda silm siniseks teha, ja Katariina Tamm huulepuna, et see huultest mööda näole jälje jätaks. Üks rekvisiit oli veel, aga kui labidas oli igaühel oma, siis võrk oli üks. See oli võrku püüdmise kujund minu jaoks, võrgutamine, aga ka kostüüm selles loos.
Kui poole peal olid näitlejad end seljaga publikusse mänginud ja igaüks oma aknast lugu jutustas, sain aru lavastaja ja näitlejate meisterlikkusest. Publik kuulas, oli kuulama lavastatud ja mängitud. Või manitsetud või lauldud või hüütud või sosistatud, ehmatatud... Jah, just ehmatatud ka, sest räägitud lood ei olnud mingi ninnu-nännu, vaid ka sellest, kuidas teekaaslaseks osutunud ingel lapse jõkke uputab või öömaja andnud mehe maja maha põletab. Selle loo mõte, mis ka otse välja öeldi, oli: “Ära vannu jumalat enne, kui sa tead tema nõu.”
Üsna mitu jutustatud lugu rääkisid vaestest ja rikastest. Võimalusest muuta oma eluaset, nagu oli öeldud ühes jutus – eluase siis tähenduses, et kas on võimalik muutuda paremaks. Kui asetada see küsimus ühiskonna konteksti ja küsida, kas on võimalust muutuda ja elada eetilisemalt ja heatahtlikumalt koos ka kapitalismi laineharjal, siis lavastuse lugudest sai küll vastuse, et kõik on võimalik. Küllap meie geenides on esivanemate tarkus alles.