“Muuseumiöö pakub suurepärase võimaluse inimestele tutvustada ja paljudele meist ka endale meenutada, millised olid ühissõidukid eelnevatel kümnenditel nii meil kui ka välismaal,” lausus ajalooliste busside entusiast Piibur. “Hea õnne korral saab kuni keskööni retrosõidukitega ka lustisõitu teha – käivituma soostuvad bussid ja “marsad” sõidavad vaba graafiku alusel bussijaamast Laagna teele ja tagasi.”

Huvilistele on uudistamiseks kohale toodud näiteks 1956. aastal ehitatud ja toonases Nõukogude Liidus esimesena spetsiaalselt kaugliinideks mõeldud buss ZIS-127, mida omal ajal nimetati kiirendamisel kostuva mootorihääle tõttu “reaktiiviks”. Eestis sõitis too konkreetne buss algselt Tallinn-Leningradi liinil, seejärel alates 1965. aastast oli kasutusel Kuusalu kolhoosi reisibussina, millega Piiburi sõnul korraldati näiteks Musta mere äärseid puhkusereise.

“Rahvale esitlevad ennast veel 1960. aastatest tuttav “sabaga” punane Ikarus Lux, 1970. ja 1980. aastatel linnadevahelisi liine teenindanud ja äsja täielikult renoveeritud puna-valge Ikarus 255 toonase hüüdnimega “akvaarium” ning viimane Tallinna kollane linnaliinibuss ehk Ikarus 260,” tutvustas Piibur.

Samuti on tutvumiseks väljas ja lõbusõitu tegemas kaks Latvija mikrobussi ehk niinimetatud “marsat”, mille ootejärjekordi Tallinnas Viru väljakul ilmselt veel paljud mäletavad. “Kollases linnadevahelises “marsas” müüdi pileteid mäletatavasti aparaadist ning rohelises linnasiseses sõidukis sai pileteid juhi käest rullist tõmmatuna, üks pilet maksis 30 kopikat,” tuletas Piibur meelde nende 1980. aastate nostalgiasõidukite reisijakogemust.

“Välismaistest” bussidest on tutvumiseks väljas 1962. aasta Volvo SKV Katrinenholm ja Saksamaal 1976. aastal ehitatud Setra S80. “Näiteks SKV Katrinenholm on kuulu järgi just see mudel, millega Tommi ja Annika Pipi Pikksukale Segasumma suvilasse külla sõitsid. Setra S80 on aga väiksem ja mugavam buss, mida regulaarliikluses niivõrd palju ei kasutatudki ja seda tunti omal ajal pigem kui “mõnusalt reisimise bussi”,” lisas Piibur.