Oleg Lojevski teatrikunsti laboratoorium Eestis
Nüüd on teatri otsustada, millise nähtud eskiisiga hakatakse edasi tegelema, et see jõuaks publiku ette ja teatri repertuaari. Laboratooriumi aitas nõu ja jõuga Eestisse produtsent Märt Meos.
Siinkohal tuleb seletada, et näidatud eskiisid olid tegelikult alguse, sisu ja lõpuga lavastused, kus olemas nii kujundus, kostüümid, valgus, muusikaline kujundus ... kõik see, mis ühest lavastusest lavastuse teeb. Üks erinevus, mis vähemalt minul eskiise vaadates ununes, oli see, et näitlejad mängivad, tekstiraamat näpus toeks.
Venes kuulsate teatrilaboratooriumide hingestaja Oleg Lojevski sõnul on taolise ekperimendi käivitavaks jõuks loominguline stress. Teatakse, et mõne päeva ja prooviga tuleb jõuda esietenduseni – see teadmine ei lase kellelgi ennast lõdvaks lasta ning harjunud rutiin ja stambid kaovad.
Taolistel laboratooriumidel on palju häid omadusi. Tänu Ugala omale tõlgiti eesti keelde neli uut kaasaegset näidendit. Näitlejad ja teatrimeeskond said tuttavaks viie omanäolise lavastaja, nende käekirja ja töömeetodiga.
Kõigile on see kokkusaamine. On enese kokkuvõtmine.
Dmitri Danilovi “Mees Podolskist”
Keldrisaalis
Lavastaja Semjon Serzin on ka dramaturg ja näitleja. Serzin on lavastanud paljudes Venemaa teatrites ja teda on tema tööde eest nomineeritud Kuldse Maski auhinnale. Näidendi tõlkis Tiit Alte. Mängisid: Tarvo Vridolin, Janek Vadi, Peeter Jürgens, Semjon Serzin, Elina Purde.
Lavastuse ja näidendi põhihoovus oli kantud sellest, kuidas me elame oma igapäevase elu ära, unistades kättesaamatust, ja unustades, et päris elu on meil nina all. Miski see meeldetuletus sealt kõigile, et ei pea kogu aeg tormama nagu orav rattas sooviga olla parem, vaid peaks igas päevas leidma aega peatumiseks. Märkamaks imelist meie ümber. Näidend tõi meelde Kafka “Protsessi”, kus süütu inimene on süüdi.
Mõne proovipäevaga sündisid tervik ja erilised, näitlejate varasemate osatäitmistega võrreldes õnnestunud osajoonised.
Ivan Võrõpajevi “Päikesetriip”
Proovisaalis
Lavastaja Elena Nevežina, Moskva Kunstiteatri Stuudiokooli (Škola-studija MHAT) õppejõud, kelle loomingut mängitakse paljudes Venemaa teatrites. Ugalas mängisid Jaana Kena ja Aarne Soro.
Ilmselgelt keeruline, inimese psüühikat lahkav näidend. Lavastaja ja näitlejate otsingu suund, kooselamise talumatu kerguse leidmine sai selgeks. Materjal nõuab süvenemise aega. Vaheajajuttudest selgus, et näidend on plaanis lavastada Eesti Draamateatris.
Valeri Šergini “LiTCiD – Pole tUЛi”
Kammersaalis
Lavastaja Aleksandr Sozonov on ka telerežissöör. Kirill Serebrennikovi õpilane. Enne teatrikooli astumist omandas doktorikraadi majandusteaduses. Näidendi tõlkis Tiit Alte. Mängisid: Henessi Schmidt TÜVKA 3. kursuselt (Aljona), Marika Palm (Angelina), Terje Pennie (ema), Kadri Lepp (Julia), Triinu Meriste (boss) ning Karl Kena (Mees ja karumaskis mees)
Lavastus ja nähtud tulemus tabasid meie aja pulssi mu meelest teravalt ja täpselt. Eestis hetkel sellist lavastust pole. Paradoksaalne, et kasutatud lavastusvõttestikku saab iseloomustada kui ekspressiivset ja väljakutsuvat, väljapakkuvat. Selle saaks liigitada ju noortepäraseks, aga mõjus mulle, vanale mehele, igatahes puudutavalt, pani mõtlema ja mõistma.
Peaosaline vedas käima kogu lavastuse ja naiste trupi, just nii nagu see peab olema heas etenduses. Ta oli iga hetk kohal, ja isegi see, kui viskas mängides käest tekstiramatu ning ühel ajal seda lavapõrandalt otsis, tundus lavastuse kontseptsiooni osa olevat. Me kõik otsime oma kohta elus, oma isiklikku teksti. Ka panid eskiis ja materjal mõtlema armastuse tähenduse muutumisele või hoopis sisu muutumatusele tänases päevas.
Andrei Ivanovi “Tütarlaps kutsekast”
Väikses saalis
Nikolai Gogoli “Revident”
Suures saalis
Eskiis oli selge eesmärgiga katsetus, kas on võimalik mängida klassikalist “Revidenti” viie mehega suurel laval nii, et see oleks huvitav. Vastus on minu meelest: “Jah!” Meeste kiired ümberkehastumised olid huvitavad vaadata. Naisteks moondumine on naljakas, rääkimata sellest, kui koogutaja on inimene arvatava ülemuse ja võimu ees.
Klassikal on hea omadus olla kaasaegne.