Tootmisse masinad ei jõudnud, küll aga sai kaubamärk tuntuks kahetaktilise abimootoriga jalgrataste tootjana. Neid valmis mõne aastaga kümneid tuhandeid ja lühendile D.K.W. anti rahvasuus uus tähendus: Das Kleine Wunder, väike ime. 1928. aastaks oli DKW tõusnud suurimaks tsiklitootjaks.

Just nendele väikestele imedele on pühendatud Türi vanaratta seltsingu tänavune näitus. DKW tsikleid on näitusesaalis välja pandud paarkümmend, neist vanim aastast 1923 ja noorim aastast 1953, rääkis vanaratta seltsingu liige Priit Kasikov.

1930ndatel olid DKW rattad Eestis ühed enimmüüdud, konkureerides Harley-Davidsoni, Indiani ja NSU masinatega. 1940. aastaks oli DKW tõusnud arvukuselt teiseks mootorrattamargiks Eestis (409 tk) NSU tsiklite järel (435 tk). Mitmed DKW tsiklid olid sõja ajal kasutusel armeemootorratastena ning jäid seetõttu sõjakeerises Eestisse. Ka sõjajärgses Tallinnas tegutsenud taksoautod olid tegelikult Saksamaalt rekvireeritud DKW F-seeria masinad.

Lisaks ratastele ongi näitusel näha ka puukerega auto F5 jäänused ja muud nodi. Mootorrattaid on näitusele andnud omanikud Võhmast, Pärnust, Nõost, Tallinnast, Varbolast ja Narvast.

“Pooled on ilusad ja korralikud, teised ajast räsitud ja puuduvate osadega,” iseloomustas Kasikov eksponaate. Igal rattal on jutustada oma lugu.

Pärast Teist maailmasõda võtsid võitjariigid Nõukogude Liit, USA ja Inglismaa DKW rattad tootmisse oma kaubamärkide all. “Nõukogude Liidu sõjajärgsed põhilised tsiklimudelid Moskva 125 ja IŽ 350 on pea sajaprotsendiliselt DKW mudelite koopiad,” lausus Kasikov.

Näitus, mille on kokku pannud Türi vanaratta seltsingusse koondunud mehed Ilmar ja Margus Tiitsmaa ning Priit Kasikov, avatakse 15. mail kell 15 aadressil Kohtu 4 (vallavalitsuse kõrval) ja jääb avatuks 12. juunini.