Rollimängudes jäljendasid lapsed prügiautode jäätmevedusid prügikastidesse ja värvilistesse mängukonteineritesse. Lisaks soetati projektiga vajalikke vahendeid, mida saab kasutada edaspidigi: kolmeosalised prügikastid, kiirkomposter, õpperaamatud, mänguprügiautod.
Poopuu sõnul mõjus lastele väga emotsionaalselt õppelavastus „Prügihunt ja superjänes”, kus elati kaasa metsaelanike ohtlikele olukordadele, mida oli põhjustanud metsa veetud prügi. „Juhtumitest räägiti elavalt omavahel ja kodustelegi,” kinnitab Poopuu.

„Pärast õppefi lmi vaatamist kinosaalis tulid samad käpikloomad laste kunstitööde näitusele, kus nad laste abiga õppisid, milliseid jäätmeid uue asja loomiseks kasutada.

Lastel oli võimalus mängulistele tegelastele, hundile- jänesele, näidata oma oskusi prügi sortimisel uude kolmeosalisse prügikasti,” toob Siiri Poopuu näite eakohastest tegevustest.

Kõik eelnimetatu lubaski suunata laste ja personali keskkonnateadlikkust meelte kaudu ning ise kogedes, avastades ja toimetades.

Liivakastiservad taaskasutatud plastist
Ettevõtmistega tulid kaasa ka lasteaia personal ja vanemad. „Keskkonnaameti rändnäitust uudistas enamik lapsi ja nende vanemaid, näiteks ankeetküsimustele pidi koos lapsega leidma eksponaatide seast õiged vastused. Loosi teel sai 16 vastajat Keskkonnaametilt ja lasteaialt auhinnaks loodus- ja keskkonnahariduslikke lauamänge, raamatuid ja töövihikuid.”

Üks mõjusaim tulemus oli teadlikkus jäätmete taaskasutusvõimalustest. „Selgem on plastpakendite eraldamise vajalikkus üldprügist, sest sellest toodetud materjalist plastrex on tehtud ka meie lasteaia liivakasti servad.”

Siiri Poopuu kinnitusel on projektist reaalne kasu lasteaiale ka see, et personal on keskkonnateadlikum ning väärtustab taaskasutust ja säästlikkust rohkem. „Näiteks sellelgi õppeaastal tarvitame trükikojast annetatud praakjäätmeid. Kokku köidetud töövihikud ja töölehed tähtede õpetamiseks on kasutusel terve õppeaasta, ikka Keskkonnasipelga moodi.”
Laste silmaringi avardas kõige rohkem prügilas, jäätmejaamas ja taarapunktiautomaadis kogetu. Nad said esmaseid teadmisi looduses lagunevast ja mittelagunevast prügist, biojäätmete kõdunemist kiirkompostris ja mulla kasutamisest.

KIKi toel on Türi lasteaiad korraldanud lastele keskkonna- ja loodushariduslikke ettevõtmisi ning soetanud õppevahendeid. „Oleme tänulikud, et meile on eraldatud vajalikud sihtfi nantseerimistoetused. Praegu saab KIKi toel osaleda loodushariduskeskuste õppeprogrammides ning seda võimalust kasutame agaralt. Taotlemine ja aruandlus elektroonilises andmebaasis KIKAS on hästi koostatud, loogiline ning abistavate viidetega. Vajalikku tuge oleme saanud KIKi teabepäevadel ja Järva maakonna spetsialistilt.”

Millised eakohaseid tegevusi korraldati?

  • Vahetud õppekäigud prügilasse, jäätmejaama ja taaraautomaadi juurde.
  • Õppeprogramm „Appi, jäätmed!” ja videofi lmid prügi sortimise õpetamiseks.
  • Keskkonnateemaline rändnäitus „Mis saab prügist ja jäätmetest edasi?”.
  • Praktilised tegevused prügi sortimisel.
  • Katsed jäätmete ja biojäätmete lagundamisel mullas ja kiirkompostris.
  • Meisterdamised jäätmetest ja näituse korraldamine.
  • Raamatu „Põnevad prügilood” lugemine.

Türi Kesklinna lasteaia lapsed õppisid jäätmeid sortima
Projekti elluviija: Kesklinna lasteaed
KIKi toetus: 1925 eurot keskkonnaprogrammist

Jaga
Kommentaarid