RKM Teami tegevjuht Raigo Sepp tunnistab, et paaril viimasel aastal on eestlaste mõtteviis siiski õigele rajale tagasi pöördunud. "Alustasime lumekoristusteenuse pakkumisega kuus aastat tagasi ning tollal ei tahtnud keegi isegi oktoobri keskpaigas lume koristamisest veel midagi kuulda. Iga aastaga on esimese lume paanika vähemaks jäänud, tänavu lõime enamiku lepinguid juba septembri seisuga lukku."

Sepp selgitab ka, miks lepingu varajane sõlmimine arukas on: "Lumekoristusfirmad on ikkagi oma töömahu sahkade ja meeskonnaliikmete arvuga ära piiranud. Teenuse soovijate teadlik venitamine võib nad viimasel minutil lihtsalt hätta jätta. Hädasolija jääb firmade vahet jooksma, keegi teeb selle teenuse kindlasti lõpuks ära, aga kiirustades ning mitte ehk kõige asjatundlikuma meeskonna ja tehnikaga. Päris kindlasti kasutab selline päästjafirma ka juhust, et tavapärasest kõrgemat hinda küsida."

On jäänud Meireni püsikundeks

RKM Team pakub lumekoristusteenust Tallinnas ja Harjumaal, põhiliselt puhastatakse parklaid ja platse. 

"Umbes kuus-seitse aastat tagasi algas masu ning eestlastel tuli hakata rohkem omavahel kokku hoidma ja eelkõige eestimaist eelistama. Ehk just seepärast pöörasime pilgud Meireni lumesahkade poole. Teadupärast on Meiren Eesti kapitalil põhinev firma, kes juba 2003. aastast ise projekteerib, ise ehitab ja ise oma sahkasid ka müüb."

See oli valiku emotsionaalne külg, aga ükski äri ei seisa emotsioonide najal püsti. Sepp tunnistab, et tegelik Meireni keskliigendiga lumesahkade ostu põhjus oli eelkõige fakt, et need sahad on just sobilikud parklate ja platside koristamiseks, võimaldades tunnis pakkuda 20-30% suuremat tootlikkust kui teised turul olevad sahad. "Tarnekiirus, teenuste kiirus, vastupidavus..." loetleb Sepp veel Meireni sahkade häid omadusi. "Firma laienedes oleme juurde ostnud ja usaldame just selle firma sahkasid."

Eesti asi ja piiramatu turg

Lumesahkade tootja Meiren Engineering OÜ müügi- ja turundusosakonna juhataja Andrus Malva usub siiski, et kui mõni lumesaha soovija peaks ärkama alles siis, kui karud magama lähevad, saab ta soovitud kauba ikka. 

"Toodame enim nõutud sahkasid piisavas koguses lattu, nii et tarneaeg võib osutuda isegi ühepäevaseks," tõdeb Malva. "Eestis läheb meie sahkadest müüki 10-15%, ülejäänud viime väljapoole, eelkõige kõikidesse Skandinaavia maadesse (Soome, Rootsi ja Norra), Taani ja Islandile. Baltikumis müüme loomulikult niikuinii ning igal aastal tuleb mingi maa juurde, kuhu meie sahad lähevad."

Iga äri alustamiseks, kestmiseks ja edenemiseks on vaja väga head äriplaani ehk turg otsustab kõik. Isegi väga hea toote puhul ei saa loorberitele puhkama jääda.

"Õige ta on," tõdeb müügijuht Mart Reinson. "Meie firmas töötab kümme joonestajat ja tootearendus käib iga päev. Tulevad välja uued tooted ja olemasolevaid täiustatakse. Kuigi meie valikus on päris suur hulk sahkasid: 2,1 meetrist 9 meetrini, jääb sinna vahele ikkagi arenguruumi. 

Vajadused tootearenduseks tulevad klientidelt. Erinevad masinad vajavad ka erinevaid sahku, samuti on erinev töö iseloom. Mõtleme välja uusi ideid, kuis seda tööd lihtsamaks teha. Meie eesmärk on projekteerida sahku, mis on efektiivsed, vastupidavad ja töötajale mugavad kasutada. Samas suunas liigub ka olemasolevate sahkade täiustamine."

Uusi sahku testitakse mitte firma territooriumil, vaid klientide juures reaalses tööolukorras.
Reinsoni sõnul on olnud arendusi, kus testimine on võtnud kuni kolm aastat, enne kui sahk on tootmisse läinud.

Müük vajab ka selgitustööd

Kui kõige laiemad sahad töötavad Tallinna lennuväljal, siis põllumehed eelistavad 2-4meetriseid sahkasid. Hitt-toode on libliksahk. Kui võtta teemaks missioon, võib Meireni puhul rääkida nii koduturu hoidmisest kui ka Kesk-Euroopa arusaamade muutmisest - milline peaks sahk välja nägema ja kuidas töötama?

"Näiteks Saksamaal seisab meil pikk töö ees," räägib Andrus Malva. "Nad kasutavad harjumuspäraselt väga palju aastaid tagasi väljatöötatud sahkasid, mis lükkavad lume tee äärde. Meie sahad viskavad lume kaugemale, ohtlikku valli tekitamata. Lisaks puuduvad nende vanadel sahkadel tehnilised mugavused ja turvavarustus."

Et erinevust selgeks teha, on vaja pikka meelt ja aega. Meireni firma kannab hoolt, et iga sihtturu klient saaks rääkida nende müügimehega oma emakeeles.

Öeldakse küll, et ükski prohvet pole kuulus omal maal, aga teine ilus ütlemine on, et töö kiidab tegijat. Nii kodu- kui ka välismaal. Ja kindel on see, et ka tänavune tali ei jää taeva.