Kas pangal on õigus muuta ühepoolselt hinnakirja või muid lepingutingimusi?
Võlaõigusseaduse põhimõtete kohaselt võivad krediidiasutused muuta ühepoolselt nii tasu finantsteenuste eest kui ka muid lepingutingimusi, kui nad on endale lepingu tingimustega sellise õiguse jätnud. Kui sellist õigust ei ole lepinguga endale jäetud, ei saa krediidiasutused lepingu tingimusi ühepoolselt muuta ning muudatuste tegemiseks on vaja mõlema poole vastavasisulist kokkulepet, kirjutab portaal minuraha.ee.
Üldjuhul on selline õigus sätestatud krediidiasutuste üldtingimustes ning sellise sätte näol on tegu tüüptingimusega võlaõigusseaduse tähenduses. Reeglina on selline õiguse võtmine tüüptingimustes tühine, välja arvatud juhul, kui krediidiasutus või muu finantsteenuste osutaja jätab endale õiguse põhjendatud juhtudel ette teatamata muuta lepingutingimusi sh teise lepingupoole poolt või teisele lepingupoolele makstavat intressimäära või muud tasu finantsteenuste eest tingimusel, et lepingu muutmine ei ole teise lepingupoole suhtes ebamõistlik.
Krediidiasutus peab teist lepingupoolt muudatustest ette teavitama ning andma kliendile võimaluse muudatusega mittenõustumisel leping üles öelda.
Krediidiasutustel tuleb kliente teavitada lepingu tüüptingimuste muudatustest ja hinnakirja muudatustest kliendiga kokkulepitud suhtluskanali kaudu (nt krediidiasutuse koduleheküljel, teenindussaalides või saates personaalse teate kliendi postkasti).
Lisaks sätestab võlaõigusseadus, et krediidiasutus ja klient võivad kokku leppida, et klient on andnud nõusoleku muuta lepingut ka sellisel juhul, kui klient ei ole enne muudatuse jõustumist teatanud, et ei ole muudatusega nõus. Sellisel juhul peab krediidiasutus teavitama klienti vaikimise tagajärgedest ja õigusest leping seaduse kohaselt üles öelda.