Kriisiajal vahetatakse kallis šašlõkk grillvorsti vastu
"Kui grillvorsti osakaal eelmistel aastatel natuke vähenes ja marineeritud liha oma kasvas, siis tänavu teeb grillvorst come-back'i," väidab Atria Eesti turundusjuht Rene Kiis.
Iga teine Eestis müüdud grillvorst on toodetud Atria Eesti ettevõtetes ja kannab Wõro, VK või Maks & Moorits kaubamärki.
Atria grillvorstide müük on seni jäänud siiski mullusele tasemele, kuid langenud on marineeritud liha müük. Eelkõige puudutab see šašlõkki, mis moodustab 90% Atria marineeritud lihast.
"See, et marinaadis liha müük võib sellel suvel langeda, oli ette näha," tähendab Rakvere lihatööstuse turundusdirektor Liina Jaanson. "Loogiline, et majanduslanguse ajal tarbitakse vähem ja odavamaid tooteid."
Jaanson kinnitab, et Rakvere grillvorstide müük on kasvanud ja šašlõkkide oma langenud. Samas aastaid tarbijate lemmik olnud Rakvere keefirimarinaadis šašlõkk müüb Jaansoni sõnul sama hästi nagu mullu. "See näitab, et sugugi mitte alati ei ole määravaks hind," märgib ta.
Singi asemel keeduvorst
Atria suveperioodi käibest moodustavad hooajatooted, nagu grillvorst ja -liha, 30-50%.
Ent samasugust tarbija liikumist odavamate toodete suunas, nagu nüüd grillihooaja alguses, täheldas Atria Eesti turundusjuht Rene Kiis juba varakevadel hakkliha osas, mille müük kasvas hinnaklassilt kõrgemate karbonaadide ja fileede arvel.
Kiisi hinnangul on praeguses majandusolukorras üldse lihatoodete tarbimine muutunud. Kolmel viimasel aastal oli lihatoodete turg tugevas tõusutrendis, kasvades 5-10% aastas. Rohkem hakati tarbima eelkõige täislihasinke ja suitsutatud tooteid.
Viimasel aastal on aga singi asemel hakatud eelistama keeduvorsti.
Statistikaameti andmetel on tänavu nelja esimese kuuga toodetud mullusest 10% vähem liha ja 3% rohkem vorstitooteid. Eesti tapamajadesse on samal ajal saadetud mullusest 14% ehk 20 200 siga vähem.
"Tapamahud võivad olla langenud, kuid vorstitoodang jääb samaks, sest palju vorsti toorainet ostetakse mujalt sisse," selgitas Rene Kiis.
Eesti lihaturu maht ei ole kokku kuivanud, kuid vähenenud on lihatoodete eksport.
Veel muudatusi
Mullu ühendati Atria Grupiga AS Wõro Kommerts ja AS Vastse-Kuuste Lihatööstus.
Eelmise aasta lõpus lõpetati Vastse-Kuustes loomade tapmine ja lihalõikus. Muu tootmine on alles ja praegu valmistatakse seal näiteks kõik Wõro, VK ning Maks & Moorits kaubamärki kandvad toored grillvorstid. Kõik marineeritud lihad valmivad aga Valga tööstuses.
"Meil on seoses Vastse-Kuustega päris tõsised ja huvitavad plaanid," lausub Rene Kiis.
Plaanide täpsemat avalikustamist lubab ta sügisel, vihjates vaid, et tegu on toidu tootmisega, aga see ei piirdu ainult lihaga.