Kuidas hobiaednikust sai Eesti suurima lillelaada korraldaja

Vaata videot!

Vahel on elu põnevam kui ükskõik missugune film. Siiamaani ei suuda Türil Eesti suurimat lillelaata korraldav Liivi Lohvart ära imestada, kuidas temast — hobiaednikust — on saanud tänu suurele kirele Eesti ühe suurima laada peakorraldaja.

Igapäevaselt töötab Liivi justkui paradiisis. Helgetes toonides kujundatud Türi Aianduse ja Mesinduse Seltsi käsitöömajas eksponeeritakse Türi heegeldajate ja vaibakudujate loomingut ja selles asub Liivi kontor. Vahetult enne Türi lillelaata on see hõivatud mõnevõrra ärevil laadakorraldajatest, toimuvad koosolekud ja arutelud. „Vahel ma mõtlen tagasi ja ei suuda uskuda, et see kõik toimub minuga!“ õhkas Liivi.

Tegelikult on Liivi Lohvart hoopiski rõivaste konstruktor-modelleerijaks õppinud. 1988. aastal otsustas ta kolida pealinnast Türile, rohelusest pakatavasse Kesk-Eesti väikelinna, et tagada oma lastele puhtam, rahulikum ja turvalisem keskkond.

„Mäletan, kuidas esimestel aastatel kõndisin Türil kadedusest rohelisena ringi. Nii palju ilusaid aedu! Inimesi, kes nautisid aiatöid ja tegid seda suure armastusega. Mina, kes ma elasin korteris, tundsin vaid puhast kadedust!“ lagistas Liivi naerda.

Türi kauneim aed
Ühel hetkel avanes Liivil võimalus oma kinnistu osta. „See aed nägi kohutav välja! Aga kuna mul olid maalt vanaema juures teadmised kaasa saadud, olin ostnud meeletu koguse aiandusraamatuid ja lisaks oli ülim tahtmine üks ilus aed kujundada, siis hakkasin seal hoogsalt tegutsema. Nii sündiski aed, mis oli minu maitse järele,“ lisas Liivi, kelle õieilu esitati ka presidendi kaunimate aedade konkursile.

Liivi Lohvart
Seotud lood:

Tänu suurele aiandushuvile sai temast ühel aastal Türi linnaaednik. Samal ajal hakkas Liivi osalema ka Türi lillelaada korraldamisel, kuni 2011. aastal tehti talle ettepanek laada korraldamine täielikult enda peale võtta.

„See oli minu jaoks väga suur väljakutse, aga ma pole kordagi alla andnud,“ meenutab Liivi, kelle korraldatavat laata külastas tänavu umbes 35 000 inimest. Müüjaid oli seekord üle 700.

Tööstuskaupade ja toitlustamise kohad renditakse minutitega välja ja taimede müügiala on seni iga aastaga kasvanud.

Nutiterminal aitab
Laat on sõna otseses mõttes kasvanud nii suureks, et kasvada polegi enam võimalik. Vastasel juhul tuleks Türilt juba suuremale maa-alale kolida.

Heameelt tunneb Liivi sellegi üle, et arenenud on kõikvõimalikud teenused, mida laadakülastajatele pakkuda. „Kui varasemalt oli Türil Konsumi kaupluse ees kilomeetripikkune järjekord inimestest, kes soovisid sularaha välja võtta, siis iga aastaga hakkab see probleem leebuma. Tänu nutiterminalile saab iga müüja võtta vastu kaardimakseid. Selles mõttes on elu 21. sajandil ikkagi võrratu!“ sõnas Liivi lõpetuseks.

Nutiterminal on Swedbanki uus väikesemõõduline renditasuta makseterminal, mis võimaldab nutitelefoni või tahvelarvuti abil võtta vastu kaardimakseid, sealhulgas ka puutevabasid viipemakseid, sõltumata kellaajast ja asukohast. Vaata lisa SIIT.

Liivi Lohvarti 3 soovitust laadakorraldajatele

  • Kõik algab peast, tuumik ja meeskond on kõige olulisem. Pane kokku meeskond, kellel on samasugused ambitsioonid ja kes julgevad unistada.
  • Õpi kogemustest, pea püsti ka nõrkushetkedel, seljata kõik halb!
  • Leia oma viis, kuidas ilm ilusaks teha!