Lühike turuahel toob kohaliku toidu tarbijani mõistliku hinnaga
"Eesmärgiks on tervisliku ja värske kohaliku toidu viimine lõpptarbija lauale võimalikult kiiresti, liigsete vahendajateta ja mõistliku hinnaga," ütles ETKL-i peadirektor Kaul Nurm. "Eesmärgiks on seatud tarbijate teadlikkuse tõstmine kohaliku toidu väärustest."
Valdav osa toidukaubast müüakse supermarketites, mille varustamiseks korraldatakse suuri rahvusvahelisi hankeid, mille tulemusena on supermarketites müüdav toit tihti anonüümne ja pärit tuhandete kilomeetrite kauguselt. Nii tarbijate kui põllumeeste huvides on tarbida ja toota kohalikku toitu, mis oleks värske ja säilitusainetevaba. Otsemüük ja võimalikult lühikesed turuahelad kujutavadki endast just taolist mudelit, seisab ETKLi avalduses.
Kohalike talunike poolt toodetud toiduainete turustamine lõpptarbijatele lähipiirkonnas on laienemas kogu Euroopas. Taluturgude, talupoodide ja otse farmides asuvate müügipunktide kaudu realiseeritava toidu osakaal on näiteks Austrias tõusnud kuni 20%, Itaalia talupidajaid ühendav tootjaorganisatsioon Coldiretti on seadnud eesmärgiks saavutada lähiaastatel 15-18% tase. Lühikesed tarneahelad on ka Euroopa Komisjoni üheks prioriteediks peale 2014. aastat rakendatavas ühises põllumajanduspoliitikas. Lisaks on kohaliku toidu tarbimine keskkonnasõbralik, kuna lühikeste turuahelate puhul toodetakse transpordi käigus palju vähem kasvuhoonegaase.
Eestis on otseturustus arenemas, kuid suuremate eesmärkide saavutamiseks tuleks protsessi suunata ja koordineerida. Praegu avalikel turgudel toimuv müük ei ole piisavalt läbipaistev ega usaldusväärne.
Hinnaguliselt võiks tulevikus ka Eestis otsemüük moodustada vähemalt viiendiku tarbitavast toidust. Eestimaa Talupidajate Keskliit on seadnud eesmärgiks koostada terviklik rakendusplaan lühikeste turuahelate laiema leviku propageerimiseks Eestis.