Vaata, kuidas telesaated peenelt sinu kulutusi mõjutavad


ostlemine, ostmine, kaubandus, söök, kauplus, tarbimine
Foto: Sven Arbet

Teleka vaatamine ning sellega kaasas käivad reklaamid on arvestatav osa meie elust. Reklaami tunneb igaüks ära: sellel on elus oma koht ning see kutsub selgesõnaliselt tarbima konkreetset teenust või toodet.

Varjatud reklaamiga on aga juba keerulisem. Telesaatesse sobitatuna ei torka viimane enam nii teravalt silma. Seetõttu ei pruugi me alati teadlikud olla, et meile midagi müüakse. Mõju avaldub alles poes ning ka siis ei saa me igakord aru, kust mõte millegi ostuks tekkis.

Toome sinuni peamised taktikad, kuidas erinevad telesaated nii Eestis kui ka välismaal kasutavad varjatud reklaami. Kuidas saad sina aga nende mõju oma rahakotile vähendada?

Õigel ajal õigesse kohta paigutatud toode

Seda, ilmselt kõige levinuimat võtet nimetatakse tootepaigutuseks. Saade viiakse läbi mõnes kindlas kohas või kasutades mõnda kindlat toodet/teenust. Kindlasti oled isegi märganud, et mõnikord hoiab populaarse sarja tegelane erilise hoolega käes söögitopsi ning naudib selle sisu. Teinekord on toode paigutatud peenetundelisemalt, näidates seda kaamera ees kord-paar vaid vilksamisi. Vahel mainitakse juurde, miks on antud toode või teenus hea, kuid üldiselt jäetakse seoste loomine vaataja enda hooleks. Eeldusel, et tegemist on eduka tootepaigutusega, märkad edaspidi poes antud toodet teiste seas esimesena.

Brändi nimi tuleb "juhuslikult" jutuks

Seotud lood:

Kui tootepaigutuse puhul näeme toodet/teenust tegevuses, siis selle taktika puhul kasutatakse suust-suhu meetodit. Üks tegelane kirjeldab teisele, kus ta käis või mida kasutas jättes mulje nagu see oleks tema igapäevaelu loomulik osa või, et sellest ihaldusväärsemat pole. Olles teletegelaste jutu loomulik osa, saavad teatud tooted ja teenused ka meie mõtetes oma koha. Toome väga lihtsa näite. Kui raha poleks probleemiks ja sa oleksid teismeline, siis milline telefon peaks sul kindlasti olema? Kas see vastus tuli automaatselt või hakkasid kõigepealt erinevaid brände nende näitajate poolest võrdlema?

Autoriteet on vaimustuses

See taktika sarnaneb teatul määral eelmisega, kuid esitlejaks on tunnustatud inimene üksi. Vahe on aga selles, et kuulus inimene jätab mainimata, et tegu on reklaamiga. See paljude seas imetletud inimene ei piirdu ainult toote või teenuse mainimisega, vaid esitleb seda pikemalt või tihedamini, kirjeldades oma isiklikku kogemust ning hoidmata seejuures tagasi kiidusõnu. Tuntud inimese sõnadel on erinevate inimeste jaoks erinev kaal. Küll aga mõjub kuulsa inimese soovitus positiivsemalt, usaldusväärsemalt ja kauem kui tavaline reklaamiklipp.

Tavaline inimene ebatavalise elustiiliga

Seda taktikat kohtab ilmselt rohkem välismaa saadetes, kus inimese amet ei ole kooskõlas tema elustiiliga. Näiteks sarjad noortest inimestest, kes saavad endale lubada suurlinna kesklinnas või selle lähedal asuva korteri üürimist. Niimoodi luuakse illusioon, et suurde linna kolides sellist korterit leida ja veel enam, seda pidada, pole suur probleem. Kui siinkohal vaadatakse päriselu läbi kergelt roosakate prillide, siis leidub ka ekstreemsemaid näiteid. Näiteks erinevad tõsielusaated, mille osalised on nö tavalised inimesed, kuid kes elavad tõelises luksuses. Siinkohal jäetakse tihti mainimata, et osalised saavad rahalist tuge saate sponsoritelt.

Kuidas vältida varjatud reklaami mõjusid?

Varjatud reklaam pole nagu tavareklaam. Seda ei saa edasi kerida ega vahele jätta, vaid see ümbritseb meid kõikjal. Esmapilgul võib see tunduda kahjutu. Kuna varjatud reklaam kõnetab positiivsete emotsioonide ja seoste abil pigem meie alateadvust, kui ratsionaalset mõistust, ei pruugi me teatud oste alati mõistlikult hinnata. Telesaadetest nähtu põhjal võime mõnikord oma rahalisi võimeid üle hinnata ning osta asju või püüelda elustiili poole, mis tegelikult pole meie oludes reaalsed.

Esimese vastumeetmena tasub oma ostuotsustele alati kriitiliselt otsa vaadata, eriti kui tegemist on mingi uue toote või teenusega. Kas sul ikka on seda vaja? Kui jah, siis millised on ka olemasolevad alternatiivid?

Teiseks, jälgi mõttega, mida sulle saates esitletakse. Tähelepanelikumalt vaadates märkad näiteks, et inimesed ei istu lihtsalt kohvikus, vaid selja taga on ka kohviku logo, pudelist jooki kallates on silt kaamera poole jne. Peagi avastad, et varjatud reklaam hakkab iseenesest silma.

Allikas: TFBank

Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare