Telefonile vastavad ööpäev läbi kogemustega pereõed ja perearstid nii eesti kui ka vene keeles ning helistada võivad kõik nõustamist vajajad – ka need, kellel pole ravikindlustust.

Millal tasub liinile helistada?

Number on mõeldud helistamiseks eelkõige siis, kui enda perearst ei ole kättesaadav või kui terviseprobleem ei tundu vajavat perearsti vastuvõtule minemist. Samuti kui helistaja ise viibib kodukohast eemal, näiteks välismaal, ega saa kohe oma arsti poole pöörduda või kui vajatakse konsultatsiooni kellegi teise (lapse, lähedase) ravimise osas.

Kui kahtlete, kas valida hädaabi number 112, minna haigla valvetuppa või valida 1220, siis valige viimane. Nõustaja aitab selgusele jõuda, kui kiiret abi tervisemure vajab ja mida on kõige otstarbekam ette võtta. Kui olete helistanud numbrile 1220 ning kõne ajal selgub, et tarvis on vältimatut arstiabi, suunatakse kõne kohe häirekeskusesse kiirabi välja saatmiseks.

Mida tasub helistades silmas pidada?

Kui helistate tervist puudutavas küsimuses, peaksite esmalt nõustajale täpsustama, kas helistate iseenda või kellegi teise, näiteks lapse haiguse tõttu. Edasi küsitakse statistika jaoks teie vanust ja näiteks lapse sugu ja vanust.

Seejärel rääkige oma murest võimalikult selgelt ja täpselt, mida olete ise teinud oma tervisemure leevendamiseks ja kas see on aidanud või mitte. Jälgige seejärel nõustaja poolt esitatavaid küsimusi ja püüdke jällegi vastata võimalikult täpselt ja lühidalt. Enne helistamist valmistage ette ka nimekiri ravimitest, mida pidevalt kasutate. Siis saate kohe anda täpse vastuse, kui nõustaja seda küsib. Palaviku kahtlusel mõõtke ära kehatemperatuur, vererõhu probleemide korral vererõhk. Mida täpsema info nõustajale annate, seda kergem on probleemi analüüsida ja anda kõige paremat lahendust. Lisaks tasub käeulatusse asetada paber, kuhu vajadusel märkmeid teha.

Pidage meeles, et õhtuti ja pühade ajal on liinile rohkem helistajaid. Siis on perearstikeskused suletud ja oma perearstid ei ole kättesaadavad. Sellisel juhul tuleb arvestada, et kui helistajaid on palju, suunatakse kõne

ooterežiimile. Kui küsimus ei ole kiireloomuline, võib ootamise asemel mõne aja pärast uuesti proovida. Helistades kuulete esmalt sissejuhatavat teksti ning alles seejärel saab ühenduse kõnekeskusega. 1220 teenust rahastab haigekassa, helistaja kulu on vaid kõneteenuse maksumus lühinumbrile (täpse hinna saab oma telefonioperaatorilt).


NÕUANDETELEFON

• Perearsti nõuandetelefonilt 1220 saab tervisenõu ööpäev läbi.

• Välismaalt helistades vali +372 634 6630.

• Helistaja isik jääb anonüümseks.

• Nõu antakse nii eesti kui ka vene keeles.

• Helistada võivad kõik olenemata ravikindlustuse olemasolust.