Veeteedeamet on seoses planeeritavate jääteedega alates 28. jaanuarist ajutiselt peatatud laevaliikluse merealal, mis võimaldaks jääteed rajada Rohukülast nii Vormsile kui ka Hiiumaale, Hiiumaalt Saaremaale ja Muhust mandrile ning mandrilt Kihnu.

Parimal juhul saaks jäätee valmis veebruari keskel

„Hinnaküsimine on välja saadetud, riigihange on avatud,“ rääkis Hannes Vaidla. Tema sõnul käidi viimati jääluurel eelmisel nädalal. „Siis oli meri veel keskelt lahti,“ nentis Vaidla. „Vaatasime lihtsalt selle pilguga, et kui kaugelt jääpiir läheb. Läks Heinlaiu tagant, edasi oli lahtine vesi.“

Uuesti minnakse luurele järgmisel nädalal. „Siis läheme saaniga ja fikseerime olukorra, et kui kaugele me saame liikuda ning kuidas jää on tekkinud. Läinud nädalal tundus, et jääl pole viga, rüsi tundus vähe olevat.“

Kui jääluure kinnitab, et trassi avamiseks vajalik jääpaksus saavutatakse, siis võtab trassi ehitamine veel vähemalt kümme päeva aega. „Aga kõik sõltub sellest, kui palju on rüsisid, kui palju on pragusid, kuimitu silda tuleb teha, kas on vaja kusagil peale pumbata, et õhukesi kohti kasvatada, seal on miljon küsimust,“ selgitas Vaidla.

„Oletame, et meie luureandmed on ideaalsed, siis arvan, et kusagil kümme päeva on kõige kiirem tähtaeg, mil trassi valmis saab,“ lausus Hannes Vaidla ja lisas, et seda eeldusel, et enne on juba ettevalmistusi tehtud, soojakud ja elektriühendused paigaldatud, tehtud täiendavad uuringud nig kadakad ja liikluskorraldusvahendid on trassi alguspunktis ootamas.

„Teedemehed on valmis, rahad on olemas, kui võimalus tekib, avatakse jäätrass, selles pole migit kahtlust. Loodama kõige paremat!“ lausus Hannes Vaidla.

Trassi ehitanu vastutab ohutuse eest

Eelmisel aastal oli küll külm talv, kuid Hiiumaa jääteest asja ei saanud, sest jää polnud trassi jaoks piisavalt paks. Kired möllasid. Hiljem on maavanem kaks korda kokku kutsunud jäätee huvigrupid. „Selgitasin omalt poolt, miks eelmisel talvel jääteed teha ei saanud, millised on jääteede rajamise reeglid. Meie peame arvestama sellega, et meil on jäätrass ikka 26 kilomeetrit, mitte neli kilomeetrit [nagu Haapsalust Noarootsi] pikk,“ rääkis Vaidla.

Maavanema juures arutleti ka alternatiivsete jääteede rajamise üle. „Kui keegi mingi tee rajab, siis see ka selle eest vastutab. Kes tahab aga teiste elude eest vastust kanda?“ arutles Vaidla. „Nii see asi ei käi, et ma teen kilomeetri kohta augu, ning kuulutan siis, et kõik on korras. Viis aastat tagasi sõitis auto Saaremaale, paar auku tegid, paksust tundus jagub´vat, panid Saaremaa poole sildi üles, et jäätee on lahti. Pärast kontrollisime, paaris kohas oli jääd vaid 12 senttimeetrit!“

„Kõige tähtsam on see, et kui me kevadel korjame kadakad ja märgid ära ning läheme koju, mitte ei peaks kellegi hauakünkale minema,“ ütles maanteeameti Lääne regiooni peaspetsialist Hannes Vaidla.